• 1
  • 2
2012-09-17, 13:44
Medlem
Kära pillerknaprare där ute, får man fråga vilken medicin som fungerade bäst för just er?

Skulle vara intressant om ni jämförde medicinerna med varandra, vilka fungerade och vilka fungerade inte för just Dig? Även anekdoter om biverkningar skulle uppskattas. Tapetserade du om vardagsrummet på Stilnoct?, eller såg du rosa elefanter av Flouxetin? Bjud mig och alla som läser tråden på lite smaskiga detaljer!

För att förtydliga - vill läsa "recensioner" av psykofarmaka som intas på daglig basis, att t.ex Xanor vid behov fungerar mot ångest är väl allmänt känt.

Over and out.
Citera
2012-09-17, 13:53
Medlem
deathpiercemes avatar
Stesolid 20mg vid behov för panikattacker, fungerar jättebra men tar bort udden av allt annat. Lider inte av detta längre överhuvudtaget.

Lyrica 900mg för generaliserat ångestsyndrom, klockren den här medicinen. Vill inte utföra massa dagliga uppgifter och vara zonkad, denna tar bara på motoriken. Knaprar ej den längre dock.

Zyprexa, serouqel, trilafon har jag ätit under vissa perioder också. Tar bort det mesta som en gång fanns i skallen. Fungerar jättebra i akuta fall, samma sak med benz.

Dessa är bara mediciner jag fått ordinerat för ångest, givetvis kan jag slänga i mig 4mg xanor och lulla runt och se det som någon självmedicinering men nej. En panna dolcontin och man är på banan om man nu ska välja "medicin".
Citera
2012-09-17, 13:59
Medlem
Danni33s avatar
Cipralex 15 mg..känner inte ett skit, inga biverkningar heller... Vad ska jag göra nu? =/
Citera
2012-09-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpierceme
Stesolid 20mg vid behov för panikattacker, fungerar jättebra men tar bort udden av allt annat. Lider inte av detta längre överhuvudtaget.

Lyrica 900mg för generaliserat ångestsyndrom, klockren den här medicinen. Vill inte utföra massa dagliga uppgifter och vara zonkad, denna tar bara på motoriken. Knaprar ej den längre dock.

Zyprexa, serouqel, trilafon har jag ätit under vissa perioder också. Tar bort det mesta som en gång fanns i skallen. Fungerar jättebra i akuta fall, samma sak med benz.

Dessa är bara mediciner jag fått ordinerat för ångest, givetvis kan jag slänga i mig 4mg xanor och lulla runt och se det som någon självmedicinering men nej. En panna dolcontin och man är på banan om man nu ska välja "medicin".

Tack för svaret. Håller med om att Seroquel och bensodiazepiner är avtrubbande, som du uttrycker det - "tar bort det mesta som en gång fanns i skallen". Där slog du huvudet på spiken.

Lyrica verkar jäkligt intressant, men läkarna börjar bli restriktiva med den.

Och ja, opioider/opiater är bland det bästa som finns på jorden ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Cipralex 15 mg..känner inte ett skit, inga biverkningar heller... Vad ska jag göra nu? =/

SSRI är sjukt överskattat i min åsikt. Det hade sin trend under 90-talet, förmodligen mycket pga "kommersiella intressen". Att man får dem för depression bygger på "serotonin-hypotesen", att depression beror på ett underskott på serotonin. Behöver det inte alls göra.

För mig fungerade mirtazapin och voxra mycket bättre än SSRI, provade två olika typer. Effexor hjälper många men om du är kille så kan det ge sexuella biverkningar.

Viktigast är att du tar hand om dig och fungerar inte Cipralex finns det som tur är många andra läkemedel.
Senast redigerad av flowhunter 2012-09-17 kl. 14:06.
Citera
2012-09-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deathpierceme

Har själv inga recept men skall snart till läkaren för ångest och sömnproblem. funkar din medicin bra för dig och hur många mediciner fick du testa innan du fick lyrica och stess? Är det stor chans att man får ssri eller t.ex. då zyprexa eller seroqueö? hört att många får jobbiga bieffekter av dessa.

Undrar även hur det är med lyrican, ätit det själv då och då men märkt av en snabb toleransökning, funkar det bra mot ångest även i längre perioder?

Många frågor och kanske inte bidrog till tråden nått vidare.. Men det som funkar bäst mot ångest för mig är nog stesolid eller annan benso, även om som ni säger opis funkar bra de me
Citera
2012-09-17, 14:43
Medlem
Slitages avatar
Benzo av alla de former, som tyvärr ledit till missbruk. Så det går fetbort.

Venlafaxine 225 mg dos har fungerat bäst för mig. Kombinerar just nu denna med Citalopram 20 mg då jag ska se om effekten kan bli bättre.
Citera
2012-09-17, 15:39
Velafaxin har alltid fungerat bra för mig, o inte alls så farliga biverkningar. Åt tills ett par år sedan 225 mg, sen hamnade jag i en svacka, ökade till 300 mg, efter nått år hamnade återigen i en svacka då höjde jag till maxdosen 375 mg. Nu går det inte att öka mer, eller jo, men jag tror ingen läkare godkänner det. Detta tar jag mot depression. Har ätit det i ca 10 år.

Iktorivil har jag också ätit dagligen, 4 mg, i ca 8 år. Innan dess hade jag Sobril o Xanor. Jag är beroende av det, men har inte utvecklat tolerans, vilket är ovanligt. Detta tar bort min ångest helt.

Haldol 4 mg äter jag mot vanföreställningar. Jag blir väldigt märklig i huvudet om jag struntar i denna efter 5-6 dagar. Mest hjälper det bra mot paranoia.

Theralen tar jag så mycket som 120 mg per kväll för att kunna sova. Det hjälper bra.

Sen har jag provat:

Antidepressiva
Fontex (Fluoxetin)
Seroxat (Paroxetin)
Remeron (Mirtazapin)
Cipralex (Escitalopram)
Aurorix (Moclobemid)
Anafranil (Klomipramin)
Mianserin

Sömnmedel
Propavan
Flunitrazepam
Nitrazepam
Melatonin
Stilnoct (Zolpidem)
Imovane (Zopiklon)
Secobarbital
Amobarbital
Kloralhydrat

Lugnande
Sobril
Xanor
Atarax
Lergigan
Temesta
Stesolid
Fenemal (Fenobarbital)
Tegretol

Antipsykotika
Nozinan
Risperdal
Esucos
Zyprexa
Zeldox
Abilify

Övrigt
Concerta

Kan ha glömt nått. Alla med varierande resultat, men jag är nöjd med den medicin jag har nu. Men som synes har jag provat ganska mycket innan jag hittat rätt.
Citera
2012-09-17, 16:56
Medlem
just nu äter jag:

voxra: rätt nöjd, funkar bra på det depressiva. tar jag den inte blir jag jättedeprimerad och gråter för ingenting.

fluanxol: gör varken från eller till, vet inte riktigt varför jag äter den.

lyrica: funkar väldigt bra på ångesten, dock blir man beroende och tolerant. men det är en bra medicin.

abilify: äter den mot mani och gränspsykos, funkar väldigt bra. har bara varit manisk en gång sen jag började med den.

haldol: mot paranoia/psykotiska symtom, blir faktiskt inte zombie av den. funkar bra, håller mig lugn.

lamotrigin: har hållt mig hyfsat stabil i ett par år.

sen har jag provat en hel del annat, men kan inte minnas allt just nu.
Citera
2012-09-17, 17:06
Lyrica (Pregabalin) och Neurontin (Gabapentin) har jag ju också provat. Lyrica blev jag mest snurrig av, men lugnade väl en lite grann. Men jag kunde eller skulle aldrig t.ex köra bil på det.

EDIT:
Sen har jag haft Seroquel också, som antipsykotika.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2012-09-17 kl. 17:40.
Citera
2012-09-17, 17:44
Medlem
Boxis avatar
Av dom som jag har fått på recept har jag provat följande:

Antidepressiva
Aurorix - Så länge det funkade var det bra antidepressiv effekt, övergick i somnolens och trötthet.
Edronax - Aktiverande och stimulerande, fick spontana rysningar och rysningar när jag pratade om vardagligt intressanta saker, ganska skönt. Fick dock förstoppning och tappade aptiten helt och hållet.
Cipralex - Bra ångestdämpande effekt, gjorde inte mycket i övrigt. Kass dick, diarré, dålig aptit m.m.
Voxra - Aktiverande och stimulerande, funkade bra i början, koffein gav en extra boost. Övergick i muskelspänningar i ryggen, konstant pissenödig och kass aptit.
Valdoxan - Min favorit, jag somnar lättare och vaknar piggare än om jag inte äter det. Inte så mycket effekt på ångest eller depression vad jag kan märka. Inga biverkningar.
Lamotrigin - Stämningstabiliserande, funkar väl antagligen, jag märker ingen skillnad men jag tror att det har effekt ändå.
Cymbalta - Precis börjat med det, sämre sömn, kass dick... Liten aktiverande effekt och lite ångestdämpande men inte så stor skillnad överlag. Helt okej men kanske inte värt besväret.

Lugnande/sömnpiller
Stesolid - Bra att ta vid behov, jag blir småskön och nöjd. Aningen hämningslös men inte så farligt.
Sobril - Bra att ta till natten om jag har sovit dåligt några nätter i rad, skön effekt dagtid också. Jag blir mer social och framåt.
Theralen - Rävgift, tog det för sömnen men jag blev helt grillad dagen efter, trögtänkt och viljelös.
Cirkadin - Somnar lättare och sover lite bättre men jag får hjärtklappning och ångest dagen efter. Jag tog det regelbundet i början men nu tar jag en om jag vill hjälpa sömnen lite. En natt är okej fastän jag kan få lite hjärtklappning dagen efter. Ovärt i längden.
Stilnoct - Jag blev bara knasig, det funkade dåligt för sömnen, jag vaknade på natten, sov dåligt, jag vaknade snarare av det så en natt raidade jag msn och skrev en massa saker som jag inte hade något minne av dagen efter...
Imovane - Funkar kalas, inga bieffekter och bra för sömnen. Om jag inte går och lägger mig blir jag kåt och konstig men jag tappar inte hämningarna och gör en massa knasiga saker som jag gjorde med stilnoct.
Propavan - Rävgift, jag blev efterbliven dagtid, kunde inte tänka, jag började hoppa över ord när jag skrev och mådde allmänt sämst.

Idag äter jag valdoxan, lamotrigin och cymbalta.
Utöver dessa har jag provat en del substanser, både på recept och knarkotiska substanser.
Citera
2012-09-17, 18:12
Medlem
Bisarros avatar
Benso är det enda som fungerar för mig. Första gången var en mirakelkänsla. Jag blev mig själv. Inte bara så att jag kunde vara mig själv bland andra, jag kände verkligen att "nu är jag mig själv". Jag tar det inte så ofta, men i perioder är det svårt att lyckas ta det tillräckligt sällan. Lyrica fungerar väl till viss del men jag känner inte speciellt mycket av det. Har både stått på Lyrica under ett par års tid på maxdos, samt överdoserat kraftigt flera gånger. Fick ingen abstinens när jag slutade tvärt, men har fått ep-anfall efter jag överdoserat den. Har provat det mesta för övrigt. Kanske har någon annan medicin påverkat mig positivt, som t ex någon antidepressiv, men inte vad jag märkt i alla fall.
Senast redigerad av Bisarro 2012-09-17 kl. 18:15.
Citera
2012-09-17, 18:23
Medlem
rEEgs avatar
Cyprexa 10mg för tillfället, har funkat mycket bättre än rävgiftet effexor och zoloft/setralin med mera.
Har börjat blanda Cyprexa med Voxra nu och det funkar faktiskt bättre än jag vågade tro på med tanke på att jag har haft ett helvete genom åren med antidepp som har gjort mig halvt-som-halvt mentalt ostabil och rädd för mediciner förutom benzo.

Det som har fungerat bäst på mig då det gäller ångest är Iktorovil och Temesta (temazepam) och etizolam som har räddat mitt liv bokstavligen talat och som är den första benzo som jag har ätit som jag inte har börjat flöddra på, och med tanke på att jag har tuggat mig igenom fass fram och baklänges så är det en bra recension.

*edit* Glömde att jag också käkar Valdoxan nu då läkaren är dum i huvvet och inte vill skriva ut imovane längre efter de 8+ år som jag käkat dom.

Theralen fick jag inte ta längre för att mina slemhinnor i näsa/hals torkade ut så inihelvete av dom. Rävgift och värdelöst. Inte så kul att sova i x dygn för att jag blev tvungen att ta 4-5 rör i stöten för att ens kunna varva ner haha.

Har käkat fler "psykmediciner" också men orkar inte minnas allt
Senast redigerad av rEEg 2012-09-17 kl. 18:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in