2017-01-03, 00:46
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker inte det var en dum fråga. Det verkar inte som alla pizzerior menar samma med halvinbakad. Men de flesta verkar tycka att det är en båtpizza. Jag tycker man får mindre mat med en halvinbakad jämfört med en platt. Kan det vara så eller är det inbillning? Är det en pizza där såsen has på efter gräddning tycker jag det är meningslöst att inte göra den platt. Och gör de den platt med två snibbar så tycker inte jag den är halvinbakad. Men har sett sådana med, bara inte lika ofta. Tycker den måste ha visst djup.

http://knaredspizzeria.se/wp-content...pizzeria-2.jpg

https://sebastianharby.files.wordpre...910_181438.jpg
Citera
2017-01-03, 09:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Halvinbakad ÄR ju "båt" så vad klagar du över?
Du fick exact vad du beställde.
(Och båt/halvinbakt brukar ha lika mycket eller mer fyllning än en vanlig)

Halv = Båt (Upprullade kanter) dvs halvvägs inbakad
Hel = "Calzone" (Vikt på mitten) dvs en hel pizza inbakad
Dubbel = "Ufo" (två bottnar med fyllning mellan) dvs Dubbla pizzor, inbakade.

Fast så är det inte alltid. Halvinbakad kan också vara att ena halvan av pizzan är inbakad och andra halvan är en vanlig pizza. Jag brukar exempelvis äta en sån på Primo Ciao Ciao ibland. Den ser ut ungefär så här:
http://dhp622e1b6lk1.cloudfront.net/...na-product.jpg
Citera
2017-01-03, 21:46
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle bli förvånad om jag fick en sådan där vikt pizza. Men de kanske är vanligare än jag tror. Men vad är vikningen bra för?
Citera
2017-01-04, 00:11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Skulle bli förvånad om jag fick en sådan där vikt pizza. Men de kanske är vanligare än jag tror. Men vad är vikningen bra för?
Djupare fyllning.
Jag har för längesedan ätit en variant som var ganska annorlunda. En jävla köttbit som förstektes placerades sedan nedsänkt i "båtens" såsiga fyllning och åkte med in i ugnen.
Citera
2017-01-04, 03:46
Medlem
neuron-drones avatar
Tänkte mer på den där som hade en snibb invikt, inte båten.
Citera
2017-01-04, 16:55
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Sådana serverar de på min lokala pizzeria. Du får 1/2 "Calzone" och 1/2 vanlig pizza på samma gång. Varför vill man då ha det? Man är sugen på både och, men vill inte beställa två olika pizzor.
Citera
2017-01-04, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Sådana serverar de på min lokala pizzeria. Du får 1/2 "Calzone" och 1/2 vanlig pizza på samma gång. Varför vill man då ha det? Man är sugen på både och, men vill inte beställa två olika pizzor.
Låter som en ganska smart lösning detta!
Citera
2017-01-05, 00:27
Medlem
JerryCottons avatar
Varför inte helt enkelt fråga vad din lokala pizzaknådare menar med halvinbakad då definitionen verkar variera. Frågan löses väl enklast på detta sätt då inget standardsvar verkar finnas.
Citera
2017-01-05, 17:43
Medlem
neuron-drones avatar
Eller också lever man farligt och köper en och ser vad man får.
Citera
2017-01-07, 15:17
Medlem
Gregory.Houses avatar
Som piroger men mycket äckligare en vanlig pizza. På vissa pizzerior har de hamburgare kött i skiten.
Citera
2017-02-20, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fast så är det inte alltid. Halvinbakad kan också vara att ena halvan av pizzan är inbakad och andra halvan är en vanlig pizza. Jag brukar exempelvis äta en sån på Primo Ciao Ciao ibland. Den ser ut ungefär så här:
http://dhp622e1b6lk1.cloudfront.net/...na-product.jpg
Jag har aldrig sett någon liknande pizza tidigare....
Citera
2017-02-20, 16:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKarlsson88
Jag har aldrig sett någon liknande pizza tidigare....

Så ovanligt är det inte tror jag, just Mezza Luna finns på en del pizzerior. Kanske inte så vanligt på lokala turkpizzerian, men på mer restaurang-stuket. Testa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in