2005-03-29, 21:19
Medlem
Byggare_buses avatar
WaZup all fans of Jebus krist och god! Har alltid frågat mig detta men svaren jag fått av diverse kristna är typ, "Hm, kl är kvart över" "gud finns inom dig" bla bla bla

Vem har igentligen skrivit Bibeln? Inte fan var det Gud. Det där med den brinnande busken, Han som skrev det måste vart där eller iaf känt snubben som talade med busken. Är alla händelser skrivna av olika skribenter och sedan sammanslagna eller är det en religiös dåre som suttit och tänkt ihop det?

Vad säger ni religiösa? är det "gud" som suttit med skriften vi uppfunnit och med pennan vi också uppfunnit och skrivit sin bok?

"Man made god"
Citera
2005-03-29, 21:36
Medlem
KBMs avatar
Baby might have a temper

Gud skapade förutsättningarna för att evolutionen skulle producera det vi idag kallar homo sapiens och de andra filurerna. Gud är – fatta för fan - större än vad din 1,4 Kilos däggdjurshjärna kan föreställa sig.

Var lite mer ödmjuk i ditt uttryckssätt, för om Gud har en snedtändning på syra kanske han förintar dig bara sådär ”poff” med en FARLIG blixt eller förvandlar ditt onda nervsystem till askan efter en nedbrunnen buske.

"För helvete!"
Citera
2005-03-29, 21:42
Medlem
Klickens avatar
Bibeln är inte skriven av en person, det är en samling utav olika verk skrivna av olika personer, bland annat Moses.
Citera
2005-03-29, 21:54
Medlem
Byggare_buses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KBM
Gud skapade förutsättningarna för att evolutionen skulle producera det vi idag kallar homo sapiens och de andra filurerna. Gud är – fatta för fan - större än vad din 1,4 Kilos däggdjurshjärna kan föreställa sig.

Var lite mer ödmjuk i ditt uttryckssätt, för om Gud har en snedtändning på syra kanske han förintar dig bara sådär ”poff” med en FARLIG blixt eller förvandlar ditt onda nervsystem till askan efter en nedbrunnen buske.

"För helvete!"

Ok lungt, har nog Lucifer på min sida
Vi var på ett studiebesök i en kyrka för många år sedan och då fick vi guds tele nr. Kommer dock inte ihåg vad det var. Skulle du eller nån annan här kunna ge mig det?
Edit: fick numret av en präst.
Citera
2005-03-29, 21:55
Medlem
lindells avatar
Du får veta mera om denna märkliga bok, som kallas Bibeln, t.ex. från länken:
http://www.nic.fi/~jlindell/kristentro.htm / Bibeln

Ett mycket kort utdrag:
Bibeln innehåller mycken nyttig undervisning också för vår tid. Dessutom är den, när den närmare granskas förvånansvärt enhetlig, trots att över 40 författare har skrivit den under 1500 års tid. Det ställes stora krav på en dylik boksamling, som är aktuell och vars budskap visar sin kraft även i vår tid. Vid närmare granskning förstår man, att det måste finnas en djupare bakgrund till Bibelns tillförlitlighet än enbart mänsklig visdom. När man dessutom beaktar den matematiska noggrannhet (Panin, mfl,), med vilken Bibeln är skriven är det rent av en omöjlighet, att Bibeln skulle vara enbart en mänsklig produkt.
Citera
2005-03-29, 21:55
Medlem
Byggare_buses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klicken
Bibeln är inte skriven av en person, det är en samling utav olika verk skrivna av olika personer, bland annat Moses.

Ok, då var det alltså inte gud.
Citera
2005-03-29, 22:00
Medlem
Byggare_buses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Du får veta mera om denna märkliga bok, som kallas Bibeln, t.ex. från länken:
http://www.nic.fi/~jlindell/kristentro.htm / Bibeln

Ett mycket kort utdrag:
Bibeln innehåller mycken nyttig undervisning också för vår tid. Dessutom är den, när den närmare granskas förvånansvärt enhetlig, trots att över 40 författare har skrivit den under 1500 års tid. Det ställes stora krav på en dylik boksamling, som är aktuell och vars budskap visar sin kraft även i vår tid. Vid närmare granskning förstår man, att det måste finnas en djupare bakgrund till Bibelns tillförlitlighet än enbart mänsklig visdom. När man dessutom beaktar den matematiska noggrannhet (Panin, mfl,), med vilken Bibeln är skriven är det rent av en omöjlighet, att Bibeln skulle vara enbart en mänsklig produkt.

ÄR BIBELN FULL AV MYTER? Ja
Varför händer inte sådana saker idag?? busken, gå på vattnet, Dela på vattnet, gud sätter på flicka, gud talar till folk, mm
Citera
2005-03-29, 22:01
Medlem
KBMs avatar
Släng inte ut babyn med badvattnet

Citat:
Ursprungligen postat av Klicken

Jag har för mig att de kristna menar att alla de olika personerna stod under inflytande av Gud.

Inte så att så alla lyssnade på P3 eller nåt, men nog vittnar Bibeln (och alla andra uråldriga religiösa urkunder)
om att homo sapiens nog är homo religioso.

Att inte tro är alltså onaturligt för vår art. Kanske medicinskt skadligt dessutom.
Citera
2005-03-29, 22:36
Medlem
1056s avatar
Citat:
Att inte tro är alltså onaturligt för vår art. Kanske medicinskt skadligt dessutom.
Eh...!?
Hur menar du nu?
Varför skulle en "icke-tro" vara mer skadlig än en tro?
Med tanke på alla de olika religionskrig vi har inom olika slags tro, runt om i världen så förstår jag inte vad som skulle vara skadligast.
Vi "icketroende" kan i varje fall inte lyckas sämre än de troende gjort.
Citera
2005-03-29, 22:47
Medlem
tonyhassans avatar
Sen finns det väl en stor samling texter som inte kom med i bibeln.... Eller jag vet inte det är väl om man tror på det som står i DaVinci koden... Och det ska man kanske inte

kollar man här så verkar det just vara en av många konspirationsteorier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_scrolls
Citera
2005-03-29, 23:31
Medlem
KBMs avatar
Hjärnan kräver mening

Citat:
Ursprungligen postat av 1056
Eh...!?
Hur menar du nu?
Varför skulle en "icke-tro" vara mer skadlig än en tro?
Med tanke på alla de olika religionskrig vi har inom olika slags tro, runt om i världen så förstår jag inte vad som skulle vara skadligast.
Vi "icketroende" kan i varje fall inte lyckas sämre än de troende gjort.

Visst har (alla) religioner ställt till med en massa jävla helvete. Men att
bara (slyngelaktigt, dårhushjonsmässigt & fräckt!) avfärda all religion och all tro och all ”andlighet” som ”öh..raaap..nonsens” är..eh.. en usel respons på vad jag tror är ett Wery Basic (förmodligen ett resultat av naturligt urval) behov hos oss: tro på någon sorts mening med det hela.

”Rå-ateism”, där man ser sig och alla andra som några sorts köttrobotar kan inte vara basen för NÅGOT samhälle i längden. Och leder förmodligen till psykos efter ett tag för den enskilde.
Citera
2005-03-30, 00:17
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Jag har för mig att de kristna menar att alla de olika personerna stod under inflytande av Gud.

Inte så att så alla lyssnade på P3 eller nåt, men nog vittnar Bibeln (och alla andra uråldriga religiösa urkunder)
om att homo sapiens nog är homo religioso.

Nja, den enda jag kommer att tänka på som stod under inflytande av gud är Moses som mottog dom 10 budorden. Kan säkert vara något mer i GT, i nya testamentet är det väl mer vanliga personers upplevelser, mycket från Jesus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in