2012-09-18, 16:18
Medlem
Hejsan, jag undrar hur man kan få tag på information om gamla hus, t.ex. bergsgatan 43. Jag är intresserad av vem som är arkitekt och om det har bott några kända/högaktade personer i fastigheten. Äldre bilder är också väldigt intressant!

Tack på förhand!
Citera
2012-09-18, 16:26
Medlem
Tredagars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerG
Hejsan, jag undrar hur man kan få tag på information om gamla hus, t.ex. bergsgatan 43. Jag är intresserad av vem som är arkitekt och om det har bott några kända/högaktade personer i fastigheten. Äldre bilder är också väldigt intressant!

Tack på förhand!

Vänd dig till Stockholms Stadsmuseum!
Där kan du få både bilder, information och historia bakom massor av gamla byggnader.

I hissen en kompis port har någon av hyresgästerna satt upp bilder på huset för 100 år sedan samt en liten informationsruta. All info kom från stadsmuseet!
Citera
2012-09-18, 16:39
Medlem
hazzos avatar
Vill du ha ritningar så finns de på stadsbyggnadsexpeditionen Fleminggatan 4
Citera
2012-09-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredagar
Vänd dig till Stockholms Stadsmuseum!
Där kan du få både bilder, information och historia bakom massor av gamla byggnader.

I hissen en kompis port har någon av hyresgästerna satt upp bilder på huset för 100 år sedan samt en liten informationsruta. All info kom från stadsmuseet!

Tackar, dit ska jag definitivt gå och kolla, verkar som en mycket bra ide!

Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Vill du ha ritningar så finns de på stadsbyggnadsexpeditionen Fleminggatan 4

Ja ritningar har jag i massor, svårt att läsa på dessa gamla dokument från sent 1880-tal bara...
Citera
2012-09-18, 19:00
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerG
Tackar, dit ska jag definitivt gå och kolla, verkar som en mycket bra ide!

Ja ritningar har jag i massor, svårt att läsa på dessa gamla dokument från sent 1880-tal bara...

Du kan alltid också fråga företagen som gjort eventuella renoveringar i huset. Frågar du snällt och har tur så kan det finnas kvar ritningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in