2012-09-19, 10:47
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
En riktigt rik person har knappast pengar hos "Volvofinans" utan går till en riktig bank som erbjuder private banking. Där tar proffsen hand om pengarna och ser till att investera dem efter kundens preferenser och behov på bästa sätt. Det man förhandlar om är knappast någon ränta (om man nu inte har ett stort hypotek) utan snarare förvaltningsavgiften.
P.B har fått stor konkurrens från oberoende nätmäklare de senaste åren. För egen del så var jag på ett möte med SEB:s private banking avdelning i min region. Fick förslag på ett upplägg som jag stod över till förmån för rent räntesparande, först i bankens egna alternativ och senare på högräntekonton hos nischbanker.
Det tackar jag min lyckliga stjärna för idag. Personligen har jag gjort så att jag inte sätter mer pengar på ett institut än insättningsgarantin täcker. Har även tagit "höjd" för en starkare krona i förhållande till EUR. Att tänka på är också att om det är ett gemensamt konto (dvs inte bara med fullmakt) så att man är flera kontohavare så gäller insättningsgarantin per person och kontoförande institut. Man kan alltså ha mer än motsvarigheten till 100 000 EUR om man är två som står för kontot gemensamt. Känner dock att jag har tillräckligt på sparkonton nu (samt investeringar i fasta tillgångar och onoterade bolag) och kommer försiktigt att börja investera i andra tillgångsslag. Jag är säkerligen inte representativ för alla eftersom jag är så långt från en risktagare som man kan komma.

Visst lockade det lite när man fick åka till finkontoret och bli uppvaktad, men med stigande ålder är man inte lika mottaglig. Jag skulle dock utan att tveka offra alla mina pengar om det innebar att jag kunde få igen nära och kära som jag har förlorat i förtid genom åren. Pengar är en klen tröst.