2012-09-15, 00:20
Medlem
positivasts avatar
Jag kom att tänka på en sak tidigare idag.

Enligt mig fattas det ett forum inom psykologidelen, nämligen "Personlig utveckling". Jag anser att vi bör lägga till ett sub-forum av denna typ, så att medlemmarna kan diskutera personlig utveckling inom alla möjliga områden. Tekniker, hjälpmedel och verktyg som gör att vi helt enkelt växer som människor tror jag skulle vara uppskattat. Men även chansen att få feedback på sitt egna beteende och tips på hur man kan ändra det till det positiva.

Någon som håller med mig?
Citera
2012-09-15, 00:34
Medlem
Varför räcker inte Socialantropologi, etnologi och sociologi?
Citera
2012-09-15, 00:39
Medlem
positivasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Varför räcker inte Socialantropologi, etnologi och sociologi?

När jag skummar igenom trådnamnen och innehållen i det delforumet så får jag en känsla av att det inte riktigt är personlig utveckling som utgör mest plats.

"Zigenare, vad är grejen? [sammanslagen tråd/mod]"

Jaha?

Jag vill ha ett forum där vi diskuterar hur man blir bättre på social interaktion, hur man når sina mål, hur man blir disciplinerad, hur man blir lycklig, hur man gör det man vill göra.

Tycker du att Socialantropologi, etnologi och sociologi passar in i den beskrivningen?
Citera
2012-09-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivast
Jag vill ha ett forum där vi diskuterar hur man blir bättre på social interaktion, hur man når sina mål, hur man blir disciplinerad, hur man blir lycklig, hur man gör det man vill göra.

Tycker du att Socialantropologi, etnologi och sociologi passar in i den beskrivningen?

Jag tror definitivt att du skulle kunna skapa en tråd som behandlar ämnet "personlig utveckling" i delforat Sociologi utan att någon ifrågasätter det.
Annars kan du nog skicka ett PM till ansvarig mod om du är osäker (och det är nog bäst, så inte jag sätter mig själv i någon modereringsroll. Gör inte som jag säger just bara för att jag säger det).
Citera
2012-09-15, 00:56
Medlem
positivasts avatar
Det går säkert. Men jag vill ha ett helt land, inte en liten by.

Har man en tråd som behandlar personlig utveckling kommer det att vara svårt att hantera alla inlägg, tekniker och frågeställningar utan att det blir åtskilligt arbete för moderatorerna. Har man däremot ett delforum så kan man ha en tråd innehållande en guide och möjligheten att diskutera den i tråden. I en annan kan man diskutera enskilda individers problem.

Kan du förstå poängen med att ha ett delforum istället för en samlad tråd?
Citera
2012-09-15, 01:00
Medlem
Mycket möjligt, men varför inte ta steget då och börja med en tråd? Där kan du i trådstarten informera om önskvärda restriktioner och riktlinjer som alla inlägg ska följa, så slipper moderatorerna allt detta arbete du påstår skulle uppstå.
Citera
2012-09-15, 08:56
Moderator
evilhoneys avatar
I vanliga fall så krävs det att det finns underlag för ett nytt underforum innan det skapas så om du kan visa på ett stort antal aktiva trådar i ämnet så kanske det kan övervägas.
Citera
2012-09-15, 10:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Mycket möjligt, men varför inte ta steget då och börja med en tråd? Där kan du i trådstarten informera om önskvärda restriktioner och riktlinjer som alla inlägg ska följa, så slipper moderatorerna allt detta arbete du påstår skulle uppstå.

Utmärkt förslag, en sån tråd passar säkert i sociologi. Dessutom kan en sån tråd fokusera på ett intresse som senare kan motivera ett nytt underforum.
Citera
2012-09-15, 12:58
Medlem
Zoms avatar
Spontant skulle jag säga att det redan finns: https://www.flashback.org/f196

Namnet är ganska missvisande, men där tillåts egotrådar av typen "jag har problem med x, hur kan jag göra?". Det behöver inte handla om en diagnos, men det ska vara något som har med psyket att göra, exempelvis dåligt självförtroende eller dålig motivation.

Så länge problemet har en psykisk anknytning så är det tillåtet.

Däremot är inte "tipstrådar" tillåtna, då dessa väldigt ofta helt saknar diskussionsunderlag och bara urartar i rena listtrådar. Men vill du diskutera hur du kan överkomma ett personligt problem med psykologisk anknytning så är det fullt tillåtet.

Trådar som handlar om social interaktion känns som ett gränsfall mellan psykiska problem och relationer och samlevnad, beroende på hur tråden är formulerad.
Citera
2012-09-15, 13:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Spontant skulle jag säga att det redan finns: https://www.flashback.org/f196

Namnet är ganska missvisande, men där tillåts egotrådar av typen "jag har problem med x, hur kan jag göra?". Det behöver inte handla om en diagnos, men det ska vara något som har med psyket att göra, exempelvis dåligt självförtroende eller dålig motivation.

Så länge problemet har en psykisk anknytning så är det tillåtet.

Däremot är inte "tipstrådar" tillåtna, då dessa väldigt ofta helt saknar diskussionsunderlag och bara urartar i rena listtrådar. Men vill du diskutera hur du kan överkomma ett personligt problem med psykologisk anknytning så är det fullt tillåtet.

Trådar som handlar om social interaktion känns som ett gränsfall mellan psykiska problem och relationer och samlevnad, beroende på hur tråden är formulerad.

Frågeställningar som har med personlig utveckling att göra utgår inte nödvändigtvis från ett problem. En människa som från ett normaltillstånd sjunker ner i ett tillstånd där man kan behöva diskutera situationen ur ett problemperspektiv postar sannolikt i psykiska problem.

En människa, som betraktas som "normal", men som funderar på olika metoder för personlig utveckling utgår väl ändå inte från ett forum som tar upp psykiska problem??

Det verkar som om du glömt var du har mittpunkten i resonemanget. Mittpunkten när det gäller t ex hälsa är att man är frisk. Är man inte frisk startar man en tråd i forumet Medicin och Hälsa. Vill man från mittpunkten istället förbättra sin kropp och hälsa så startar man en tråd i forumet Träning, Kost och Kosttillägg.

Mittpunkten när det gäller psyket borde väl vara samma sak...att man är frisk? Om man då vill förbättra sig på något sätt så går man väl knappast till forumet psykiska problem?
Citera
2012-09-15, 13:49
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Frågeställningar som har med personlig utveckling att göra utgår inte nödvändigtvis från ett problem. En människa som från ett normaltillstånd sjunker ner i ett tillstånd där man kan behöva diskutera situationen ur ett problemperspektiv postar sannolikt i psykiska problem.

En människa, som betraktas som "normal", men som funderar på olika metoder för personlig utveckling utgår väl ändå inte från ett forum som tar upp psykiska problem??

Det verkar som om du glömt var du har mittpunkten i resonemanget. Mittpunkten när det gäller t ex hälsa är att man är frisk. Är man inte frisk startar man en tråd i forumet Medicin och Hälsa. Vill man från mittpunkten istället förbättra sin kropp och hälsa så startar man en tråd i forumet Träning, Kost och Kosttillägg.

Mittpunkten när det gäller psyket borde väl vara samma sak...att man är frisk? Om man då vill förbättra sig på något sätt så går man väl knappast till forumet psykiska problem?
Ditt problem behöver inte ha att göra med en psykisk diagnos för att du ska få skriva i underforumet, däremot bör det ha med ditt psyke att göra. Om du känner att du skulle må bättre av att ha högre självförtroende så är det ett problem, och då kan du skriva om ditt problem i underforumet och andra kan diskutera det.

Det är därför jag anser att namnet på underforumet är missvisande, då "psykiska problem" låter som något som bara diskuterar diagnoser, istället för vad som skrivs där enligt riktlinjerna (egotrådar som är relaterade till psykiska saker).

Sen kan du visst starta trådar i M&H även om du är frisk, däremot om det finns underforum som bättre passar ditt behov så ska du så klart lägga tråden där istället (vi har exempelvis forumdelen psykofarmaka där man kan diskutera diverse preparat ur medicinskt syfte medan samma preparat också kan diskuteras under droger), allt beror på vad du diskuterar och ur vilken synvinkel det diskuteras. I detta fallet utgår jag från det som specificerades av TS:
Citat:
Men även chansen att få feedback på sitt egna beteende och tips på hur man kan ändra det till det positiva.
Citat:
Dessa grejer går under psykiska problem enligt mig (även om social interaktion som sagt är ett gränsfall).

För att ta ditt exempel med att förbättra sin kropp: Vill man diskutera träning som gäller om man har/skulle ha en sjukdom eller en nedsatt förmåga att röra sig är M&H antagligen rätt, vill man diskutera tekniker/resultat för träning kan man göra det i Träning och vill man diskutera hur man kan få upp motivationen för att träna hårdare kan man göra det i psykiska problem enligt mig. Detta betyder inte att du måste ha dålig motivation från början för att få skriva där.
Citera
2012-09-15, 14:02
Medlem
Ts, ge lite exempel, kanske tio trådar som du tycker passar
under ditt föreslagna underforum.

Personlig utveckling känns som ett lite väl generellt ämne.

Ex: "Jag mår dåligt, behöver hjälp att tänka positivt"
den kan ju placeras under Psykiska Problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in