Citat:
Ursprungligen postat av HerrPerson
Även om hela världen som vi upplever bara skulle vara någon illusion fungerar den fortfarande för oss som om den vore äkta, det verkar därför onekligen trivialt att världen kanske inte finns. Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?
Så länge du låter det exempel på vad som finns i "hela världen som vi upplever" vara skrivbord etc.
Jag antar att en ung hona också är ett exempel på vad som finns i "hela världen som vi upplever", och där kan det (om jag nu valt ett bra exempel) plötsligt börja gunga i "Varför skulle jag bry mig om huruvida sakerna jag ser omkring mig är verkliga, när det inte har någon inverkan på vilka konserkvenser jag kommer att uppleva av att interagera med dem?", det vill säga plötsligt uppträder kraftiga konsekvenser i upplevelsen av interaktionen.
Då får vi chansen att glida vi över i psykologi om vi accepterar antagandet att denna plötsligt uppträdande gungning blir så stark, att chockvågorna från den får "hela världen som vi upplever", inklusive skrivbord och allt, att börja vibrera
vid blotta tanken på att interagera med dem.
Eller, uttryckt i andra ord:
Vissa inslag i "hela världen som vi upplever" har en tendens att få oss att börja hallucinera, och det kan vara därur som Descartes' funderingar föds.