• 1
  • 2
2012-09-13, 23:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Rent teoretiskt, vet inte om det går.

Säg att man börjar med stamceller i näringslösning. Vi får dem att föröka sig och producera hjärncell och allt som behövs. Dvs. vi odlar fram en hjärna i en behållare. Kanske blir den som en vanlig människohjärna, kanske gör vi den större, kanske som Globen. Kanske odlar vi fram jättemånga och kopplar ihop. Under rätt förutsättningar blir de kanske smartare än den smartaste människa som levt.

Vilka moraliska aspekter kan man ha på detta?
Citera
2012-09-13, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Rent teoretiskt, vet inte om det går.

Säg att man börjar med stamceller i näringslösning. Vi får dem att föröka sig och producera hjärncell och allt som behövs. Dvs. vi odlar fram en hjärna i en behållare. Kanske blir den som en vanlig människohjärna, kanske gör vi den större, kanske som Globen. Kanske odlar vi fram jättemånga och kopplar ihop. Under rätt förutsättningar blir de kanske smartare än den smartaste människa som levt.

Jag tror Apple kommer ta patent på detta och stämma skiten ur alla på jorden.
Citera
2012-09-13, 23:58
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Jag tror Apple kommer ta patent på detta och stämma skiten ur alla på jorden.
Tror jag inte. Detta inlägg räknas som prior art.
För övrigt tror jag mer det är något som intresserar Google.
Citera
2012-09-14, 00:01
Medlem
Samurai7s avatar
Kan hjärnan i fråga ta in sinnesintryck?
Citera
2012-09-14, 00:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai7
Det skulle den väl kunna, med hjälp av externa sensorer. Beror kanske på vad den ska användas till.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2012-09-14 kl. 00:10.
Citera
2012-09-14, 00:08
Medlem
yedis avatar
Citat:
Det borde den ju inte då en hjärna inte kan känna lukter, kännsel eller se något utan andra komponenter. Nu kände jag att jag kanske missförstod dig...

Du menar om den har en verklighetsuppfattning?
Nej.
Citera
2012-09-14, 00:13
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Det skulle den väl kunna. Beror kanske på vad den ska användas till.

Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Det borde den ju inte då en hjärna inte kan känna lukter, kännsel eller se något utan andra komponenter. Nu kände jag att jag kanske missförstod dig...

Om den inte kan se, höra, känna, dofta, smaka, eller på annat sätt göra sig medveten om sig själv eller sin omgivning så ser jag inga etiska problem med ett sådant projekt.
Citera
2012-09-14, 00:29
Medlem
yedis avatar
Citat:
Om den inte kan se, höra, känna, dofta, smaka, eller på annat sätt göra sig medveten om sig själv eller sin omgivning så ser jag inga etiska problem med ett sådant projekt.
Inte jag heller.

Dock så tror jag inte att ett sånt här projekt skulle gå att genomföra på en global nivå.
Förutom själva tekniken att framställa hjärnan så skulle det bli kaos i media.
Sammanfattar Aftonbladets headline redan nu. "Läkare rasar över forskningprojektet"
Citera
2012-09-14, 00:55
Medlem
Samurai7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Inte jag heller.

Dock så tror jag inte att ett sånt här projekt skulle gå att genomföra på en global nivå.
Förutom själva tekniken att framställa hjärnan så skulle det bli kaos i media.
Sammanfattar Aftonbladets headline redan nu. "Läkare rasar över forskningprojektet"

Ett viktigt argument att framföra är att bara för att denna biologiska konstruktion har potential för att utveckla intelligens så bör det inte betraktas som intelligent.

Jag gissar att debatten som skulle uppstå kommer att ha många likheter med debatten om abort.
Citera
2012-09-14, 01:14
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ett viktigt argument att framföra är att bara för att denna biologiska konstruktion har potential för att utveckla intelligens så bör det inte betraktas som intelligent.

Jag gissar att debatten som skulle uppstå kommer att ha många likheter med debatten om abort.
Håller med.

Abort debatten gör mig illamående. Vafan ett ägg hade ju kunnat bli en fin kykling men ändå äter folk dem. Betnér sa väl något som "fatta massmordet varje gång man drar en handtralla" eller något i den stilen. Bara för att det är en av byggstenarna för liv så är det inte liv!
Citera
2012-09-14, 04:52
Medlem
Aybabtus avatar
Förstår inte riktigt..

En hjärna som inte kan se, känna, höra, lukta, smaka...vad ska den göra?
Hjärnan tar in intryck, skickar vidare utifrån tidigare erfarenheter, skapar och förkastar slutsatser utifrån att tolka omvärlden osv.
Vad kan en superprocessor göra utan moderkort, minne, grafikkort m.m?
Citera
2012-09-14, 11:34
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Under rätt förutsättningar blir de kanske smartare än den smartaste människa som levt.

Jag tycker att vi frågar hjärnan under rätt förutsättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in