• 1
  • 2
2012-09-17, 07:07
Medlem
woots avatar
Jag vet inte om det bara är jag som är urdålig på att leta eller finns det inte allt för få filmer med nordiska sagoväsen så som t.ex. troll, tomtar, älvor, vättar, skogsrå, jättar.. osv? Jag skulle uppskatta alla möjliga tips på filmer där nordiska sagoväsen gör framträdanden såväl tecknat som skådespel och det kvittar om det är engelskt eller svenskt tal.

Om ni kommer på någonting i stil med The Hobbit så är även det värdefullt för mig. Även om de kanske inte är klassat som nordiska sagoväsen (eller vad vet jag, de kanske det är?). Filmer med nordisk mytologi är även det något jag tror att jag skulle glädjas av att få se, och ni behöver inte nämna Thor för den tyckte jag inte ens var särskilt bra.

Jag kan väll iaf rabbla upp de jag kan komma på själv för tillfället, kan hända att jag missar någon då jag är skapligt trött och ska återgå till att sova.

Senast redigerad av woot 2012-09-17 kl. 07:11.
Citera
2012-09-17, 07:42
Medlem
Det här kanske kan vara något: http://yle.fi/extrem/artikel/musikno...rsk-skrackfilm
Citera
2012-09-17, 07:54
Medlem
SmallTowns avatar
Trollhunter !
Norsk film. Se den !
Citera
2012-09-17, 07:55
Medlem
Alvaros avatar
Bad Santa!

Nu är ju inte tomten från Sverige direkt men nog finns det många tomtar i nordisk mytologi..

edit: Allt med Astrid Lindgren kan man ju typ klassa som nordisk mytologi.
Citera
2012-09-17, 11:42
Medlem
alprazolam_s avatar
Trollhunter som redan nämnts är också vad jag tänker på spontant. Den var rätt skön har jag för mig, med glimten i ögat.
Citera
2012-09-17, 13:19
Medlem
Gameboy92s avatar
Trollhunter är en usel film som du gör bäst i att undvika.
Citera
2012-09-17, 20:22
Medlem
woots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaZudan
Det här kanske kan vara något: http://yle.fi/extrem/artikel/musikno...rsk-skrackfilm

Tack som fan, verkar riktigt lovande och ska ses!
Citera
2012-09-17, 20:46
Medlem
dannywtfs avatar
"Häxor" har ju en liten koppling till norden med tanke på vem som skrev boken.
Citera
2012-09-17, 21:45
Medlem
woots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
"Häxor" har ju en liten koppling till norden med tanke på vem som skrev boken.
Jo men det har du alldeles rätt i, häxor är ju en del av vår gamla folktro med häxjakt och häxbål och allt vad det heter.
Citera
2012-09-17, 21:53
Medlem
Häxan (1922) - häxor, jävlar
Nibelungen (1924) - dvärgar, lindorm mm
Ivo Caprinos kortfilmer efter Asbjörnsen och Moes sagor - troll, häxor mm
Nils Holgerssons underbara resa (1962) - gårdstomte
Äppelkriget (1971) - älvor, skogsrå, näcken mm

Tyvärr rätt skralt. När vi nordbor överhuvudtaget har med nåt övernaturligt brukar vi kopiera från utländska filmer, istället för att gräva i vår egen forntid, romantik och nyromantik. Anledningen är väl dels dåligt självförtroende, dels en kulturbyråkratisk föreställning att estetik är ett politiskt val, och att naturalism har en ideologisk särställning. Vilket det såklart räcker med en snabb titt på det som ändå gjorts för att omedelbart avfärda.
Citera
2012-09-17, 22:35
Medlem
woots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen

Tyvärr rätt skralt. När vi nordbor överhuvudtaget har med nåt övernaturligt brukar vi kopiera från utländska filmer, istället för att gräva i vår egen forntid, romantik och nyromantik. Anledningen är väl dels dåligt självförtroende, dels en kulturbyråkratisk föreställning att estetik är ett politiskt val, och att naturalism har en ideologisk särställning. Vilket det såklart räcker med en snabb titt på det som ändå gjorts för att omedelbart avfärda.

Tackar ödmjukast för att du tog dig tid att lista filmerna.

Och det är väldigt tråkigt att det måste vara så, jag skulle mycket gärna se att det kom ut fler filmer där man får ta del av gamla sverige, vår folktro, sägner eller något i den stilen utan att behöva kopiera från någon annan.
Citera
2012-09-17, 22:48
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen

Tänkvärt inlägg. tack.

Ja, skulle kunna tänka mig något mörkt och drömskt (behöver inte vara barnsligt sagoaktigt eller action-fantasy bara för att det handlar om sådana ting) - likt teckningarna av den där norrmannen...vad heter han...

Edit: Kittelsen!
https://www.google.se/search?q=kitte...w=1280&bih=617
Senast redigerad av StuG 2012-09-17 kl. 22:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in