Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä den lille godingen var bara något jag hittade på tuben. Du ser väl att det inte är min trädgård

Tja, det var förmodligen en sydkoreansk trädgård, men jag vet givetvis inte vem du är! Dock har jag förstått att du inte är lika kunnig och har tänkt igenom frågan som jag hade hoppats på. Men jag svarar i alla fall på ditt inlägg.
Citat:
Visst skulle vi kunna tillverka datorer som är smartare än vi själva, vi kommer säkert att göra det också. Frågan är vad vi ska programmera dessa till. Jag anser att vi är i det fulla valet att INTE låta maskinerna ta makten över oss.
Vi är i alla fall överrens om kommer att kunna tillverka datorer och robotar som är smartare än vi själva. Men sedan har du inte tänkt igenom vad som egentligen menas med smarthet. För ingen dator, robot kan bli smartare än vi, (förutom inom begränsade specialområden som t.ex. schack) utan att de har en viss autonomi. En förutsättning för autonomi är att kunna själv leta reda på fakta för att lösa problem. Faktum är att två av de robotar som jag länkade till i ett tidigare inlägg just har förmågan till det! De kan nämligen gå ut och söka på internet för att kunna lösa ett problem, före en konversation osv. Detta är ett första. men mycket betydelsefullt steg emot autonomi. För då använder sig roboten av internet som ett slags, obegränsat, "omedvetet"!
Citat:
Gör man såhär så är man rätt dum i huvudet och får skylla sig själv: Försätt dig själv i koma så du är beroende av en respirator som den sluga datorn har kontroll över. Programmera den att sträva efter världsherravälde och utrota mänskligheten -->Totalflopp för homo homo sapiens.
Ingenting säger att datorer eller robotar skulle "sträva efter världsherravälde och utrota mänskligheten". Däremot så skulle ultra intelligenta maskiner kunna få ett oerhört inflytande. Judar med europeisk ursprung ligger på
genomsnitt 13 IQ poäng högre än judar med semitisk ursprung. Detta har rent praktiskt lett till att de är mycket överrepresenterade vad gäller Nobel-pris och akademiska poster. 13 poäng! Skulle datorer/robotar ligga 30 poäng över genomsnittet i de utvecklade länderna så skulle dessa maskiner få ett enormt inflytande. De skulle kunna göra oss enorma tjänster och vi skulle uppleva att vi inte skulle klara oss utan dem, (liksom fallet med internet, mobiltelefoner, face book, osv, bara det i ännu högre grad). Och nu börjar skönja en framtid med maskiner som är 100 gånger smartare än oss, 1000, en miljon gånger smartare. Mer om konsekvenserna av detta längre ner.
Citat:
Jag menar att vi har all möjlighet att INTE programmera ens en jättesmart dator eller ge den de fysiska manipulationsmöjligheter som krävs för att den ska få makt över oss. Varför skulle vi göra det?
Nu tror jag iof inte att de ultra intelligenta maskinerna kommer att vara ute efter världsherravälde. Jag tror snarare att de blir ständigt mer ointresserade av "myrstacken jorden".
Men låt oss säga att de riktigt smarta maskinerna kommer att se ut som dagens datorer, (vilket iof inte stämmer då ultra intelligenta nanorobotar kommer att kunna skapas). Kan då dessa maskiner "ta makten" pga "makthunger". För det första så tror jag inte, iof inte att extremt smarta maskiner skulle vara "makthungriga", känna "prestige" eller "agera grymt". Framtiden ser inte ut som i Terminator-filmerna. Men om så ändå skulle vara fallet, skulle då en ultra intellligent "stationär dator" kunna manipulera människan? Det finns, mig veterligen inga bevis för "övernaturliga förmågor" hos människan, med ett undantag: En ytterst omfattande studie, som pågått i årtionden, har visat att människan, med blott mental "kraft" kan påverka slumpmässiga förlopp. Tidigare höll detta laboratorium hos i en källarlokal på University of Pricton. Nu har de visst flyttat. Det finns ingen som har något att invända emot resultaten. Men, tyvärr så kom forskarna med en mycket flummig "hypotes/teori" som naturligtvis övriga fysiker ogillade skarpt. Så ja, det
kan finnas en liten möjlighet att ultra-intelligenta maskiner, som är stationära kan manipulera sin omgivning utan fysiska medel.
Men allt detta är ändå nästan enbart av akademiskt intresse. För det är vi som kommer att bygga dessa maskiner, få otrolig nytta av dem, bli beroende av dem, bli inspirerade av dem, och mycket troligt, vilja bli som dem. En maskin som är en miljon gånger smartare än en människa är defacto inte längre en maskin utan en Gud. Och den tekniska utvecklingen kommer att göra att vi också kan bli Gudslika, om vi vill. Allt detta ligger väldigt långt ifrån Terminator fantasierna!
Men om ca 20 år, (då jag är mycket moderat i mina prognoser), så kommer vi iof att ha ett "hubot-samhälle" med tillhörande problem, ev. inklusive "Blade-runner" dilemman. Speciellt när humanoidrobotar börjar närma sig vår intellektuella nivå, kanske nå strax där över, men inte än hunnit utvecklas till ultra-intelligenta maskiner.