2012-09-16, 17:14
Medlem
dannywtfs avatar
Hur ger man kredit till upphovsmannen av en bild utan att behva skriva det i sin bok? Jag har hittat en bild jag vill anvnda, men kom fram till att det skulle bli en jvla massa tackande i slutorden om jag skulle be varenda upphovsman om tilltelse att publicera deras bild. Hur har man gtt tillvga fr att f anvnda andras bilder utan att behva nmna dem i sin bok?
Citera
2012-09-16, 17:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Hur har man gtt tillvga fr att f anvnda andras bilder utan att behva nmna dem i sin bok?

Du fr inte anvnda bilderna utan att ha ftt tillstnd av upphovsrttsinnehavaren.
Citera
2012-09-16, 17:41
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du fr inte anvnda bilderna utan att ha ftt tillstnd av upphovsrttsinnehavaren.

S lngt r jag med, men om jag nu har deras tilltelse s undrar jag hur jag ska gra fr att slippa gna 4 sidor i min bok t att tacka dem. Jag har ftt en massa olika stt att ge dem kredit p (hemsidor, namn, etc), men jag vill ju inte gna en massa sidor t att tacka alla d det helt enkelt inte ser snyggt ut.

Sjlvklart vill jag ju gra rtt fr mig, men jag vill inte behva tacka dem i sjlva boken d det inte r passande i den sortens bok.
Citera
2012-09-16, 17:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
S lngt r jag med, men om jag nu har deras tilltelse s undrar jag hur jag ska gra fr att slippa gna 4 sidor i min bok t att tacka dem. Jag har ftt en massa olika stt att ge dem kredit p (hemsidor, namn, etc), men jag vill ju inte gna en massa sidor t att tacka alla d det helt enkelt inte ser snyggt ut.

Sjlvklart vill jag ju gra rtt fr mig, men jag vill inte behva tacka dem i sjlva boken d det inte r passande i den sortens bok.

Om du har ftt tillstnd av dem, i utbyte mot att du namnger dem p ett speciellt stt eller p en speciell plats, s har du inget juridiskt val annat n att uppfylla deras begran, eller vlja att inte anvnda bilden.
Citera
2012-09-16, 17:53
Medlem
Kanske genom att under varje bild skriva "Fotografi: xxxxxxx yyyyyy"?
Citera
2012-09-16, 17:55
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du har ftt tillstnd av dem, i utbyte mot att du namnger dem p ett speciellt stt eller p en speciell plats, s har du inget juridiskt val annat n att uppfylla deras begran, eller vlja att inte anvnda bilden.

D r det ju nstan bttre att fixa egna bilde, allts? Jag kan frst att man kanske vill ha lite koll p hur ens bilder anvnds, men jag frstr inte varfr man vill ha sitt namn omnmnt i en bok dr man inte ens frstr sprket enbart fr att man ska f ngon sorts ego-fix. Ja, nu blev jag lite bitter

(Tack fr svaret!)

Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Kanske genom att under varje bild skriva "Fotografi: xxxxxxx yyyyyy"?

Jag fr ta en titt i lite bcker i morgon och se hur frfattarna har lst det hela. Tanken var att det ska vara en ganska "clean" bok med enbart sjlva texterna och ngra bilder, inget mer. Tack fr tipset dock!
Citera
2012-09-16, 17:58
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det r faktiskt s att rtten att bli frknippad med sitt verk inte kan avtalas bort i normala fall. S ven om du avtalat att inte nmna illustratrernas namn mste du gra det.

Hur svrt r det att under varje bild skriva en bildtext som avslutas med "Foto Pelle Svensson" eller dylikt? Du kan ju ocks ange i ett appendix "Pelle Svensson, illustrationer p sid 18, 22 och 48". D gr det knappast t 4 sidor. varje bild ska vara frsedd med upphovsmannauppgift, det rcker inte med att skriva att "Pella har gkort vissa bilder, Anna vissa andra"

Edit: Pucktv, Zerblatt hade samma mycket enkla lsning p problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in