2012-09-14, 20:37
Medlem
Plusbladets avatar
Jag satt med några kompisar och fika, sen började vi prata om någon annan vän som undviker bråk och tjafs. De flesta som satt vid bordet tyckte att han var feg/fjolla utom jag som tyckte att han var bara fredliga människa som undviker bråk vilket bra.

Två timmar senare när jag kom hem kunde jag fortfarande inte sluta tänka på det , så vad är definitionen av rädsla. Jag känner många fjollor som tror att de är maffia bara för de är med i ett gäng eller har kniv eller pistol på sig, men när de ser en spindel eller hund så börjar de hoppa och skrika som kärningar.

Just den killen skulle våga göra saker när det gäller som vi andra skulle aldrig våga göra.

Jag har inte start tråden för att några snorungar ska skriva hur tuffa de är, låt oss bara diskutera ämnet och dela med oss vettig information, finns det någon psykolog där ute!

Ps; ursäkta om det är fel forum var inte lätt att hitta passande forum!!!!!
Citera
2012-09-14, 20:43
Medlem
fr3aksh0ws avatar
När det gäller just bråk så är det svårt att säga när man är feg och när man är "smart". Om ni går i gäng och några börjar käfta med dina polare, hade han hjälpt sina polare eller stått bakom och tittat?
Citera
2012-09-14, 20:45
Medlem
Jag tycker att en feg person, är en person som inte vågar stå upp för sig själv. Säger saker bakom ryggen på en istället för att komma direkt till personen. Samt personer som ska hämta '' andra '' om det blir tjafs osv. Hatar sånt.
Citera
2012-09-14, 22:43
Medlem
Akilles-själs avatar
Balansgången mellan smart och feg är individuell frå tillfälle till tillfälle och person till person, och därför svår att avgöra utan exakta info angående vad som inträffat och varför.
Men generellt har även olika indivder olika mycket av lojalitet respektive egoism inom sig och kan därför "växla" mycket i hur fega de är (dels då med att A, hjälpa andra och B, hjälpa sig själva).
Jag personligen har lättare med att hjälpa andra en mig själv.
Och känner lite avsmak till nästan resterande kanske 80% av befolkningen som är det spegelvända.
Man skall nog undvika konflikter rätt generellt för allas säkerhet och trivssel i den utsträckning det är hållbart.
Men man skall inte heller låta något allvarligt ske mot någon annan med människa om man faktiskt har möjlighet och kraft att kunna hjälpa till och komma till undsättning (utan att vara helt dumdristig självfallet).
Om jag är ute sent på natten i city vill jag vara det med någon som har min rygg till 99% vad som än händer (precis som jag har deras). Och är någon för feg för att ingrippa (paralyserad), så skall personen i alla fall inte överge ens sida och lämna platsen om något tråkigt nu inträffar (till 99,9% iaf) utan dela situationen och inte överge någon vind för våg.
Citera
2012-09-14, 23:10
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Att inte våga göra något man vill.
Citera
2012-09-15, 01:17
Medlem
Jonblunds avatar
Väsensskillnad mellan rädd och feg.
En intelligent människa blir rädd när fara hotar.
En feg människa ger efter för sin rädsla på ett negativt sätt. (handlar omoraliskt, förvärrar situationen, etc.)
Citera
2012-09-15, 10:43
Medlem
Jag tror inte att det går att klumpa i hop rädd/feg.För det är säkert
många saker i livet som du gör fastän du är rädd och att då trotsa
rädslan är tecken på mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem