2012-09-17, 15:56
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har funderat lite på det där med MC-gäng och deras romantiserade anarkistideal... Ni vet, att medlemmarna är ett gäng hippies och hårdrockare som lever utanför samhället; lever för gemenskapen och sina motorcyklar... Snubbar som vill vara ifred från etablissemanget och leva sina egna liv med sina egna lagar, utanför de konventionella normerna... De samlas på klubbar och festivaler för motorcykelinspirerade och såna som annars gillar rock n roll, skjutvapen, alkohol och droger, och givetvis tjänar många sitt uppehälle genom att själva sälja sprit, vapen och knark, men i första hand kommer som sagt den fria livsstilen utanför lagen och givetvis deras hojer...

Jag har själv träffat på denna typ av MC-knuttar, de har dock för det mesta tillhört andra klubbar än de ökända 1%-klubbarna med kriminellt rykte, men jag tror mig också minnas att jag sett Hells Angels-västar på Sweden Rock-festival...

Men jag är inte naiv... Jag vet att detta är en romantiserad bild av verkligheten, och jag har hört om många MC-gängmedlemmar som varit så långt den traditionella rock n roll-lowridern man kan komma... Snubbar som sett ut, betett sig och talat mer som gangsterrappare än old school rockers... Givetvis kan man som rocker också lyssna på rapmusik, det finns ju gott om bra musik här i världen, och givetvis kan man ha rakad skalle och luvtröja istället för skinnpaj och ett grått hårsvall kring i begynnande flint, men jag talar om personer vars hela stilpaket har haft mer gemensamt med gangsterungar än med lowriders... Personer som använder ord som "jiddra", "keff" och "fett" och som inte har en Harley, inte har en Triumph, inte har en lowrider och inte har en motorcykel över huvud taget! Men ändå är med i MC-klubbar!

Det jag nu undrar är hur fördelningen mellan "old school riders" (med stort MC-intresse) och "jiddrare" (som kanske t.o.m. saknar hoj!) egentligen ser ut... Är det skillnad mellan generationerna?? Har de äldre medlemmarna mer känsla för "livsstilen" än yngre förmågor?? Och skiljer det sig från klubb till klubb - har vissa klubbar en stil som för tankarna mer till "USA:s highways '72" medan andra har moderniserat sig mera för att passa "Sveriges förorter 2012"... Om så är fallet, vilka klubbar representerar respektive stil??

Själv har jag ingenting med MC-gäng att göra (har själv ingen motorcykel heller), men det hade ändå varit roligt om någon insatt kunde besvara mina frågor eftersom jag tycker kulturer, subkulturer och sociologi är intressant!
Citera
2012-09-17, 17:16
Medlem
Rocco420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
men jag tror mig också minnas att jag sett Hells Angels-västar på Sweden Rock-festival...

Helt klart finns det HA-västar på SRF, även Bandidos och många andra klubbar är på SRF.
Det har ju även varit mycket snack om HA har varit inblandat in arrangemanget men det vet jag inget om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in