2012-09-15, 20:38
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Ok så kanske det är även om jag inte tro det. Men jag blir lite nyfiken på vad som måste vara Den Stora Planen. Nu skall vi alltså (kanske) ersättas av robotar.
Bara för att få ordning på allt det här, för jag begriper väldigt lite. Kommer detta att ske före eller efter Obama mördat påven? Skall de utrota befolkningen med mat först eller kommer det att ske gradvist? Om vi skall ersättas av robotar, varför vill Bill Gates då ha ett register över alla nyfödda? Skall man bygga exakta robotkopior av oss och därför behöver man ett sorts registreringsnummer? Och har det där något att göra med att de skall spåra vårt DNA via valsedlarna till kyrkovalet. Och till sist undrar jag om det är så att vissa av de här robotarna kanske är soldatrobotar och der var de som utförde USAs attack på ryska rymdskepp för något år sedan?
Jag är fullt öppen för att du har rätt, men jag får så svårt att placera den här teorin bland andra saker du funderat på.
Bra-i det här läget gäller det att tänka utanför lådan.

Jag räknar med att sy ihop förklaringarna inom en inte allför avlägsen framtid. Men innan dess räknar jag även med att avslöja ett antal andra konspirationer.

Stay tuned.
Citera
2012-09-15, 23:45
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Ok så kanske det är även om jag inte tro det. Men jag blir lite nyfiken på vad som måste vara Den Stora Planen. Nu skall vi alltså (kanske) ersättas av robotar.
Bara för att få ordning på allt det här, för jag begriper väldigt lite. Kommer detta att ske före eller efter Obama mördat påven? Skall de utrota befolkningen med mat först eller kommer det att ske gradvist? Om vi skall ersättas av robotar, varför vill Bill Gates då ha ett register över alla nyfödda? Skall man bygga exakta robotkopior av oss och därför behöver man ett sorts registreringsnummer? Och har det där något att göra med att de skall spåra vårt DNA via valsedlarna till kyrkovalet. Och till sist undrar jag om det är så att vissa av de här robotarna kanske är soldatrobotar och der var de som utförde USAs attack på ryska rymdskepp för något år sedan?
Jag är fullt öppen för att du har rätt, men jag får så svårt att placera den här teorin bland andra saker du funderat på.

Ironin verkar ha gått förlorad. Antar att den röda tråden till allt TS hittat hamnar någonstans i en forumsdel där kanske Illuminati kan omnämnas.
...men jag tyckte det var lite kul
Citera
2012-09-16, 12:41
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katamanjaru
Synd att du inte besvarar frågorna. Blir ingen diskussion då, men det kan väl tolka som att du insett att din idé inte är så realistisk......Vidhåller att robotar är dumma. Är övertygad om att de aldrig kommer ta över världen, än mer efter att ha läst din länk.
Jag håller inte med.

Att du bara förnekar min faktalänk som ett svar på dina frågor gör att all diskussion med dig blir skäligen meningslös.

För alla er läsare som tacksamt PMar mig hela tiden kan jag meddela att det inte bara är robotar i fysiskt arbete som ersätter människor.

Snart är seriösa författare bortrobotiserade också.

Detta är egentligen det ultimata beviset för vad som pågår-vad behöver robotar läsa annat än robotböcker?
Citat:
Enligt svenska nätbokhandlar har författaren Wade Anastasia Jere skrivit närmare 5.000 böcker på två år. Hur är det möjligt? Fenomenet kallas robotböcker.

http://www.dn.se/ekonomi/forfattaren...it-5000-bocker
Senast redigerad av Lao Tzu 2012-09-16 kl. 12:51.
Citera
2012-09-16, 13:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Detta är egentligen det ultimata beviset för vad som pågår-vad behöver robotar läsa annat än robotböcker?

Det är inte "robotar" som skriver robotböcker, det är dataprogram som samlar ihop vad människor skrivit och lagt ut på nätet. Inte en enda robot i sikte där alltså, du kanske skulle läsa dina länkar innan du använder dom som bevis...
Citera
2012-09-16, 21:17
Medlem
Katamanjarus avatar
Citat:
Jag håller inte med.

Att du bara förnekar min faktalänk som ett svar på dina frågor gör att all diskussion med dig blir skäligen meningslös.

Men tycker du att den länken på något sätt bevisar att robotar skulle ta över världen?
Det är inte så att jag nekar till att robotar tar över en hel del av våra sysslor. Det jag motsäger är att du hänvisar till en simpel skenstyrd robot i en tråd där du påstår att de ska ta över världen.
Jag gillar attt bli överbevisad, så har du något aningen mer konkret bevis, ska jag med nöje erkänna att jag har fel.
Kanske någon av alla de som PMat dig kan visa något?

Citat:
För alla er läsare som tacksamt PMar mig hela tiden kan jag meddela att det inte bara är robotar i fysiskt arbete som ersätter människor.

Robotar läser redan robotböcker, fast det kallas program. De är ganska enkla och skrivs oftast i vanliga textfiler med en rad kommandon. Det är ingen egen intelligens.
Citera
2012-09-16, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
LoL!Skulle humanoidrobotarnas kommande intåg vara en "konspirationsteori"?

Om högst 20 år så till hör de vardagen.

Om mellan 50-200 så tar de över som dominerande "livsform".

"Personlighet"

http://www.youtube.com/watch?v=_ySljCcnq4o

Internet som det "omedvetna"

http://www.youtube.com/watch?v=1TIr4z6Kacc

"Gullig"

http://www.youtube.com/watch?v=xYSmp...eature=related

"Dans"

http://www.youtube.com/watch?v=xcZJqiUrbnI

"Sång"

http://www.youtube.com/watch?v=_migL...eature=related

Vad NASA sysslar med när inte de behöver bygga rymdraketer/skyttlar längre

http://www.youtube.com/watch?v=aFPQf...eature=related

Militär robot, löpträning:

http://www.youtube.com/watch?v=EtVIh...eature=related

"Mänskligt" skelett

http://www.youtube.com/watch?v=SmOO_...eature=related

osv.

Den gulliga roboten var faktiskt ny för mig fast klippet var lite gammalt
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-09-16 kl. 23:16.
Citera
2012-09-16, 23:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
LoL!Skulle humanoidrobotarnas kommande intåg vara en "konspirationsteori"?

Om högst 20 år så till hör de vardagen.

Om mellan 50-200 så tar de över som dominerande "livsform".

[+ en massa youtubeklipp]

Hallå hallå, jorden anropar Mr Schubert! Tråden handlar inte om att det finns robotar, vi vet det och det är finemangs för alla utom industriarbetare som kanske mister jobbet. Du anför inga bevis för att robotarna kommer att ta över makten över människorna.

Jag ska bjuda på en film från min egen trädgård där en liten robot gör livet lite lättare för mig: http://www.youtube.com/watch?v=zIxEGmaUGWk&feature=plcp Kommer denna att göra uppror en vacker dag och börja styra och ställa i det skunkjobbska hemmet? Kanske den tvingar mig att klippa gräset? Jag hoppas den förvandlas till något från Robotwars och kör in och slår sönder grannens Husqvarna-robot för den djäveln ger EMC-störningar på min robot
Citera
2012-09-17, 23:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hallå hallå, jorden anropar Mr Schubert! Tråden handlar inte om att det finns robotar, vi vet det och det är finemangs för alla utom industriarbetare som kanske mister jobbet. Du anför inga bevis för att robotarna kommer att ta över makten över människorna.

Jag ska bjuda på en film från min egen trädgård där en liten robot gör livet lite lättare för mig: http://www.youtube.com/watch?v=zIxEGmaUGWk&feature=plcp Kommer denna att göra uppror en vacker dag och börja styra och ställa i det skunkjobbska hemmet? Kanske den tvingar mig att klippa gräset? Jag hoppas den förvandlas till något från Robotwars och kör in och slår sönder grannens Husqvarna-robot för den djäveln ger EMC-störningar på min robot

Oj, da. Jag funderar själv iof att skaffa en robotdamsugare, men det har inte blivit av än.

Men det är ju bra att du är intresserad av robotar. Tänk om det istället skulle vara år 1962 och du var stolt över din nya fantastiska transistor-radio! Det är ju bara 50 år sedan och visst skulle du tycka att det var underbart att kunna ta med den batteridrivna radion till stranden och allt!

När du sitter där på stranden och myser medan svensktoppen strömmar ur ditt nya tekniska underverk så kommer en märklig person fram till dig och börjar påstå de mest fantastiska saker:

"Tja, om femtio år så kommer vi att kunna hålla en dator i handen! Vi kommer att kunna ringa helt trådlöst med den också, då det är en mobiltelefon! Och inte nog med det vi kommer alla att vara uppkopplade till någon som kallas internet, och med alla så menar jag nästan hela jordens befolkning, även de fattiga afrikanerna. Ja med våra hemdatorer och mobiltelefoner så finns allt åtkomligt. Vi kommer faktiskt också att kunna studera en levande människas kropp, i detalj, utan att behöva öppna upp kroppen. Och sedan dröjer det inte länge förrän vi kommer att få 3D skrivare i våra hem, som kan tillverka saker åt oss. osv."

Vad vid du utbrister: Va, vad har du för bevis för det?

Nej, några sådana "bevis" för framtiden finns inte. Men som väl så finns det kunskap om hur en exponentiell utveckling fungerar och vi vet faktiskt redan, genom att blicka tillbaka, vilka fantastiska resultat den ger.

En person som just sysslar med framtidsförutsägelser, och som är expert på exponentiell utveckling är Dr. Ray Kurzweil. Lägg en timme på följande föreläsning, (den militära biten behandlas bara i fem minuter på slutet), och sedan kan du ju återkomma, så diskuterar vi vidare:

http://www.youtube.com/watch?v=DAkoS...eature=related

OK, Om du ser hela klippet ovan först så kan du sedan se detta:

http://www.youtube.com/watch?v=SxdE7...eature=related
Senast redigerad av Ola Schubert 2012-09-17 kl. 23:48.
Citera
2012-09-18, 00:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Oj, da. Jag funderar själv iof att skaffa en robotdamsugare, men det har inte blivit av än.

Men det är ju bra att du är intresserad av robotar. Tänk om det istället skulle vara år 1962 och du var stolt över din nya fantastiska transistor-radio! Det är ju bara 50 år sedan och visst skulle du tycka att det var underbart att kunna ta med den batteridrivna radion till stranden och allt!

När du sitter där på stranden och myser medan svensktoppen strömmar ur ditt nya tekniska underverk så kommer en märklig person fram till dig och börjar påstå de mest fantastiska saker:

"Tja, om femtio år så kommer vi att kunna hålla en dator i handen! Vi kommer att kunna ringa helt trådlöst med den också, då det är en mobiltelefon! Och inte nog med det vi kommer alla att vara uppkopplade till någon som kallas internet, och med alla så menar jag nästan hela jordens befolkning, även de fattiga afrikanerna. Ja med våra hemdatorer och mobiltelefoner så finns allt åtkomligt. Vi kommer faktiskt också att kunna studera en levande människas kropp, i detalj, utan att behöva öppna upp kroppen. Och sedan dröjer det inte länge förrän vi kommer att få 3D skrivare i våra hem, som kan tillverka saker åt oss. osv."

Vad vid du utbrister: Va, vad har du för bevis för det?

Nej, några sådana "bevis" för framtiden finns inte. Men som väl så finns det kunskap om hur en exponentiell utveckling fungerar och vi vet faktiskt redan, genom att blicka tillbaka, vilka fantastiska resultat den ger.

En person som just sysslar med framtidsförutsägelser, och som är expert på exponentiell utveckling är Dr. Ray Kurzweil. Lägg en timme på följande föreläsning, (den militära biten behandlas bara i fem minuter på slutet), och sedan kan du ju återkomma, så diskuterar vi vidare:

http://www.youtube.com/watch?v=DAkoS...eature=related

OK, Om du ser hela klippet ovan först så kan du sedan se detta:

http://www.youtube.com/watch?v=SxdE7...eature=related
Jag har en robotdammsugare, märke Roomba (fast gammal utgången modell) också men hundhåren konspirerade mot den och fyllde upp dess löjligt lilla dammbehållare så fort att den var värdelös och då passade min gamla vanliga dammsugare på att göra revolution och förslava mig så nu är det jag som går och dammsuger igen Förbannade gammaldags teknik

Men uj uj uj, vi ska ju inte argumentera genom youtubefilmer här. Du får skriva ner huvudargumenten från filmen så alla kan ta del av det utan att se 1 h föredrag.

Bara på rent skoj, en annorlunda version av robotgräsklippare: http://www.youtube.com/watch?v=jv61MzF1n7k Den kommer i alla fall inte att ta över världen.
Senast redigerad av skunkjobb 2012-09-18 kl. 00:07.
Citera
2012-09-18, 23:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har en robotdammsugare, märke Roomba (fast gammal utgången modell) också men hundhåren konspirerade mot den och fyllde upp dess löjligt lilla dammbehållare så fort att den var värdelös och då passade min gamla vanliga dammsugare på att göra revolution och förslava mig så nu är det jag som går och dammsuger igen Förbannade gammaldags teknik

Men uj uj uj, vi ska ju inte argumentera genom youtubefilmer här. Du får skriva ner huvudargumenten från filmen så alla kan ta del av det utan att se 1 h föredrag.

Bara på rent skoj, en annorlunda version av robotgräsklippare: http://www.youtube.com/watch?v=jv61MzF1n7k Den kommer i alla fall inte att ta över världen.

Ok, du är robotintresserad och har kanske byggt skoj-roboten själv. Kul var den i alla fall!

Dr. Ray Kurzweil argumenterar för att exponentiell tillväxt är en naturlig del av evolutionen. Men att den från början var väldigt, (synligt), långsam, Dvs började med väldigt små tal. Han ser sedan den teknologiska utvecklingen som blott en naturlig fortsättning på evolutionen. Detta innebär givetvis att han har en deterministisk historieuppfattning av såväl naturhistoria som den mänskliga historien. Detta är absolut inget problem för mig. Som ortodox maxist så har jag alltid poängterat produktivkrafternas utveckling, (effektiv utnyttjad utbildningsnivå och effektivt utnyttjad teknisk utveckling). Men synsättet kanske är problematiskt för dig, vad vet jag.

Hur som helst så poängterar Dr. Ray Kurzweil att den tekologiska exponentiella utvecklingen ger en ca en miljard fördubblingar på 40 år. Han hävdar att vi redan 2029, dvs redan om 17 år, kommer att få uppleva "singulariteten", dvs när ultra intelligenta maskiner blir smartare än människan.

Ett detta sammanhang så är min prognos på mellan 50-200 år innan de ultra intelligenta maskinerna blir den dominerande arten på jorden mycket moderat. Observera dock följande: Vi människor kommer säkert att ha möjlighet att, via inplantat/nano robotar, själva bli ultra intelligenta maskiner, dvs vi kan förvandlas till cyrborger.

Prognosen 50 år bygger på följande förutsättningar:

Den teknologiska utvecklingen kommer snarare att gå snabbare och bli mer omfattande än vad ens Ray räknat med. Iof så går den ju snabbare och snabbare. De närmaste 35 årens teknologiska utveckling kommer att motsvara, minst det steg som tagits de senaste 50 åren.

Människans insikt om hjärnans funktion kommer att öka snabbare än någon räknat med.

Det politiska motståndet emot ultra intelligenta maskiner kommer att vara svagare än beräknat och massor av människor kommer med glädje att uppgradera både sig själva och sina barn till cyrborger.

Prognosen 200 år bygger på följande förutsättningar.

Den teknologiska utvecklingen kommer att gå långsammare och stöta på fler problem än någon kunde räkna med. Dock hävdar Ray att nästa språng i elektronikutvecklingen redan är säkrad i Intels labb.

Människans insikt om hjärnans funktioner stöter på stora problem

Det politiska motståndet mot ultra intelligenta maskiner är mycket starkt. Få människor skulle kunna tänka sig att uppgradera sig och sina barn till cyrborger.

Och sedan till trådens topics:

Trådstarten motsäger absolut inte mina teorier. Men i mina ögon så kan man inte kalla utvecklingen en "konspiration". I mina ögon så rör det sig bara om produktivkrafternas utveckling, (och i Ray Kurzweil så rör det sig bara om en teknologisk fortsättning på evolutionen, enligt dess exponentiella lagar).

Jo, vi kommer att bli beroende av ultra intelligenta maskiner

Jo, de kommer att ta över, och vi själva kommer att bli förvandlade till just ultra intelligenta maskiner.

Frågan är inte om, utan när!
Citera
2012-09-19, 01:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ok, du är robotintresserad och har kanske byggt skoj-roboten själv. Kul var den i alla fall! [osv.]
Nä den lille godingen var bara något jag hittade på tuben. Du ser väl att det inte är min trädgård

Visst skulle vi kunna tillverka datorer som är smartare än vi själva, vi kommer säkert att göra det också. Frågan är vad vi ska programmera dessa till. Jag anser att vi är i det fulla valet att INTE låta maskinerna ta makten över oss.

Gör man såhär så är man rätt dum i huvudet och får skylla sig själv: Försätt dig själv i koma så du är beroende av en respirator som den sluga datorn har kontroll över. Programmera den att sträva efter världsherravälde och utrota mänskligheten -->Totalflopp för homo homo sapiens.

Jag menar att vi har all möjlighet att INTE programmera ens en jättesmart dator eller ge den de fysiska manipulationsmöjligheter som krävs för att den ska få makt över oss. Varför skulle vi göra det?
Citera
2012-09-20, 00:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nä den lille godingen var bara något jag hittade på tuben. Du ser väl att det inte är min trädgård

Tja, det var förmodligen en sydkoreansk trädgård, men jag vet givetvis inte vem du är! Dock har jag förstått att du inte är lika kunnig och har tänkt igenom frågan som jag hade hoppats på. Men jag svarar i alla fall på ditt inlägg.

Citat:
Visst skulle vi kunna tillverka datorer som är smartare än vi själva, vi kommer säkert att göra det också. Frågan är vad vi ska programmera dessa till. Jag anser att vi är i det fulla valet att INTE låta maskinerna ta makten över oss.

Vi är i alla fall överrens om kommer att kunna tillverka datorer och robotar som är smartare än vi själva. Men sedan har du inte tänkt igenom vad som egentligen menas med smarthet. För ingen dator, robot kan bli smartare än vi, (förutom inom begränsade specialområden som t.ex. schack) utan att de har en viss autonomi. En förutsättning för autonomi är att kunna själv leta reda på fakta för att lösa problem. Faktum är att två av de robotar som jag länkade till i ett tidigare inlägg just har förmågan till det! De kan nämligen gå ut och söka på internet för att kunna lösa ett problem, före en konversation osv. Detta är ett första. men mycket betydelsefullt steg emot autonomi. För då använder sig roboten av internet som ett slags, obegränsat, "omedvetet"!

Citat:
Gör man såhär så är man rätt dum i huvudet och får skylla sig själv: Försätt dig själv i koma så du är beroende av en respirator som den sluga datorn har kontroll över. Programmera den att sträva efter världsherravälde och utrota mänskligheten -->Totalflopp för homo homo sapiens.

Ingenting säger att datorer eller robotar skulle "sträva efter världsherravälde och utrota mänskligheten". Däremot så skulle ultra intelligenta maskiner kunna få ett oerhört inflytande. Judar med europeisk ursprung ligger på genomsnitt 13 IQ poäng högre än judar med semitisk ursprung. Detta har rent praktiskt lett till att de är mycket överrepresenterade vad gäller Nobel-pris och akademiska poster. 13 poäng! Skulle datorer/robotar ligga 30 poäng över genomsnittet i de utvecklade länderna så skulle dessa maskiner få ett enormt inflytande. De skulle kunna göra oss enorma tjänster och vi skulle uppleva att vi inte skulle klara oss utan dem, (liksom fallet med internet, mobiltelefoner, face book, osv, bara det i ännu högre grad). Och nu börjar skönja en framtid med maskiner som är 100 gånger smartare än oss, 1000, en miljon gånger smartare. Mer om konsekvenserna av detta längre ner.

Citat:
Jag menar att vi har all möjlighet att INTE programmera ens en jättesmart dator eller ge den de fysiska manipulationsmöjligheter som krävs för att den ska få makt över oss. Varför skulle vi göra det?

Nu tror jag iof inte att de ultra intelligenta maskinerna kommer att vara ute efter världsherravälde. Jag tror snarare att de blir ständigt mer ointresserade av "myrstacken jorden".

Men låt oss säga att de riktigt smarta maskinerna kommer att se ut som dagens datorer, (vilket iof inte stämmer då ultra intelligenta nanorobotar kommer att kunna skapas). Kan då dessa maskiner "ta makten" pga "makthunger". För det första så tror jag inte, iof inte att extremt smarta maskiner skulle vara "makthungriga", känna "prestige" eller "agera grymt". Framtiden ser inte ut som i Terminator-filmerna. Men om så ändå skulle vara fallet, skulle då en ultra intellligent "stationär dator" kunna manipulera människan? Det finns, mig veterligen inga bevis för "övernaturliga förmågor" hos människan, med ett undantag: En ytterst omfattande studie, som pågått i årtionden, har visat att människan, med blott mental "kraft" kan påverka slumpmässiga förlopp. Tidigare höll detta laboratorium hos i en källarlokal på University of Pricton. Nu har de visst flyttat. Det finns ingen som har något att invända emot resultaten. Men, tyvärr så kom forskarna med en mycket flummig "hypotes/teori" som naturligtvis övriga fysiker ogillade skarpt. Så ja, det kan finnas en liten möjlighet att ultra-intelligenta maskiner, som är stationära kan manipulera sin omgivning utan fysiska medel.

Men allt detta är ändå nästan enbart av akademiskt intresse. För det är vi som kommer att bygga dessa maskiner, få otrolig nytta av dem, bli beroende av dem, bli inspirerade av dem, och mycket troligt, vilja bli som dem. En maskin som är en miljon gånger smartare än en människa är defacto inte längre en maskin utan en Gud. Och den tekniska utvecklingen kommer att göra att vi också kan bli Gudslika, om vi vill. Allt detta ligger väldigt långt ifrån Terminator fantasierna!

Men om ca 20 år, (då jag är mycket moderat i mina prognoser), så kommer vi iof att ha ett "hubot-samhälle" med tillhörande problem, ev. inklusive "Blade-runner" dilemman. Speciellt när humanoidrobotar börjar närma sig vår intellektuella nivå, kanske nå strax där över, men inte än hunnit utvecklas till ultra-intelligenta maskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in