Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Frågeställningar som har med personlig utveckling att göra utgår inte nödvändigtvis från ett problem. En människa som från ett normaltillstånd sjunker ner i ett tillstånd där man kan behöva diskutera situationen ur ett problemperspektiv postar sannolikt i psykiska problem.
En människa, som betraktas som "normal", men som funderar på olika metoder för personlig utveckling utgår väl ändå inte från ett forum som tar upp psykiska problem??
Det verkar som om du glömt var du har mittpunkten i resonemanget. Mittpunkten när det gäller t ex hälsa är att man är frisk. Är man inte frisk startar man en tråd i forumet Medicin och Hälsa. Vill man från mittpunkten istället förbättra sin kropp och hälsa så startar man en tråd i forumet Träning, Kost och Kosttillägg.
Mittpunkten när det gäller psyket borde väl vara samma sak...att man är frisk? Om man då vill förbättra sig på något sätt så går man väl knappast till forumet psykiska problem?
Ditt problem behöver inte ha att göra med en psykisk diagnos för att du ska få skriva i underforumet, däremot bör det ha med ditt psyke att göra. Om du känner att du skulle må bättre av att ha högre självförtroende så är det ett problem, och då kan du skriva om ditt problem i underforumet och andra kan diskutera det.
Det är därför jag anser att namnet på underforumet är missvisande, då "psykiska problem" låter som något som bara diskuterar diagnoser, istället för vad som skrivs där enligt riktlinjerna (egotrådar som är relaterade till psykiska saker).
Sen kan du visst starta trådar i M&H även om du är frisk, däremot om det finns underforum som bättre passar ditt behov så ska du så klart lägga tråden där istället (vi har exempelvis forumdelen psykofarmaka där man kan diskutera diverse preparat ur medicinskt syfte medan samma preparat också kan diskuteras under droger), allt beror på vad du diskuterar och ur vilken synvinkel det diskuteras. I detta fallet utgår jag från det som specificerades av TS:
Citat:
Ursprungligen postat av positivast
Men även chansen att få feedback på sitt egna beteende och tips på hur man kan ändra det till det positiva.
Citat:
Ursprungligen postat av positivast
Jag vill ha ett forum där vi diskuterar hur man blir bättre på social interaktion, hur man når sina mål, hur man blir disciplinerad, hur man blir lycklig, hur man gör det man vill göra.
Dessa grejer går under psykiska problem enligt mig (även om social interaktion som sagt är ett gränsfall).
För att ta ditt exempel med att förbättra sin kropp: Vill man diskutera träning som gäller om man har/skulle ha en sjukdom eller en nedsatt förmåga att röra sig är M&H antagligen rätt, vill man diskutera tekniker/resultat för träning kan man göra det i Träning och vill man diskutera hur man kan få upp motivationen för att träna hårdare kan man göra det i psykiska problem enligt mig. Detta betyder inte att du måste ha dålig motivation från början för att få skriva där.