2012-09-19, 22:51
Medlem
Om placerar i Riksgäldens Rikgsgäldsspar så garanterar de hela beloppet, om jag förstått saken rätt.
Citera
2012-09-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfri
Jag hade valt tre guldtackor istället för att spara papperspengar dock. Inflationen kommer ju äta upp dina pengar annars.

Nu har jag inte mina besparingar sparade i kontanter, men det är en annan historia. Att jag sen inte bryr mig särskilt mycket om pengar och tappat värde är en annan.
Citera
2012-09-19, 22:57
Medlem
lillekillens avatar
Härligt med folk som är så villiga att chansa..

De stackars pengar jag har är uppdelade mellan några olika banker upp till insättningsgarantin..
Snacket om att folk med några miljoner bara har hedge fonder eller räntebärande är i min mening BS på hög nivå.. Har du ett par få stackars miljoner så har du varken lust eller råd att gambla med dessa för att plötsligt en dag sitta på soc och be att få matkuponger.. Du har ingen garanti what so ever mot att några kassa bankanställda leker bort dina pengar på "säkra" investeringar..

Visst, hade jag haft 20-30 mille hade jag ju kunnat spela om ett par mille men, nä inte annars
Trygghet är viktigt för många och därför är fastigheter och mark en stor del av mångas förmögenhet istället för bankens olika sätt att försnilla pengat

Mitt råd till någon med 2-10 mille är att sätt in de på banken, lev på räntan och jobba lite extra om du behöver få lite guldkant på livet
Citera
2012-09-20, 00:22
Medlem
Kyiwvis avatar
Pengar på banken är en lika stor risk som alla andra sparformer, det är nämligen valutaspekulation. Speciellt är det risk i ett litet land som Svärga. Insättningsgarantin är ett skämt och jag kan lova att går en enda svensk bank omkull faller insättningsgarantin också.
Citera
2012-09-20, 08:33
Medlem
ternlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Pengar på banken är en lika stor risk som alla andra sparformer, det är nämligen valutaspekulation. Speciellt är det risk i ett litet land som Svärga. Insättningsgarantin är ett skämt och jag kan lova att går en enda svensk bank omkull faller insättningsgarantin också.

Som ovan nämnde skulle bankerna falla kommer staten inte ha råd att uppleva kraven för insättningsgarantin. Folk med 10miljoner eller mera brukar ha ca miljonen på ett räntekonto för rörliga utgifter. Resten ligger oftast i en aktieportfölj som en mäklare på banken hanterar till 100%.

Dom som har väldigt mycket pengar 100MKR+ brukar nästan alltid ha en utländsk bank där dom gömmer en del av tillgångarna i instutioner för att fly skatteplikt.

Sen är det så att majoriteten av människor som har denna typen av pengar har startat företag av någon form och skapar således när dom säljer bolaget ett så registrerar man ett nytt aktiebolag som man då får in alla tillgångar från sin försäljning av företaget där dom kan ta ut pengarna ur en längre tid för att skatteplanera så effektivt som möjligt.
Citera
2012-09-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ternlund
Som ovan nämnde skulle bankerna falla kommer staten inte ha råd att uppleva kraven för insättningsgarantin. Folk med 10miljoner eller mera brukar ha ca miljonen på ett räntekonto för rörliga utgifter. Resten ligger oftast i en aktieportfölj som en mäklare på banken hanterar till 100%.

Dom som har väldigt mycket pengar 100MKR+ brukar nästan alltid ha en utländsk bank där dom gömmer en del av tillgångarna i instutioner för att fly skatteplikt.

Sen är det så att majoriteten av människor som har denna typen av pengar har startat företag av någon form och skapar således när dom säljer bolaget ett så registrerar man ett nytt aktiebolag som man då får in alla tillgångar från sin försäljning av företaget där dom kan ta ut pengarna ur en längre tid för att skatteplanera så effektivt som möjligt.

Bästa inlägget hittils i tråden. Kan nog låsas nu...
Citera
2012-09-20, 21:35
Medlem
Staten kommer aldrig tillåta att de 4 största bankerna går omkull, bara att inse det.
Citera
2012-09-24, 00:08
Medlem
För att återknyta till TS fråga, vill jag flika in med hur vi - Svenssons med villa & volvo utan helhjärtat intresse för placeringar - har valt att lägga upp vårat sparande. Samlade tillgångar inom familjen är runt tre miljoner. Tillkommer gör ett obelånat hus, marknadsvärde ~5 miljoner kr (köptes för 2 mkr).

Utöver två storbanker har vi en del pengar på Avanza och lite mindre summor på ett par till, mindre banker. Majoriteten av pengarna är placerade i fonder, främst låg- till mellanrisk. Ca 30 % har vi i kontanter. Storbankerna vill gärna ge en personliga bankmän som ska ge en massa tips & råd och komma med förslag på placeringar, men det känns mest bluff och båg.

Hade jag kunnat backa tiden 20 år hade jag utan tvekan tagit alla de tusentals kronor som vi la på amorteringar och istället placerat pengarna på börsen, kulorna i plånkan hade nog varit fler idag då...
Citera
2012-09-24, 21:19
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Ingen människa kan bli miljonär (undantag lotto etc) om hon är så enfaldigt dum att hon skulle spara pengarna på ett sparkonto.

Jaså? Då existerar jag alltså inte?
Citera
2012-09-24, 21:55
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ternlund

Varför har du fått för dig att en mäklare på banken ska hantera portföljen? Man måste ha tjänat ihop 100 miljoner på något sätt. arbetat... investerat... det är ju inte som att man en dag bestämmer sig för att skaffa en fortföljförvaltare.

Folk med pengar är overlag insatta och intresserade av börsen. För det är så de flesta har ökat och skapat sitt kapital.
Senast redigerad av k4d9 2012-09-24 kl. 22:00.
Citera
2012-09-24, 22:01
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Varför har du fått för dig att en mäklare på banken ska hantera portföljen? Man måste ha tjänat ihop 100 miljoner på något sätt. arbetat... investerat... det är ju inte som att man en dag bestämmer sig för att skaffa en fortföljförvaltare.

Folk med pengar är overlag insatta och intresserade av börsen. och det är så de har ökat, skapat sitt kapital.

Japp. Håller med här.

Inte bara intresse av börsen utan av ekonomi i allmänhet.

Väldigt sunt för övrigt ! Det är så man bygger en fin livsstil för sig själv och sina nära och kära !
Citera
2012-09-26, 21:41
Medlem
Folk som vinner stora mängder pengar, i +100 miljoners-klassen, hur förvaltar dom dessa?

Man vågar väl knappt ha dom på en ensam bank då ersättningen om banken skulle gå åt helvete endast är runt 1 miljon, insättningsgarantin. (visserligen osannolikt om man har en stabil bank men ändå)

Och om man nu har dom på banken, då kan man ju i princip leva på räntan livet ut. Säg att man har 2,5% ränta på 100 miljoner, det är 1 750 000:- efter skatt varje år eller knappt 146 000:-/månad netto, vilket är rätt skapligt.

Sen vet jag inte hur man ska tänka angående inflationen. Säg att den ligger på 2%, vilket den inte gör idag men trots allt är målet för penningpolitiken, då skulle pengarna minska i värde med 2 000 000:- per år, men detta ser man ju inte på kontot, utan man ser istället sin ränta man fått, och den är ju 1 750 000:- och alltså ser det ut som man har blivit rikare trots att man teoretiskt sätt blivit fattigare med 250 000:-.

Hur ska man tänka, jag menar 146 000:- per månad klarar vem som helst sig på och är en riktig drömsumma, men egentligen går man istället back 166 000:- i månaden, men det är ju inget man märker av, man märker ju istället att man får 146 000:- extra in på kontot varje månad.

Detta är ju svårt men det är kanske egentligen exakt samma sak som med lön, den blir också mindre värd, så man kanske inte behöver bekymra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in