2012-09-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
En riktigt rik person har knappast pengar hos "Volvofinans" utan går till en riktig bank som erbjuder private banking. Där tar proffsen hand om pengarna och ser till att investera dem efter kundens preferenser och behov på bästa sätt. Det man förhandlar om är knappast någon ränta (om man nu inte har ett stort hypotek) utan snarare förvaltningsavgiften.

P.B har fått stor konkurrens från oberoende nätmäklare de senaste åren. För egen del så var jag på ett möte med SEB:s private banking avdelning i min region. Fick förslag på ett upplägg som jag stod över till förmån för rent räntesparande, först i bankens egna alternativ och senare på högräntekonton hos nischbanker.

Det tackar jag min lyckliga stjärna för idag. Personligen har jag gjort så att jag inte sätter mer pengar på ett institut än insättningsgarantin täcker. Har även tagit "höjd" för en starkare krona i förhållande till EUR. Att tänka på är också att om det är ett gemensamt konto (dvs inte bara med fullmakt) så att man är flera kontohavare så gäller insättningsgarantin per person och kontoförande institut. Man kan alltså ha mer än motsvarigheten till 100 000 EUR om man är två som står för kontot gemensamt. Känner dock att jag har tillräckligt på sparkonton nu (samt investeringar i fasta tillgångar och onoterade bolag) och kommer försiktigt att börja investera i andra tillgångsslag. Jag är säkerligen inte representativ för alla eftersom jag är så långt från en risktagare som man kan komma.

Visst lockade det lite när man fick åka till finkontoret och bli uppvaktad, men med stigande ålder är man inte lika mottaglig. Jag skulle dock utan att tveka offra alla mina pengar om det innebar att jag kunde få igen nära och kära som jag har förlorat i förtid genom åren. Pengar är en klen tröst.
Citera
2012-09-19, 11:00
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
P.B har fått stor konkurrens från oberoende nätmäklare de senaste åren. För egen del så var jag på ett möte med SEB:s private banking avdelning i min region. Fick förslag på ett upplägg som jag stod över till förmån för rent räntesparande, först i bankens egna alternativ och senare på högräntekonton hos nischbanker.

Det tackar jag min lyckliga stjärna för idag. Personligen har jag gjort så att jag inte sätter mer pengar på ett institut än insättningsgarantin täcker. Har även tagit "höjd" för en starkare krona i förhållande till EUR. Att tänka på är också att om det är ett gemensamt konto (dvs inte bara med fullmakt) så att man är flera kontohavare så gäller insättningsgarantin per person och kontoförande institut. Man kan alltså ha mer än motsvarigheten till 100 000 EUR om man är två som står för kontot gemensamt. Känner dock att jag har tillräckligt på sparkonton nu (samt investeringar i fasta tillgångar och onoterade bolag) och kommer försiktigt att börja investera i andra tillgångsslag. Jag är säkerligen inte representativ för alla eftersom jag är så långt från en risktagare som man kan komma.

Visst lockade det lite när man fick åka till finkontoret och bli uppvaktad, men med stigande ålder är man inte lika mottaglig. Jag skulle dock utan att tveka offra alla mina pengar om det innebar att jag kunde få igen nära och kära som jag har förlorat i förtid genom åren. Pengar är en klen tröst.

Bankens jobb är väl i grund och botten att ta av privatpersoner sina pengar och omvandla det till egen vinst ?

Fonders avgifter, många snabba affärer med courtage, långa inlåsningstider med skyhöga marginaler och så vidare.

"Strukturerade produkter" är väl ett kodord för en avancerad produkt som tar av kunden sina pengar lite i taget och som säljaren på kontoret knappast kan förklara tydligt själv ?

Använder du dig av de 4 storbankerna då du delat upp ditt kapital eller har du vänt dig till nischbanker, vilka har du haft bra erfarenhet av i så fall ?

Edit: eftersom Investerarskyddet enbart är 250.000 per institut och person på värdepapper så tar väl väldigt många i så fall enorma risker med räntebärande papper om institutet kommer på obestånd ?
Senast redigerad av SmallTown 2012-09-19 kl. 11:12.
Citera
2012-09-19, 12:27
Medlem
Det är ganska enkelt, de flesta (vad jag vet) nischbanker tar inte emot mer pengar än insättningsgarantin. Sist jag provade, fick jag pengarna i retur. Så man får sprida kapitalet på flera banker, det bör man nog göra även om man inte slår i taket.
Citera
2012-09-19, 15:37
Medlem
albertas avatar
Jag hade innan sommaren 1,3 miljoner placerat med högränta. Jag valde att fördela pengarna på ett antal ställen för att ej överstiga insättningsgarantin. Så jag hade konto på bla payex, hoist och Sevenday. Har aldrig kunnat förhandla fram en "specialränta" för hela beloppet.

(Dock tog jag ut pengarna för 2 månader sedan och köpte ett hus för dem)

mvh Alberta
Citera
2012-09-19, 17:37
Medlem
Alla de rika kunder jag har och känner väl på jobbet(Handelsbanken) har sina pengar utspridda på rätt många banker. Dock är det inte pågrund av någon insättningsgaranti oftast då de vet att SHB inte kommer att konkursa.
Citera
2012-09-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen
Alla de rika kunder jag har och känner väl på jobbet(Handelsbanken) har sina pengar utspridda på rätt många banker. Dock är det inte pågrund av någon insättningsgaranti oftast då de vet att SHB inte kommer att konkursa.
SHB är en riktigt stabil bank. Dock är inlåningsräntan så pass låg att det inte är intressant för egen del att ha ränteplaceringar där. Är dock kund i SHB ändå, men har inga stora affärer där.

För mitt kommande sparande så överväger jag direkt aktieinnehav eller någon fund hos Brummer. Det är ett av få alternativ som jag tycker verkar göra skäl för sina avgifter.
Citera
2012-09-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
SHB är en riktigt stabil bank. Dock är inlåningsräntan så pass låg att det inte är intressant för egen del att ha ränteplaceringar där. Är dock kund i SHB ändå, men har inga stora affärer där.

För mitt kommande sparande så överväger jag direkt aktieinnehav eller någon fund hos Brummer. Det är ett av få alternativ som jag tycker verkar göra skäl för sina avgifter.

Nej såklart, men för rika kunder så brukar deras kapital som ligger på räntekonton vara väldigt små. Jobbar dock själv på kontor och har dålig koll på hur Private Banking i fungerar faktiskt.
Citera
2012-09-19, 18:46
Medlem
Eftersom insättningsgarantin är satt i euro så får man ha lite marginal. Men säg att du har 2 MSEK och inte vill investera i börsen, varken i fonder som har finfina avgifter eller i aktier för att man känner att marknaden viker och man vill inte sitta stil i båten och förlora 15-20%. Då öppnar du 3 st högräntekonton hos tex tre st institut som har insättningsgaranti och lägger in ~700K SEK på vardera.

Då har du lite skydd mot euron, tror du dock att euron ska kollapsa ja då får du ha en större säkerhetsmarginal. Har du 10-tals miljoner, tex du vinner på lotto så är det inte klokt att investera allt på en gång utan göra det under en längre tid, ett par år iaf. Man kan köpa en del guld, dock fysisk sådant inte pappersguld som de flesta köper. Du behöver inte förvara det hemma utan man kan förvara det på ett par ställen i EU. För det får man betala en del, kommer inte ihåg exakt vad de tog sist.

99% av de rådgivare som vi dödliga kommer i kontakt med på banken är endast säljare inget annat. Så jag skulle inte låta en sådan förvalta mina pengar.
Citera
2012-09-19, 19:42
Medlem
Jag sparar mina pengar i två olika bankfack. Ingen ränta, men procentande struntar jag fullständigt i då jag är en man med få utgifter. Jag vill ha mina pengar tryggt, utom räckhåll för klåfingriga investerare.

Självklart har jag även ett lönekonto som jag använder för mindre utgifter.
Citera
2012-09-19, 20:47
Medlem
flashfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafkaisme
Jag sparar mina pengar i två olika bankfack. Ingen ränta, men procentande struntar jag fullständigt i då jag är en man med få utgifter. Jag vill ha mina pengar tryggt, utom räckhåll för klåfingriga investerare.

Självklart har jag även ett lönekonto som jag använder för mindre utgifter.

Jag hade valt tre guldtackor istället för att spara papperspengar dock. Inflationen kommer ju äta upp dina pengar annars.
Citera
2012-09-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfri
Jag hade valt tre guldtackor istället för att spara papperspengar dock. Inflationen kommer ju äta upp dina pengar annars.

En annan fördel är att det enligt villkoren är tillåtet att förvara guldtackor i bankfack. Detsamma gäller tyvärr inte längre för kontanter.
Senast redigerad av subsurfer 2012-09-19 kl. 22:15.
Citera
2012-09-19, 22:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Ett Wibblekonto och resten i fysiskt guld och silver.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2012-09-19 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in