2012-09-13, 23:47
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Om jag tänker illa om en person, är det lika "dåligt" som att säga det till personen?
Citera
2012-09-13, 23:53
Medlem
storspoven2ks avatar
Finns olika etikprinciper där det är tanken som räknas, men jag själv tycker det är handlingen då det är något man kan kontrollera.
Citera
2012-09-13, 23:56
Medlem
The Crashs avatar
Handlingen är viktigare. Därför man alltid ska tänka sig för innan man gör något
Citera
2012-09-13, 23:56
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storspoven2k
Finns olika etikprinciper där det är tanken som räknas, men jag själv tycker det är handlingen då det är något man kan kontrollera.
Jag förstår inte riktigt. Kan man inte också kontrollera tanken. Eller hur menar du med "kontrollera"? Vem kontrollerar? En utomstående? Säg då att vi har en apparat som läser av alla folks tankar. Hur blir det då?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2012-09-14 kl. 00:04.
Citera
2012-09-14, 00:03
Medlem
storspoven2ks avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt. Kan man inte också kontroller tanken. Eller hur menar du med "kontrollera"? Vem kontrollerar? En utomstående? Säg då att vi har en apparat som läser av alla folks tankar. Hur blir det då?
Man kan försöka påverka tanken, men verkligen inte kontrollera den i samma utsträckning som ens handlingar. Därför tycker jag ens handlingar väger tyngre.
Citera
2012-09-14, 03:32
Medlem
lighteneds avatar
Jag tycker det. Tanken är första steget, handlingen är andra steget. För att kunna ta andra steget måste man först ta första steget. Man möjliggör själva handlingen genom tanken. Man kan jämföra med Jesus som var tanken och hans missionärer som sedan blev handling. Utan Jesus hade det aldrig ens uppstått några missionärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in