• 1
  • 2
2012-09-13, 19:53
Medlem
köpte denna borren förut:
http://www.jula.se/borrhammare-850-w-001087

Och undrar nu hur jag sätter fast en hålsåg jag köpt på den?

http://i50.tinypic.com/2sajatd.jpg
http://i50.tinypic.com/2h575uq.jpg

Man kan ta ut dom runda hålsågarna från grejjen... men tror inte man ska göra det?
Tror man kan ta bort borren eller skruven elelr vad de e grejjen e i mitten...

de enda jag kan tänka e att man ska ta bort alla hålsågar förutom den man vill använda från grejjen?

dom i hemköp sa att man inte behöver nånting mer än detta för att sätta fast i en borrmaskin.
Citera
2012-09-13, 19:58
Medlem
rushmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumtaren
köpte denna borren förut:

de enda jag kan tänka e att man ska ta bort alla hålsågar förutom den man vill använda från grejjen?

dom i hemköp sa att man inte behöver nånting mer än detta för att sätta fast i en borrmaskin.

korrekt.

problemet är att du behöver en annan chuck ( den som håller borren i maskinen ) . den som sitter nu ser man använder snabbfästen, på borren man får med.

hålsågen brukar man kunna köra gott med skruvdragare om det bara är gips du ska igenom.
Citera
2012-09-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rushmir
korrekt.

problemet är att du behöver en annan chuck ( den som håller borren i maskinen ) . den som sitter nu ser man använder snabbfästen, på borren man får med.

hålsågen brukar man kunna köra gott med skruvdragare om det bara är gips du ska igenom.

vad för sorts chuck behöver jag köpa då?
kan du tipsa nått från clas ohlson för de e närmast mig

och menar du att jag måste alltså ta ut alla hålsågar förutom den jag ska använda? fan va jobbigt
Senast redigerad av Skumtaren 2012-09-13 kl. 20:06.
Citera
2012-09-13, 20:11
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Du behöver en chuck med sds-fäste.

http://www.jula.se/snabbchuck-1-2-251005
Citera
2012-09-13, 22:08
Medlem
Och ja, givetvis måste du ta bort de övriga sågarna.
Citera
2012-09-14, 11:34
Medlem
Megaforces avatar
Man kan byta ut borren i hålsågen, men problemet är att en borr med SDS-fäste inte går att trä igenom hålsågen. Så att skaffa en chuck är nog enklaste alternativet.
Citera
2012-09-14, 11:40
Medlem
Lasko-Wellss avatar
Du ska köpa en borrmaskin som passar dig!

och sedan fylla i formuläret här!

Alternativ att du ber någon kamrat, som är mer erfaren hobbysnickare, om hjälp.

Eller, du använder inte julas borrhammare för att borra med julas hålsåg!! Alt. köp en "vanlig" borrmaskin, blunda och hoppas på det bästa.

- Borrhammaren är till för att borra hål i betong, tegel och liknande, "hårda", material.
- Hålsågen, som är av kinesisk skitkvalité (mer likt kolstål än snabbstål), är till för mjuka material. ex. trä, *spån- & gipsskivor även plast.

Ska du borra ett större hål i betong:
1. låt någon som "gör hål i betong" till vardags göra det. Ett s.k. proffs
2. för mindre hål <80mm (fortfarande större än 12-16mm) måste du ha en hålsåg med hårdmetallskär.

* det är inte ens säkert att den klarar av en spånskiva särskilt väl.
Citera
2012-09-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasko-Wells
Du ska köpa en borrmaskin som passar dig!

och sedan fylla i formuläret här!

Alternativ att du ber någon kamrat, som är mer erfaren hobbysnickare, om hjälp.

Eller, du använder inte julas borrhammare för att borra med julas hålsåg!! Alt. köp en "vanlig" borrmaskin, blunda och hoppas på det bästa.

- Borrhammaren är till för att borra hål i betong, tegel och liknande, "hårda", material.
- Hålsågen, som är av kinesisk skitkvalité (mer likt kolstål än snabbstål), är till för mjuka material. ex. trä, *spån- & gipsskivor även plast.

Ska du borra ett större hål i betong:
1. låt någon som "gör hål i betong" till vardags göra det. Ett s.k. proffs
2. för mindre hål <80mm (fortfarande större än 12-16mm) måste du ha en hålsåg med hårdmetallskär.

* det är inte ens säkert att den klarar av en spånskiva särskilt väl.

Ska borra i plast med hålsågen.
men e rädd bara att göra de med borrhammaren från jula för den e så otroligt kraftig..
går inte ens hålla tag i den hehe.

men så jobbigt o köpa en till borr... bränner ju mina pengar
den borren du länkade..
vet du om den e sån man kan bestämma hur mycket kraft den ska använda ju längre in man håller ner kraft knappen?
eller e de också en sån dära mega super dunder kraft borr som gör så högt oväsen att folk i eskilstuna kan höra?

den dära borrhammaren ser billig ut för bara 150kr men ser igen sladd så man måste köpa batteri o laddare också så den e nog värd allt som allt 800 kr typigentligen.
Senast redigerad av Skumtaren 2012-09-14 kl. 12:02.
Citera
2012-09-14, 12:20
Medlem
Lasko-Wellss avatar
Din lilla Skämtare där.. tänkte jag samtidigt som jag snöt ut ett troll.

Den där billiga borren för 150 surt förvärvade spänn kommer att fixa biffen. - tro mig!

- drivs av vanliga AA-batterier = billig i inköp och av en sådan kvalité att du gärna låter dina kommande barn få ärva den!
- liten (om någon) risk för skador. Att vara en duglig hemmafixare kan annars medföra risk för både liv och särskilt lem.
- Gör sitt jobb!! Det kommer att ta sin goda stund men resultatet är spankadellic!
Citera
2012-09-14, 13:05
Medlem
måste jag köpa en chuck om jag köper den borren?
Citera
2012-09-14, 13:09
Medlem
Lasko-Wellss avatar
Vårda det svenska språket i tal såväl som skrift

Nope, ingen chuck behövs.

- Köp borren och lägg upp en bild "in action". Skulle du mot förmodan bli missnöjd, kan du PM'a mig ditt kontonr och jag sätter in 150 + 5 kr. De extra 5 är till för ev. plåster på såren.
Senast redigerad av Lasko-Wells 2012-09-14 kl. 13:10. Anledning: bortbajsad text
Citera
2012-09-14, 15:44
Medlem
Den borrmaskinen du sa jag ska köpa fanns inte längre.

köpte denna istället:
http://www.clasohlson.com/se/Borrmas...ch/Pr407941000

som e dubbelt så dyr.

personalen sa att den borde klara det lätt att borra i lite plast.

ska ju borra i plast som e typ 2-3 mm tjock.

komm knappt igenom med själva borran i centret av hålsågen.

fick borra in o borra ut flera gånger innan borren komm igenom..
hålsågen klara bara av att lämnna en skrapa på plastet.

vill helst inte använda borrhammaren jag har för den e så sjukt hög volym hehe... plus lite svår sikta med så mycket den skakar.

kan jag lämna tillbaka denna borren jag presis köpte för jag har ju ingen användning av den om den inte ens klarar borra i 2 mm tjock plast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in