Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du är sanslöst trist. Några av dina meningsfränder är onekligen givande att debattera med då de emellanåt presterar bra och intressanta texter. Din ständigt återkommande svada ger ett alltmer imbecillt intryck i sin förvirrade självgodhet och med sina underliga särskrivningar. Det är ingen slump att de flesta debattörer sedan länge lämnat tråden. Och märk väl, det beror inte på, som du kanske inbillar dig, att du levererat några ovedersägliga fakta eller "bevis" för någonting. Snarare på att du tröttat ut dem.
Nej, Israel, lika lite som någon annan nation har rätt att "mörda civila". Var skrev jag det? Att däremot skydda sina medborgare från attacker är varje nations skyldighet.
Nej, PLO hade inte världens stöd. Är du obildad? Inte ens de arabiska bröderna stödde odelat PLO. När Jordanien i början av 70-talet slängde ut dem ur landet var organisationen nära att rämna. Först -74 erkändes PLO av de flesta länder, men först sedan man deklarerat att Israels avskaffande inte längre stod på agendan. -91 fick man återigen alla länder i arabförbundet emot sig då Arafat var korkad nog att öppet ta Saddams parti i samband med överfallet på Kuwait. Läs på.
Försök att begripa: En omröstning där USA lagt in sitt veto kan inte sluta 110-130-någonting eftersom USA endast kan lägga in sitt veto i säkerhetsrådet. I säkerhetsrådet återfinns 15 medlemsländer. Ska det vara så otroligt svårt att fatta? Eller behöver du en länk för att tro på detta. I så fall, använd den jag tidigare gav dig.
Vad fan menar du? Något mer obegripligt har sällan skådats i denna tråd. Formulera nu i lugn och ro om din svada till begriplig svenska.
Jag har aldrig påstått att alla resolutioner mot Israel saknar grund eller är ett resultat av en konspiration. Faktum kvarstår dock; länderna som brukar rösta för resolutionerna mot Israel i generalförsamlingen är tillräckligt många till antalet för att rösta igenom vad som helst. Detta är simpel matematik.
Ett självgott yttrande i sann dumdryg arabisk anda. Gasta högt och kräv att få ha rätt. Vad har du bevisat? Att den Israeliska armén har ihjäl palestinier? ...Det visste vi redan. Att Hamas strävar efter en fredlig tvåstatslösning? ...Skulle inte tro det. Att bosättningarna på Västbanken saboterar fredssträvanden? ...Vem har sagt emot.
Påståendet att Israel inte vill ha fred är okunnigt generaliserande. Många israeler är beredda till stora uppoffringar. Hade inte landet översvämmats av en miljon ryssar hade inte figurer som Lieberman haft någon scen att spela på. Det är så det fungerar i en demokrati. 51% av befolkningen kan besluta över de resterande 49 procentens huvuden. Tids nog är en förhandling om en tvåstatslösning ofrånkomlig. Om man hittar en motpart att förhandla med.
Inte en enda källa till dina påståenden, ännu en gång, varför vill du inte bevisa det du säger? Du tar för givet att jag har vissa åsikter men glömmer helt av de senaste 8 månaderna som jag diskuterat frågan på forumet.
Du använder din logik till en sak för att sedan helt och hållet vända på dina åsikter. Israel hindrar fred och du påstår att det är okunnigt generaliserande, bevisa mig fel istället för att påstå vad DU tycker. Du generaliserar minst lika mycket när du påstår att palestinierna inte skulle vilja ha fred, skillnaden är att jag har belägg för mina åsikter, jag förstår att freden som diskuterats spottats på.
Om resolutionerna inte saknar grund, varför ifrågasätta utan att bevisa dem fel? Om generalförsamlingen kan rösta igenom vad som helst, varför inte då välja de punkter som är fel och visa oss andra detta? Det går liksom inte att säga vad som helst, det är trots allt ett anonymt forum och hade vi diskuterat frågan på riktigt så hade du även varit ärlig med vart du står.
Nog nu, du är välkommen att presentera vad du tycker, jag har sagt mitt och bevisen finns. Jag har ifrån första inlägget varit villig att ändra min ståndpunkt och sagt det gång på gång, det som undgår dig och dina vänner är dock att era argument aldrig säger emot händelserna jag beskriver. Ni har istället egna åsikter som ska debatteras, det leder inte till någon diskussion.
Palestinierna får ingen fred, de etnisk rensas ifrån området medan bosättningarna expandera, varför anser du inte att de har rätt till att försvara sig? Hade du inte gjort det? Säg mig ett annat land som hade accepterat det palestinierna gör? Det går liksom att leka med catch 22 byråkrati men i slutändan handlar det om människor som lever i misär pga. Israel. Hamas är inte änglar, jag har aldrig påstått det men jag stödjer deras kamp så länge orättvisorna finns kvar. Metoderna de använder har jag alltid sagt är fel, civila är inte legitima mål men på grund av omständigheterna förstår jag deras desperation. Lika mycket som jag förstår civila Israeler som skulle vilja ha hårdare tag mot palestinierna, de är rädda helt enkelt men de lever i lyx och det har inte palestinierna kunnat pga. Israels agerande. Om Israel hade fått känna på några som helst repressalier så hade denna debatten aldrig ägt rum, jag hade ansett att skit händer och att det är synd. Det vi istället ser är förnekande och det är fel, rätt ska vara rätt, eller hur?
Om vi då går tillbaka till första intifadan, innan Hamas, innan Qassamraketerna, hur fördes denna debatt då? Samma jävla snack om att palestinier är terrorister och ett hot, jag förstår inte hur det kan vara irrelevant att se retoriken som användes då. Läs debatterna som behandlat ämnet ifrån 1999 till 2004 på forumet. De personer som försvarade palestinierna och menade på att det kommer bli mer problem med en högerpolitik inom Israel hade rätt. Bosättningarna ökar och de sa dem att det skulle göra, Hamas vann ett val och att Hamas skulle växa sig starkare pga. Israels handlingar sa de personer som fördömde Israels aktioner.
Det som däremot inte förändrats är pro-israelerna som debatterar med samma lömska taktik, slippa allt vad skuld heter. Lite som religiösa som försöker debattera religion.
Nog nu, ha det fint!