2009-07-19, 21:49
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Faktum är att det gör ni, alldeles utmärkt, och det är vetenskapligt bevisat!

Varför ökar då antalet självmord i västvärlden ?
Citera
2009-07-19, 22:20
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonyhassan
Sen finns det väl en stor samling texter som inte kom med i bibeln.... Eller jag vet inte det är väl om man tror på det som står i DaVinci koden... Och det ska man kanske inte

kollar man här så verkar det just vara en av många konspirationsteorier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_scrolls

Jag tror att Den Heliga Skrift Bibeln innehåller de flesta eller alla böcker (Gamla Testamentet) under namnet "Septuaginta".
Citera
2009-07-19, 22:28
Medlem
overjordiskts avatar
1 Mosebok, Författare: Mose, skriven i Vildmarken. Boken fullbordad år 1513 före kristus, Omfattar tiden "I början till år 1657 före kristus.

2 Mosebok, Författare: Mose, skriven i Vildmarken. Boken fullbordad år 1512 före kristus, Omfattar tiden 1657-1512 före kristus.

...och så vidare...

Man vet exakt vem som skrev vilken bok och ungefär när de skrevs.
Citera
2009-07-19, 23:00
Medlem
Xploits avatar
Jag vet inte om skribeten ovan är sarkastisk eller inte, men för att klargöra så är majoriteten av de texter som ingår i den bibliska kanonen verk av okända författare, moseböckerna inkluderade. Antagligen levde de som muntliga traditioner ett tag innan någon valde att skriva ned dem; möjligtvis är de flertalet muntliga traditioner som slogs ihop till en. När de gäller Paulus brev kan vi vara lite säkrare, men i övrigt är det mycket osäkert. Kristna traditioner föredrar dock att tillskriva just Mose som författare till Moseböckerna och Matteus, Lukas, Johannes och Markus som författare till respektive evangelium.
Citera
2009-07-19, 23:34
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekkelpotta
Varför ökar då antalet självmord i västvärlden ?

Påstod jag att det inte gör det? Så du menar att bara genom att man inte är troende tar man livet av sig? Jaja, de får stå för dig.. Jag själv är ingen expert inom området men ekonomi, socialt nät, ökad press bland unga mm. kan spela stor roll, hos ateister som religiösa.

Men det jag skrev hade inget med självmord att göra. Det jag menar är att man klarar av att leva utan att tro, med bravur, vilket många troende tycks förneka..
Citera
2009-07-20, 00:59
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean3
Påstod jag att det inte gör det? Så du menar att bara genom att man inte är troende tar man livet av sig? Jaja, de får stå för dig.. Jag själv är ingen expert inom området men ekonomi, socialt nät, ökad press bland unga mm. kan spela stor roll, hos ateister som religiösa.

Men det jag skrev hade inget med självmord att göra. Det jag menar är att man klarar av att leva utan att tro, med bravur, vilket många troende tycks förneka..

Det är klart att man klarar det, på något sätt. Eftersom inte alla dör med en tro på någon större makt.

Jag tror däremot att man får en frid som ateister inte har.

Citera
2009-07-21, 13:15
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekkelpotta
Jag tror däremot att man får en frid som ateister inte har.

Vadå frid? De du skriver är ju rena galenskapen..

Citat:
Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss?

Okej så du menar att man inte skall ha någon sorts planering i tex. ett hem? Man behöver planera och strukturera få att få de att gå ihop, om man bara tar allt som det kommer så kommer man inte långt.. Och frankly så är detta inget karaktäristiskt för en kristen.. Man måste anpassa sig efter samhället om du vill komma någon vart..

Dessutom är det ingen börda eller på något vis jobbigt att planera lite och handla kläder..
Citera
2009-08-08, 19:53
Medlem
laserlasses avatar
kan detta stämma
https://www.flashback.org/showpost.php?p=2026162&postcount=5
Citera
2009-08-08, 21:33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggare_buse
Vem har igentligen skrivit Bibeln?

Det är mer intressant att fråga vem/vilka som har redigerat den.
Citera
2009-08-09, 04:52
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
kan detta stämma
https://www.flashback.org/showpost.php?p=2026162&postcount=5

Vad menar du? Författaren till den där posten har ju inte postat några granskningsbara fakta som understryker hans synpunkter, därför är det fullständigt omöjligt att avgöra om det stämmer eller inte baserat på någon vetenskaplig undersökning. Dock kan man ju anta att det inte stämmer, eftersom det säkerligen skulle ha uppmärksammats om Bibeln var skriven på ett sådant sätt som gjorde dess färdigställande fullständigt omöjligt för människor att hantera.
Citera
2009-08-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunja
Vad menar du? Författaren till den där posten har ju inte postat några granskningsbara fakta som understryker hans synpunkter, därför är det fullständigt omöjligt att avgöra om det stämmer eller inte baserat på någon vetenskaplig undersökning. Dock kan man ju anta att det inte stämmer, eftersom det säkerligen skulle ha uppmärksammats om Bibeln var skriven på ett sådant sätt som gjorde dess färdigställande fullständigt omöjligt för människor att hantera.

Förmodligen rent önsketänkande men det är vanligt bland religiösa att se under och fantastiska saker där det inte finns....
Citera
2009-08-10, 00:17
Medlem
noksocaws avatar
Att Moses skulle varigt författare är itne specielt trovärdigt.
Detta tror jag därför att hur kan han skriva om sin egen död?
Många av de historier från GT har ju rötter från andra samhällen andra religoner historier som syndafloden adam och eva och andra har ursprung från andra religon och samhällen runt medelhavet. Judarna har bara tagit historierna och kallar dme sina egna ändrar dem lite och skriver in sin egen gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in