• 1
  • 2
2012-09-18, 20:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det är vad jag undrar.
Citera
2012-09-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är vad jag undrar.

Att det är vi som är problemet!
Ex:
* Jorden behöver inte räddas - Den klarar sig bäst utan oss.
* Världen behöver inte fred - Däremot gör varje människa det (vilket då leder till världsfred)
Citera
2012-09-18, 21:18
Medlem
Goseklumpens avatar
Våran egoism och att vi vill ha pengar och makt och land på bekostnad av andra människor och djur och natur.
Citera
2012-09-18, 22:36
Medlem
Zabojcas avatar
rädsla
Citera
2012-09-18, 22:40
Medlem
skalman1973s avatar
Medkänsla / Humanism

Det hämmar oss och hindrar oss från att göra vad vi verkligen vill göra
Citera
2012-09-18, 23:17
Medlem
Pretoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Medkänsla / Humanism

Det hämmar oss och hindrar oss från att göra vad vi verkligen vill göra
Och en annan antihumanists-människas vilja gör inte det när den tex dödar dig för nöjes skull?
Citera
2012-09-19, 11:38
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorius
Och en annan antihumanists-människas vilja gör inte det när den tex dödar dig för nöjes skull?

Tja det är en tänkbar konsekvens av det hela . Dock skulle folk sluta låtsas vara snälla och slutat låtsas bry sig om vad som händer andra då detta inte längre är relevant

Humanismen har helt enkelt gått för långt
Citera
2012-09-19, 12:22
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tja det är en tänkbar konsekvens av det hela . Dock skulle folk sluta låtsas vara snälla och slutat låtsas bry sig om vad som händer andra då detta inte längre är relevant

Humanismen har helt enkelt gått för långt

Medkänsla med människor som man har en personlig relation till är ofta äkta. Däremot är "medkänsla" med Engla och svältande afrikaner naturligtvis hycklande, eftersom man inte kan känna äkta medkänsla med en okänd person.
Citera
2012-09-19, 20:22
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Medkänsla med människor som man har en personlig relation till är ofta äkta. Däremot är "medkänsla" med Engla och svältande afrikaner naturligtvis hycklande, eftersom man inte kan känna äkta medkänsla med en okänd person.

Precis min poäng

Folk har medkänsla för afrikaner och Engla för att det förväntas av oss och inte för att vi verkligen bryr oss ( Det ser bra ut och det är ungefär allt )
Citera
2012-09-19, 20:39
Medlem
egot
Citera
2012-09-20, 00:31
Medlem
Fremmys avatar
Våran blinda säkerhet, tror jag.
Citera
2012-09-20, 00:41
Medlem
Rädsla för döden, att vi ska förgås.

Folks ageranden brukar jag ofta härleda till rädsla för döden, ser jag något negativt som en människa gör baseras det ofta på någon slags neurositet, rädsla, ångest..kalla det vad man vill.
Om man ställer sig frågan varför till varje svar man får så kommer man djupare in i analysen, och längre upp i kedjan till det mest basala svaret, rädslan för att inte längre existera.

På stark andraplats kommer nog mest den fysiska begränsningen, den som gör oss lata och att vi helt enkelt inte vill, orkar eller kan genomföra det vi vill uppnå. Men detta är jag inte liks säker på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in