• 1
  • 2
2012-09-16, 12:22
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrPerson
Även om hela världen som vi upplever bara skulle vara någon illusion fungerar den fortfarande för oss som om den vore äkta, det verkar därför onekligen trivialt att världen kanske inte finns. Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?

Citera
2012-09-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuppet
Vem? Det måste inte vara någon eller något som upplever, det är (som jag försökte förklara) bara en grammatisk konstruktion eller artefakt som blivit en kulturell artefakt (eller kanske tvärtom?). Som jag skrev: "Jag är förnimmande." Alltså en aktivitet (förnimmande, inte en förnimmelse).

'Jag' används av ren bekvämlighet, även om jag förstår att det förvirrar. Men 'jag' är också en upplevelse, dvs uppleveksen av ett jag eller jagets existens. Det går emellertid att uppleva utan att det finns (en upplevelse av) ett jag. Då finns det inte (upplevelsen av) något jag som upplever utan bara upplevande.

Det finns inte nödvändigtvis något jag, det finns upplevande och 'jagupplevelser' är en (väldigt vanlig) form av upplevelse.

Ja det är samma uppfattning som jag har. Det finns ingen separation mellan jaget och upplevelsen. Med andra ord kan man säga att medvetenhet är allt som existerar. Variationen ligger sedan i vilka temporära fenomen som uppstår i medvetenheten.
Citera
2012-09-16, 13:58
Medlem
Citat:
Även om hela världen som vi upplever bara skulle vara någon illusion fungerar den fortfarande för oss som om den vore äkta, det verkar därför onekligen trivialt att världen kanske inte finns. Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?

Så länge du låter det exempel på vad som finns i "hela världen som vi upplever" vara skrivbord etc.
Jag antar att en ung hona också är ett exempel på vad som finns i "hela världen som vi upplever", och där kan det (om jag nu valt ett bra exempel) plötsligt börja gunga i "Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?", det vill säga plötsligt uppträder kraftiga konsekvenser i upplevelsen av interaktionen.

Då får vi chansen att glida vi över i psykologi om vi accepterar antagandet att denna plötsligt uppträdande gungning blir så stark, att chockvågorna från den får "hela världen som vi upplever", inklusive skrivbord och allt, att börja vibrera
vid blotta tanken på att interagera med dem.

Eller, uttryckt i andra ord:
Vissa inslag i "hela världen som vi upplever" har en tendens att få oss att börja hallucinera, och det kan vara därur som Descartes' funderingar föds.
Citera
2012-09-16, 14:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Ett svar som utgör en del av min argumentation för ateism är följande:
Inom filosofi får vi inte anta saker bara för att. Vi måste kunna motivera våra antaganden. Vi kan inte bara säga att Gud finns och säga att vi väntar på att någon ska bevisa motsatsen. Vårt ursprungliga antagande måste därför bli "ingenting finns". När vi bevisar att något finns, lägger vi till det till listan "saker som finns". Vi har aldrig kunnat lägga till Gud på denna lista; allså bör vi vara agnostiskt ateistiska.

Men detta argument är inte vad jag vill diskutera. Jag vill diskutera om vi verkligen kan skriva någonting alls på vår lista över saker som finns. Läsaren kan med fördel se detta som en utmaning: bevisa att något finns.

Descartes hade argumentet "cogito, ergo sum", jag tänker alltså finns jag, men hur kan vi veta att vi tänker? Hur vet vi att vi finns?

NB: Detta är inte tänkt att vara en flumtråd. Jag har som princip att jag inte tänker basera mitt liv/min världsbild på något utan att åtminstone kunna argumentera logiskt för det. Med tanke på att påståenden som "jag finns", "världen är full av objekt" är antaganden som ter sig helt självklara, vill jag veta vad ni har för argument för detta. Vi bygger hela våra liv på denna världssyn; försvara den.
Detta är en flumtråd. En diskussion kring solipsism, likt konceptet om en Gud är totalt meningslös.
Senast redigerad av baylife 2012-09-16 kl. 14:07.
Citera
2012-09-16, 16:47
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Detta är en flumtråd. En diskussion kring solipsism, likt konceptet om en Gud är totalt meningslös.

För det första var det nihilism jag ville diskutera (ingenting finns ist. f. endast jaget finns). För det andra är tråden onödig, eftersom jag ju hittat ett argument för att något existerar.
Citera
2012-09-16, 17:01
Bannlyst
En av de bästa analyser av nihilism som gjorts är No country for old men. Se den om ni inte gjort det redan!
Citera
2012-09-17, 00:22
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?

Av samma anledning som ordet "upptäckt" har uppstått?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in