Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-16, 07:59
Medlem
Kan man straffas för att äga, sälja eller bruka oklassade droger som låt säga blue erry MIST eller etylfenidat eller DPT, om det inte klassats ännu.. ??
Jag antar att man inte får gå o puffa och vingla omkring på stan, arbeta eller köra bil,
men låta säga att man får ekonomiska problem och behöver en God man som hjälper en med plånboken, finns det risker med att denne ser om pengar gått till nätdroger? är det alltså straffbart, något som kunde anmälas? polis? beroendeklinik? psyk? doktorn får veta?

tack för förhand
Citera
2012-09-16, 11:21
Medlem
Berberines avatar
Klart du inte kan straffas för något som inte är straffbart.. Där emot så kommer de garanterad pocka på dig om de får nys om det.
Min personliga erfarenhet är att jag blev intagen till Polisstation en natt när jag gick hem, hade enbart ätit Kratom, men mina pupiller svarade inte som de ville att dom skulle svara.

I bilen på väg till stationen började vi snacka om droger allmänt, och jag sa att jag inte har ett skit med droger att göra, och senast jag tog någonting var när jag var 15 och åt LSA frön, vid tidpunkten då detta hände tror jag att jag var 22, mins inte helt. Svaret kom självklart tillbaka negativt och jag anmälde polisen för trakasserier (då detta hänt 2 ggr innan med negativt svar...), men fick ett par dagar efteråt ett brev från Soc där de ville att jag skulle komma på samtal om mitt potentiella drogmissbruk efter mitt enstaka tillfälle på LSA 7 år tidigare... (Då hade jag även förklarat grundligt att detta tillfälle var anledningen att jag höll mig borta från droger, då det var ren och skär terror i 12 timmar...)
Hur som helst så har du all rätt att helt sonika skita i att gå till soc, eller gå dit och säga "tja, har ingenting att säga till er, hejdå"...

Jag vet att jag borde hållit käften i bilen, men det var min första gång med kratom och jag var smått lyrisk och pratglad...
Citera
2012-09-16, 11:55
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Du får inga böter för att du brukar droger som inte är klassade.
Citera
2012-09-18, 12:26
Medlem
THE-OJAs avatar
Kan ge konsekvenser för ditt körkort om du nu har ett sådant. Då kanske du tvingas visa att du lever ett nyktert leverne för att få behålla ditt kort vilket kostar obotligt mycket pengar.
Citera
2012-09-18, 13:51
Medlem
shedevilswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE-OJA
Kan ge konsekvenser för ditt körkort om du nu har ett sådant. Då kanske du tvingas visa att du lever ett nyktert leverne för att få behålla ditt kort vilket kostar obotligt mycket pengar.

Så om jag åker fast en kväll med mitt spice och mina imovane på mig så kan jag förlora mina körkort? :s Trots att jag vid tillfället inte kör bil? Då borde det ju vara samma sak med alkohol.
Citera
2012-09-18, 22:25
Medlem
THE-OJAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shedevilswe
Så om jag åker fast en kväll med mitt spice och mina imovane på mig så kan jag förlora mina körkort? :s Trots att jag vid tillfället inte kör bil? Då borde det ju vara samma sak med alkohol.
Det kan det också vara. Exempelvis om du hamnar i fyllecell eller till och med om du uppträder väldigt vingligt med cykeln i trafiken.

Ja det är delvis knäppt. Men det anses som ett privilegium att få ha ett körkort i Sverige och inte en rättighet.
Senast redigerad av THE-OJA 2012-09-18 kl. 22:27. Anledning: sTTavfEl,.
Citera
2012-09-20, 00:57
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Det är ingen fara med körkortet så länge det är lagliga grejer och att du inte kör bil när du är hög.
Citera
2012-09-20, 01:53
Medlem
Som många säger, inget som inte är klassat kan man fällas för. Dock så är det nog inte okej att springa runt på stan o försöka sälja rökmixar eller div tjack substitut.
Citera
2012-09-20, 18:55
Medlem
shedevilswes avatar
Citat:
Det kan det också vara. Exempelvis om du hamnar i fyllecell eller till och med om du uppträder väldigt vingligt med cykeln i trafiken. Ja det är delvis knäppt. Men det anses som ett privilegium att få ha ett körkort i Sverige och inte en rättighet.

Så om jag hamnar i fyllecell när jag endast druckit alkohol, inte cyklat (äger ingen cykel), så kan jag bli av med körkortet? :s

När jag är bäng, och snuten tar mig, när jag bara rökt Spice, kan jag förlora körkortet?

Det låter konstigt. Dessutom är jag lastbilschaufför, jag blir ju arbetlös och en dyr kostnad för staten om jag blir av med det. Det borde gå att snacka bort ganska lätt!

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det är ingen fara med körkortet så länge det är lagliga grejer och att du inte kör bil när du är hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Sveabroa
Som många säger, inget som inte är klassat kan man fällas för. Dock så är det nog inte okej att springa runt på stan o försöka sälja rökmixar eller div tjack substitut.

Det låter mer rationellt.
Jag är ju inte en säljare, utan en köpare hehe
Citera
2012-09-20, 19:09
Medlem
Surrealismens avatar
Dom kan ta det icke-klassade substansen och skicka den på analys, men du kommer få tillbaka den på posten om det inte är något olagligt i det. Och nej, du kan inte åka dit på något men det kan ge konsekvenser på arbete eller körkort, beroende på vad du jobbar som.
Citat:
Ursprungligen postat av Berberine
Jag vet att jag borde hållit käften i bilen, men det var min första gång med kratom och jag var smått lyrisk och pratglad...
Haha den här meningen fick mig att skratta till. Det är lätt hänt att kläcka ur sig lite för mycket på opiater ibland
Citera
2012-09-20, 22:45
Medlem
THE-OJAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shedevilswe
Så om jag hamnar i fyllecell när jag endast druckit alkohol, inte cyklat (äger ingen cykel), så kan jag bli av med körkortet? :s

När jag är bäng, och snuten tar mig, när jag bara rökt Spice, kan jag förlora körkortet?

Det låter konstigt. Dessutom är jag lastbilschaufför, jag blir ju arbetlös och en dyr kostnad för staten om jag blir av med det. Det borde gå att snacka bort ganska lätt!
Ja du kan bli av med körkortet om du får sitta i fyllecell, men det är inte så vanligt att det händer första gången. Är ju likadant att du kan bli av med körkortet om du misshandlar någon. Som sagt, att ha körkort i Sverige är klassat som ett privilegium. Men ja jag håller med dig, det är något konstigt.

Och angående din saituation då du är lastbilschaufför så skulel du förmodligen få behålla kortet och lämna prover samtidigt som blir en dyr kostnad för dig istället.
Citera
2012-09-21, 12:19
Medlem
shedevilswes avatar
Citat:
Ja du kan bli av med körkortet om du får sitta i fyllecell, men det är inte så vanligt att det händer första gången. Är ju likadant att du kan bli av med körkortet om du misshandlar någon. Som sagt, att ha körkort i Sverige är klassat som ett privilegium. Men ja jag håller med dig, det är något konstigt.

Och angående din saituation då du är lastbilschaufför så skulel du förmodligen få behålla kortet och lämna prover samtidigt som blir en dyr kostnad för dig istället.

Okej men lämna prover? Syns alltså Spice så? Folk röker ju Spice för att det inte ska synas. Inklusive mig själv. OT - Ska dock unna mig lite brunt ikväll
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in