2005-03-31, 23:23
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggare_buse
Vad är det för skillnad på nya och gamla testamentet?

Egentligen betyder testamente förbund. Det första (gamla) förbundet mellan Gud och människorna var regnbågen som visade sig efter syndafloden (Noaks ark osv), det andra förbundet (nya) var Jesus Kristus.

Här kan du läsa det mesta om du orkar. http://www.bibeln.se

Vill du veta mer tycker jag du ska kontakta en präst, eller någon annan i kyrkan.
Citera
2005-04-01, 09:21
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggare_buse
Vad är det för skillnad på nya och gamla testamentet?
Man kan också kort uttrycka det så här: Gamla testamentet berättar om Guds frälsning på förhand. Nya testamentet berättar om fullbordandet genom Jesus Kristus.
GT innehåller hundratals profetior om den kommande Messias, vilka uppfylldes i Jesus Kristus : http://www.messiahrevealed.org
Mera om Bibeln och dess tillförlitlighet i den tidigare nämnda länken: http://www.nic.fi/~jlindell/kristentro.htm / Bibeln. Där framförs många beaktansvärda synpunkter, vilka borde mera beaktas. Nämnas kan, att också Jesus godkände Skrifterna (GT) och dess många berättelser.
Citera
2005-04-01, 10:01
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
GT innehåller hundratals profetior om den kommande Messias, vilka uppfylldes i Jesus Kristus : http://www.messiahrevealed.org
Mera om Bibeln och dess tillförlitlighet i den tidigare nämnda länken: http://www.nic.fi/~jlindell/kristentro.htm / Bibeln. Där framförs många beaktansvärda synpunkter, vilka borde mera beaktas.

Du talar väldigt uppskattande om din egen hemsida som du länkar till i precis vartenda inlägg

"beaktansvärda synpunkter, vilka borde mera beaktas"
Citera
2005-04-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KBM
Gud skapade förutsättningarna för att evolutionen skulle producera det vi idag kallar homo sapiens och de andra filurerna. Gud är – fatta för fan - större än vad din 1,4 Kilos däggdjurshjärna kan föreställa sig.
kan du ange en källa för det där eller hittade du på det själv?
Citera
2005-04-04, 16:02
Medlem
KBMs avatar
Utan Gud ingen Evolution

Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
kan du ange en källa för det där eller hittade du på det själv?

Om du verkligen tror att du bara är en produkt av en ”objektiv” meningslös evolutionär
process som oavsiktligt lett fram till en 1,4-kilos hjärna inne i en påklädd apas kranium med förmåga att formulera sagor, myter och vetenskapliga teorier – hur kan du då alls gör anspråk på att veta något överhuvudtaget?

Varför lita på en modifierad chimpanshjärnas hallucinationer? De kanske bara är en överlevnadsstrategi för ”själviska gener” – utan koppling till den andliga verkligheten som den EGENTLIGEN är.

Kanske är själva ditt JAG en illusion – om vi ska köpa etologen Richard Dawkins idé om ”själviska memer”, eller demoner, för att använda en äldre religiös benämning på det som ”du” då, enligt Dawkins, är besatt av.
Citera
2005-04-04, 16:22
Medlem
Citat:
Om du verkligen tror att du bara är en produkt av en ”objektiv” meningslös evolutionär
process som oavsiktligt lett fram till en 1,4-kilos hjärna inne i en påklädd apas kranium med förmåga att formulera sagor, myter och vetenskapliga teorier – hur kan du då alls gör anspråk på att veta något överhuvudtaget?

Varför lita på en modifierad chimpanshjärnas hallucinationer? De kanske bara är en överlevnadsstrategi för ”själviska gener” – utan koppling till den andliga verkligheten som den EGENTLIGEN är.

Kanske är själva ditt JAG en illusion – om vi ska köpa etologen Richard Dawkins idé om ”själviska memer”, eller demoner, för att använda en äldre religiös benämning på det som ”du” då, enligt Dawkins, är besatt av.
jag säger väl inte riktigt att jag vet hur livet har kommit till. men du utryckte ganska så tydligt hur det hela ligger till samtidigt som du säger att vi inte kan förstå gud. jag tycker att det var ganska så befogat att fråga varifrån du har fått det idén. det finns en stor skillnad mellan dawkins syn på medvetandet och demoner. den ena idén är testbar, det är inte den andra. han är vetenskapsman nämligen.
Citera
2005-04-04, 20:59
Bannlyst
Hade en brud i min klass (80-tal) som på fullaste allvar trodde att August Strindberg skrivit den heliga skriften.

Nu vet ni det!
Citera
2005-04-04, 21:30
Medlem
Tog bort en del inlägg som inte hade så mycket med saken att göra.

Försök hålla er till ämnet är ni vänliga.

/Moderator
Citera
2005-04-05, 16:53
Medlem
Är inte helt säker...

Vet inte om någon har sagt detta vem som skrev bibeln, men som det framkommit så är det en sammanställning som gjorts. Dock måste någon, några valt vilka stycken som skulle vara med. Denna någon torde vara Konstantin den store som va den personen som grundlade Kristendomen i ett sätt att hålla ihop det romerska riket som va på väg att splittras!
Det är vad jag hört iaf...
Citera
2009-07-19, 18:46
Medlem
Jag tror inte bibeln är fejkad. Utan att de helt enkelt inte kunde förklara saker som hände i den.

T.ex. Med busken blixten kanske slog ned och antände den, och någon som befann sig där tog det som ett tecken och började prata med busken, och han tog det så starkt att han trodde busken snackade tillbaka osv.

Om man läser bibeln så har ju den samma meningsuppbyggnad, skulle man läsa originalet så ser man säkert att det är skrivet av flera personer.

Edit: Oj insåg inte att tråden var från 2005.
Senast redigerad av trovalla 2009-07-19 kl. 18:56.
Citera
2009-07-19, 20:28
Medlem
SummaSummarums avatar
Bibeln skrevs ryktesvägen. Folk lade till lite här och var och berättade saker för varandra. Historierna cirkulerade ett tag och skrevs till slut det ned av skriftkunniga, samt förfinades och editeras under lång tid. Det var väldigt populära historier som folk kunde ta till sig så det byggdes en mindre rörelse runt det. Precis som skvallerpressen idag skriver om kändisar så berättade man då om personer som Jesus, Moses osv, den tidens kändisar. Eftersom det då inte fanns en samlad media som idag så drog historierna iväg åt ganska absurda håll, precis som vandringssägner tenderar att göra. Folk som går på vatten, gör vatten till vin osv... "Jo det är sant, jag lovar, han gjorde det..."

Människan har alltid fascinerats av det övernaturliga. Vi har trott på asagudar, tomtar och troll och allt möjligt. Kristendomen lyckades knyta ihop det till ett paket som kunde appliceras som en slags livsmanual, bibeln. Många har inte kunnat släppa sådant än idag.
Citera
2009-07-19, 20:42
Medlem
mrclean3s avatar
Citat:
Visst har (alla) religioner ställt till med en massa jävla helvete. Men att
bara (slyngelaktigt, dårhushjonsmässigt & fräckt!) avfärda all religion och all tro och all ”andlighet” som ”öh..raaap..nonsens” är..eh.. en usel respons på vad jag tror är ett Wery Basic (förmodligen ett resultat av naturligt urval) behov hos oss: tro på någon sorts mening med det hela.

”Rå-ateism”, där man ser sig och alla andra som några sorts köttrobotar kan inte vara basen för NÅGOT samhälle i längden. Och leder förmodligen till psykos efter ett tag för den enskilde.

Alla vet ju vad meningen med livet är och varför vi är här. Precis som samma sak som för alla levande organismer på våran jord handlar det om överlevnad, det är en sak vi människor ofta glömmer eftersom vi dominerar så hårt här på jorden. När vi längre inte behöver oroa oss om att våran ras ska utrotas börjar vi tänka och fråga oss en massa konstiga frågor som just vad är meningen med livet? Meningen med livet är långt ifrån att tro på en Gud som vi människor har hittat på för att fylla ut "de tomrum" vilsna individer tycks ha..

Men istället:

"Tänk dig en värld där förmenta häxor och kätterska vetenskapsmän aldrig bränts på bål. En värld utan korståg och självmordsbombare. En värld där kvinnor inte tvingas till äktenskap eller könsstympning. Tänk dig en värld utan religion."

Men så kommer någon religiös snubbe och säger: Vi klarar oss inte utan vår religion! Faktum är att det gör ni, alldeles utmärkt, och det är vetenskapligt bevisat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in