• 1
  • 2
2012-09-17, 13:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Nu har jag bestämt mig. Jag ska försöka spara ihop till en miljon kronor.

Detta vill jag göra mest för friheten att känna att jag skulle kunna klara mig utan ett jobb ett tag om jag så skulle vilja det, eller bara hitta på något spontant om man känner för det inte att behöva oroa sig för ekonomin (då menar jag inte slösa, utan ett restaurangbesök då och då kanske), vardagslyx helt enkelt. Det många unnar sig allt för ofta istället för att vara sparsamma.

Frågan är hur jag ska nå en miljon kronor från i princip noll..

Såhär ser min situation ut:

Jag är nu 20 år gammal och jobbar inte då jag pluggar, men så snart som min gymnasiekompetens är klar så är jag fri och kan välja mellan att söka jobb för att knega i något/några år innan jag hoppar på min utbildning. Jag hoppas också på att kunna hitta något extrajobb snart även om det inte ser ljust ut då jag inte har gymnasiet slutfört så att jag kan spara mer.

Hur tycker ni jag ska lägga upp min strategi för att nå miljonen?

Ska jag knega ett tag innan (i Norge förmodligen) innan jag tar tag i seriösa studier så jag får ihop ett startkapital? Så att jag har en buffert och kan köpa en del aktier så jag har en portfölj liggandes medan jag pluggar? Jag är inte helt hundra på vad jag vill plugga ännu, men det som är säkert är att det blir minst 4 års studier. CSN lån kommer jag nog vara tvungen att ta, om jag inte kommer på någon annan smart lösning så att jag istället kan investera lånet, men tror inte att jag kommer att göra det då jag nog inte vill bo hemma hos morsan

För att vara exakt så har jag inte 0:-, utan 5000:- men det är ju en väldigt liten summa, men en början antar jag! Jag ska börja lägga undan 2000:- varje månad från och med denna tills jag förhoppningsvis hittar ett jobb eller extrajobb där jag kan jobba samtidigt som jag studerar på komvux, så då lär jag kunna lägga undan några tusenlappar extra, men tills dess så kan jag bara lägga 2000:-, den sista tusenlappen går till mat. Som sagt det är inte säkert att jag lyckas hitta det där extrajobbet jag vill innan jag är klar med gymnasiekompetensen vilket är om 1-2 år, men jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hitta något inom en snar framtid. Vill vill dock planera och veta redan nu vad jag ska göra efter jag är klar med studierna på komvux, om jag ska knega i något eller några år för ett startkapital eller om jag direkt ska vidare till högre studier

Hur mycket i buffert och hur mycket i startkapital för aktier samt sparande i högräntekonton bör man satsa på tycker ni, innan man tar tag i högre studier?

Vad är smartast och vad hade ni gjort? Tack på förhand
Senast redigerad av Soulsurfer 2012-09-17 kl. 13:37.
Citera
2012-09-17, 13:35
Medlem
Du ska investera dina sparade pengar.

Det enda riktiga tips jag kan ge dig, är att om dina pengar tar slut har du gjort en dålig investering =)
Citera
2012-09-17, 13:43
Medlem
Jag hörde nånstans att man kan bli (mång)miljonär innan 40 om man alltid sparar 10% av sin lön. det förutsätter dock att man har ett jobb.
Citera
2012-09-17, 13:50
Medlem
Bdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kixok
Jag hörde nånstans att man kan bli (mång)miljonär innan 40 om man alltid sparar 10% av sin lön. det förutsätter dock att man har ett jobb.

Då behövs en lön på ca 45 netto i månaden .. Hur många har det idag? Förutom här då.

För att bli mångmiljonär behöver du alltså ha runt 100.000 netto... ( +- för räntor )
Citera
2012-09-17, 13:53
Medlem
Citat:
Javisst, det handlar bara om att spara..
Sedan hjälper det att ha låga utgifter och bra betalt. Såklart.

Själv har jag tidigare kunnat spara runt 100-120' per år. Med lätthet mångmiljonär innan 40 med andra ord. Dock följer med ålder oftast lite högre utgifter vilket gör att mängden pengar som kan gå in på ett sparkonto onekligen blir lägre i och med att det skaffas familj etc. I dag lägger jag kanske undan 60-80' per år.

Själv kör jag gärna på devisen att spara en del och leva en del. Jag kan mycket väl hamna i en olycka imorgon och dö eller hamna i rullstol. I ett sådant läge skulle det kännas bra (förutsatt att jag inte är död, för då känner jag inte något alls) att ha fått uppleva mycket av det jag hunnit med. Samtidigt lever jag inte bara för dagen, utan ser till att tänka långsiktigt (=sparande) för att kunna göra saker längre fram.
Citera
2012-09-17, 15:36
Medlem
Jag höll också på sådär tills jag bittert insåg att bostäderna där jag bor i princip gick upp i värde fortare än vad jag kunde spara ihop. Folk runt om mig med mycket lägre lön sålde bostadsrätter till höger och vänster och tjänade hundratusentals kronor. Så jag gick till banken, lånade pengar och köpte en villa istället. Nu betalar jag räntor och amorterar. Vi får se om 25 år om jag gjorde rätt

Lägger undan några tusenlappar i månaden givetvis men inte alls som innan (då kunde jag också spara runt 100 k per år).

Vore det inte för de här sjuka bostadspriserna hade jag sparat ihop till villan men det går ta mig fan inte. Inte med min lön i alla fall.
Citera
2012-09-17, 16:34
Medlem
Citat:

"Hörde någonstans". Har de matematiska kunskaperna i dagens ungdom degraderats så pass mycket att man i regel inte ens kan verifiera/räkna ut detta?

En mycket konservativ premiss är att utgå ifrån en person som bara sparar varje månad på ett konto med 0 eller försummande lite ränta. Personen i fråga pluggar klart vid 25 års ålder och börjar då jobba. Tills han/hon fyller 40 så kommer livet gå igenom 15 * 12 = 180 månader. Det betyder helt enkelt för att ha en miljon på kontot vid ålder 40 måste personen lägga undan 1 miljon / 180 varje månad, dvs. ~5500 SEK. Om 5500 SEK ska representera 10% ev ens lön måste man mao ord ha en lön på ca 55k eller 100k i månaden, beroende på om man med 10% av lön menar "10% av brutto" eller "10% av netto".

Klart och gjort. Allt annat som förbättrar förutsättningarna kommer bara att leda till att miljonen nås snabbare, ex: börjar jobba/spara innan 25, spara mer än 5500 varje månad, att faktiskt ha en tillväxt på sparade pengar som är högre än 0%.
Citera
2012-09-17, 19:09
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
"Hörde någonstans". Har de matematiska kunskaperna i dagens ungdom degraderats så pass mycket att man i regel inte ens kan verifiera/räkna ut detta?

En mycket konservativ premiss är att utgå ifrån en person som bara sparar varje månad på ett konto med 0 eller försummande lite ränta. Personen i fråga pluggar klart vid 25 års ålder och börjar då jobba. Tills han/hon fyller 40 så kommer livet gå igenom 15 * 12 = 180 månader. Det betyder helt enkelt för att ha en miljon på kontot vid ålder 40 måste personen lägga undan 1 miljon / 180 varje månad, dvs. ~5500 SEK. Om 5500 SEK ska representera 10% ev ens lön måste man mao ord ha en lön på ca 55k eller 100k i månaden, beroende på om man med 10% av lön menar "10% av brutto" eller "10% av netto".

Klart och gjort. Allt annat som förbättrar förutsättningarna kommer bara att leda till att miljonen nås snabbare, ex: börjar jobba/spara innan 25, spara mer än 5500 varje månad, att faktiskt ha en tillväxt på sparade pengar som är högre än 0%.

Fast i detta exempel har vi ju ingen användning av ditt räkneexempel, eftersom du inte tagit hänsyn till inflationen och ränteläget (hänger ju iof samman). Därför kommer ett månadssparande på 5,5/mån att ge en bra bit över 1 mille vid 40års ålder.
Citera
2012-09-17, 19:50
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Fast i detta exempel har vi ju ingen användning av ditt räkneexempel, eftersom du inte tagit hänsyn till inflationen och ränteläget (hänger ju iof samman). Därför kommer ett månadssparande på 5,5/mån att ge en bra bit över 1 mille vid 40års ålder.
Ingen användning?! Du använder ju precis dessa siffror för att slå fast att med ränta på pengarna så ger 5.5k/mån mer än 1 miljon.
Citera
2012-09-17, 20:32
Bannlyst
Med tanke på att du fortfarande går i gymnasiet vid 20 års ålder lär det dröja bra länge innan du skrapat ihop din miljon...

Bostadsmarknad = Pengar
Citera
2012-09-17, 21:27
Medlem
lucifer579xs avatar
Räknade lite enkelt på förslaget om spara bla bla för att bli mångmiljonär.
Om jag ska bli mångmiljonär (tog detta som 2millar) så ska jag spara ca 11k i månaden.
Vilket kanske inte är helt orimligt att göra om man tjänar vettigt, låt oss säga över 20k netto.
Men om dessa 11k skulle utgöra 10% av netto (måste ju ta bort skatt) så har du en lön som fåtal har i Sverige. Till och med att plocka ut 20k netto är ju en riktigt bra lön i landet falukorv.

I vilket fall, det är ju en konst att investera sina pengar rätt. Jag har inte en aning om hur detta ska göras på rätt sätt, men det finns ju folk som gör det
Citera
2012-09-17, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer579x
Räknade lite enkelt på förslaget om spara bla bla för att bli mångmiljonär.
Om jag ska bli mångmiljonär (tog detta som 2millar) så ska jag spara ca 11k i månaden.
Vilket kanske inte är helt orimligt att göra om man tjänar vettigt, låt oss säga över 20k netto.
Men om dessa 11k skulle utgöra 10% av netto (måste ju ta bort skatt) så har du en lön som fåtal har i Sverige. Till och med att plocka ut 20k netto är ju en riktigt bra lön i landet falukorv.

I vilket fall, det är ju en konst att investera sina pengar rätt. Jag har inte en aning om hur detta ska göras på rätt sätt, men det finns ju folk som gör det

Fan vad jag tycker synd om er
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in