Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag vet inte om jag läser slarvigt eller ej men jag tänker på akutsjukvård alltså när någon måste transporteras med ambulans till sjukhus.
Och jag vet inte om jag har missat det men som jag läser det så skriver du bara att där i mitten skall det gå järnvägsspår, men borde det inte vara bra om där gick en väg för ambulans, polis, brandkår och så vidare?
Sedan borde det väl vara bra om sjukhuset ändå låg centralt i mitten så att inte en del fick tio mil till sjukhuset, men du kanske hade tänkt dig kanske ett sjukhus med akutvårdsmöjligheter varannan mil eller så? Det beror ju helt på hur mycket folk som bor i en sån där avlång stad som avgör hur många sjukhus med akutsjukvård som behövs.
Jag är inte alldeles säkert att det skulle gå eller vara smidigt att exempelvis transportera svårt brännskadade personer på tåg, vänta på tåget, lasta ut och in patienten från ambulansen, med bara ambulansen som kör direkt till sjukhuset behöver man trots allt bara lasta in patienten en gång och ut en gång.
Nej, självklart ska det finnas en ordentlig motorväg i mitten, den ska dock vara det sekundära valet för vanlig persontransport. Med så hög befolkningstäthet så är det inte svårt att ha hög nyttjandegrad på tågnätet. Det är inte dyrt i sammanhanget att ha skattefinansierade tåg som är gratis för resenärer. Är det gratis och bara tar några minuter att åka någonstans så är en 30-45minuter+ med dyr bil inte lockande.
Det är därför inte heller orimligt att ha en helt egen fil för ambulanser ifall så skulle krävas. Så även OM du bara har två sjukhus så är avståndet aldrig mer än 28km. Alltså fortfarande mindre än 10 minuter för en ambulans i egen fil på motorväg vid extremfall. De allra flesta bor ju närmare. Detta extremfall är ändå snabbare än väldigt många sjuktransporter idag. Men sedan är ju 2 sjukhus på 15 miljoner invånare lite i underkant. Men det är fortfarande inte orimligt med så stora synergieffekter av stor befolkningstäthet och enormt snabba kommunikationer.
Bilbehovet i en sådan stad kommer vara mycket lågt. Inom 25km från en punkt har du 7.5 miljoner människor med tillhörande bekvämligheter, affärer och arbetsplatser. Allt längs med samma tåglinje som har höghastighetståg för snabb transport. Om man verkligen känner att man behöver köra bil kommer även billigare elbilars räckvidd räcka långt.