2012-09-19, 11:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivast
Det känns faktiskt inte som en enda användare på hela Flashback är medveten om att man ska diskutera personlig utveckling i Psykiska problem.

För det första så står det ingenting i riktlinjerna om Psykiska problem att man kan diskutera personlig uteckling där.

För det andra så får man inte precis känsla av att "ja, här kan jag starta min tråd om ledarskap!" när man går in i Psykiska problem och får se alla trådar om borderline, schizofreni, självmord osv. Visst, det är klart man kan tolka trådar om medicinering och hantering av sådana sjukdomar som personlig utveckling, men det är inte riktigt det jag menar. Det hoppas jag att du förstår Zom.

Det är glädjande att det finns ytterligare en medlem som inte heller förstår varför man skall blanda självmordstrådar och ledarskapsfrågor i samma underforum med namnet Psykiska Problem. Det är nämligen det som Zom vill. Bara för att det inte skall råda någon tveksamhet...

Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Spontant skulle jag säga att det redan finns: https://www.flashback.org/f196

Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad har socialantropologi etnologi och sociologi med "personlig utveckling" att göra?
Ingenting skulle jag påstå.

Däremot har det med psykologi att göra. Dock inte psykiatri.

Men eftersom det finns ett forum för psykologi OCH psykiatri, får man ju starta dessa ämnen i detta forum.

Det finns ett huvudforum som heter Psykologi och Psykiatri

https://www.flashback.org/f80

Det finns tre underforum - Drömmar och sömnrelaterade problem - Psykiska problem - Psykofarmaka

Inget av dessa underforum känns, av helt uppenbara skäl, aktuella för frågor och diskussioner om personlig utveckling och ledarskapsfrågor.

Då återstår några möjligheter...

- Man öppnar ett nytt underforum med namnet Personlig utveckling

- Man postar trådarna i huvudforumet Psykologi och Psykiatri. Huvudforumet känns lite "spretigt" vilket kan bero på att dom trådar som inte passar i något av underforumen hamnar i huvudforumet. Detta är naturligtvis inte Zoms fel vilket ingen heller har påstått.

Den första möjligheten känns bäst enligt min uppfattning.

Den andra möjligheten känns OK eftersom allting är bättre än att få trådarna placerade i Psykiska problem vilket Zom föreslagit. I så fall hade jag föreslagit att huvudforumet byter namn till Psykologi, psykiatri och personlig utveckling.
Senast redigerad av Moltas666 2012-09-19 kl. 11:16.
Citera
2012-09-19, 11:21
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är glädjande att det finns ytterligare en medlem som inte heller förstår varför man skall blanda självmordstrådar och ledarskapsfrågor i samma underforum med namnet Psykiska Problem. Det är nämligen det som Zom vill. Bara för att det inte skall råda någon tveksamhet...

Det finns ett huvudforum som heter Psykologi och Psykiatri

https://www.flashback.org/f80

Det finns tre underforum - Drömmar och sömnrelaterade problem - Psykiska problem - Psykofarmaka

Inget av dessa underforum känns, av helt uppenbara skäl, aktuella

Då skriver man väl bara i huvudforumet istället. Det är väl så tanken med breda huvudforum och nischade underforum är tänkt?

Tillhör ämnet huvudforumets område, men inte någon av de nischade underforumens, så skriver man i huvudforumet.
Citera
2012-09-19, 12:03
Medlem
Robss avatar
Citat:
Då skriver man väl bara i huvudforumet istället. Det är väl så tanken med breda huvudforum och nischade underforum är tänkt?

Fast i huvudforumet diskuterar man mer hur människan fungerar psykiskt, varför vi gör som vi gör.

Står även i viktiga meddelanden i forumsdelen

Citat:
Ursprungligen postat av Careless
VIKTIGT: Riktlinjer för Psykologi och psykiatri
I det vanliga Psykologi och Psykiatri så behandlas teoretiska eller praktiska frågeställningar som rör psykologin/psykiatrin som verksamhet eller vetenskap.

Att kasta in att du vill ha träning osv där blir fel när folk kanske diskuterar hur olika diagnoser fungerar eller vilka signaler vårat kroppspråk skickar ut.

På den punkten borde det ju hellre ligga i psykiska problem, för du har ju ett problem, men många av de som skriver i psykiska problem försöker oftast muntra upp TS, tipsa om att ta kontakt med psykolog.

De är även många som inte vågar erkänna att de har ett problem, eller kanske inte ser det som ett problem, finns även de som har fått panikångest första gången och de kanske inte vet om det är ett problem eller inte när de bara fått det en gång.
Det blir gärna rörigt i psykologi av den anledning att folk lägger sina trådar i huvuddelen när de kanske borde ligga i psykiska problem och vice versa.

Skulle jag skriva att jag har ett problem, exempelvis social fobi som jag har och vill träna bort det skulle jag troligtvis få kommentarer om att gå till psykolog, gå en KBT behandling osv. De blir svårare att förmedla att det är självhjälp man vill ha hjälp med att lära sig och utveckla sig med, inte av psykologer. (Inget fel med psykologer, jag personligen har bara tappat förtroendet för dem)

Jag tror att ett nytt underforum skulle hjälpa, det blir inte lika rörigt, folk som inte ser sina "problem" som problem skulle nog också börja skriva där och det framgår direkt att man vill träna på egen hand.
Citera
2012-09-19, 12:20
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
Fast i huvudforumet diskuterar man mer hur människan fungerar psykiskt, varför vi gör som vi gör.

Står även i viktiga meddelanden i forumsdelen

Personlig utveckling och mental träning passar ju in under det.
Det är en del av psykologin, hur man förändrar sig själv genom
t ex positivt tänkande eller andra tekniker
Citera
2013-01-28, 17:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Personlig utveckling och mental träning passar ju in under det.
Det är en del av psykologin, hur man förändrar sig själv genom
t ex positivt tänkande eller andra tekniker

Jag spinner vidare på detta. Kan man tänka sig ett nytt underforum som heter Personlig utveckling? Eftersom det inte förefaller som om någon verkar så intresserad av att blanda den typen av trådar med självmordstrådar och diagnostrådar.

Det finns även en del trådar om t ex ledarskapsutveckling utplacerade på olika ställen på forumet.
Citera
2013-01-28, 18:34
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Jag spinner vidare på detta. Kan man tänka sig ett nytt underforum som heter Personlig utveckling? Eftersom det inte förefaller som om någon verkar så intresserad av att blanda den typen av trådar med självmordstrådar och diagnostrådar.

Det finns även en del trådar om t ex ledarskapsutveckling utplacerade på olika ställen på forumet.
Citat:
Jag har tidigare funderat på ett eventuellt namnbyte på forumdelen just av detta skäl, då väldigt många missuppfattar syftet bakom det. Vi får se vad som kommer av det [...]
Kan säga att det fortfarande är uppe på tapeten tillsammans med lite andra planer och funderingar kring strukturen på psykologi och psykiatri.

Just nu lutar det åt ett namnbyte för just det underforumet men att man fortfarande grupperar alla personliga trådar i ett och samma underforum.
Citera
2013-03-29, 11:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Kan säga att det fortfarande är uppe på tapeten tillsammans med lite andra planer och funderingar kring strukturen på psykologi och psykiatri.

Just nu lutar det åt ett namnbyte för just det underforumet men att man fortfarande grupperar alla personliga trådar i ett och samma underforum.

Kan du uppdatera oss lite i frågan?
Citera
2013-03-29, 15:03
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursäkta. Frågan hamnade i skymundan efter januari, just nu håller vi på och diskuterar vilka ändringar som ska genomföras i psykologi och psykiatri.

Det blir troligtvis lite mer än bara ett namnbyte på PP.
Citera
2013-04-29, 20:01
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Nu lite drygt en månad senare har vi ändrat uppdelningen i forumet. Så nu har vi forumdelen psykologi, sen har vi tre underforum:

Psykologi (inga trådar)
├╴ Psykologi: allmänt
├╴ Psykisk hälsa
└╴ Drömmar och sömnrelaterade fenomen

Sen flyttade vi över psykiatridelen till medicin och hälsa:

Medicin och hälsa
├╴ Alternativ medicin
└╴ Psykiatri och psykofarmaka

Detta eftersom dessa trådar främst handlar om vård och medicinering, då ligger egentligen medicin och hälsa närmare till hands.

Just nu kan man posta självhjälpstrådar under psykisk hälsa, namnet är inte lika stigmatiserande och lite mer täckande än psykiska problem. Trådarna här ska främst handla om ens egen situation och hur man kan förbättra den. Här är det då tänkt att man också kan lägga trådar som handlar om personlig utveckling.

Vi kommer också uppdatera riktlinjerna för forumdelen och även flytta om lite trådar allt eftersom felplacerade trådar upptäcks.
Citera
2013-04-29, 21:22
Medlem
swimp78s avatar
Konstigt att lägga psykiatri och psykofarmaka som ett separat forum skilt från "psykisk hälsa" (som antar jag, innefattar diskussioner om psykisk ohälsa..?).

Psykiska problem (som jag antar skall diskuteras under "psykisk hälsa") är ju intimt förknippade med psykofarmaka. Det är svårt att diskutera psykofarmaka utan att prata om psykisk ohälsa. Osv. Menar ni att man ska diskutera psykiska sjukdomar i "psykiatri och psykofarmaka"? Psykiatri är ju läran om psykiska sjukdomar, dvs psykisk ohälsa. Antar att det kommer bli en del förvirring med folk som postar trådar om psykiska sjukdomar i såväl psykisk hälsa som "psykiatri och psykofarmaka":
Citera
2013-04-29, 21:58
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Konstigt att lägga psykiatri och psykofarmaka som ett separat forum skilt från "psykisk hälsa" (som antar jag, innefattar diskussioner om psykisk ohälsa..?).
Psykofarmaka är främst förknippat med psykiatri, d.v.s. behandling av psykiska sjukdomar. Därför lades båda dessa underforum under medicin och hälsa.

Citat:
Menar ni att man ska diskutera psykiska sjukdomar i "psykiatri och psykofarmaka"?
Behandling av psykiska sjukdomar ska diskuteras där, men vill man mest diskutera hur sina egna problem artar sig eller vad man själv kan göra åt dessa så ska diskussionen föras i psykisk hälsa. Då är den nämligen inte längre relaterad till psykiatri eller psykofarmaka.

Citat:
Antar att det kommer bli en del förvirring med folk som postar trådar om psykiska sjukdomar i såväl psykisk hälsa som "psykiatri och psykofarmaka":
Det är mycket möjligt, och visar det sig att det är alldeles för förvirrande för användarna så får vi helt enkelt anpassa underforumet till det. Personligen tror jag inte det kommer uppstå särskilt många problem.
Citera
2013-04-29, 22:09
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Psykiska problem (som jag antar skall diskuteras under "psykisk hälsa") är ju intimt förknippade med psykofarmaka. Det är svårt att diskutera psykofarmaka utan att prata om psykisk ohälsa. Osv. Menar ni att man ska diskutera psykiska sjukdomar i "psykiatri och psykofarmaka"? Psykiatri är ju läran om psykiska sjukdomar, dvs psykisk ohälsa. Antar att det kommer bli en del förvirring med folk som postar trådar om psykiska sjukdomar i såväl psykisk hälsa som "psykiatri och psykofarmaka":

Jag kan inte heller se några fördelar med den här förändringen. Jag kan inte heller se var frågor om t ex ledarskapsutveckling skall ligga. Psykologi allmänt känns spontant inte helt rätt när man läser nuvarande rubriker.

En fråga som har med FBs internkontrollsystem att göra - varför uppdaterar man inte forumdelens riktlinjer vid förändringar?

https://www.flashback.org/announcement.php?f=80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in