• 1
  • 2
2012-09-13, 18:08
Medlem
BesserWissers avatar
Fick ett sår i mungipan när jag åt en fransbrödbulle (händer ofta) och nu vägrar det läka. Det spricker var gång jag ska äta. Men jag måste väl för helvete kunna äta??
Dränker skiten i idominsalva flera gånger dagligen.

Hur får jag bort det?
Citera
2012-09-13, 18:32
Medlem
f0cuss avatar
Jag hade smörjt med någon typ av läppsyl eller handkräm. Idominsalvan innehåller bl a vaselin som bara verkar ytligt.
Citera
2012-09-13, 18:37
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Jag hade smörjt med någon typ av läppsyl eller handkräm. Idominsalvan innehåller bl a vaselin som bara verkar ytligt.
Handkräm? Funkar hth handlotion?
Citera
2012-09-13, 18:39
Medlem
F-U-2s avatar
Du har möjlgen ingen aloe vera-kaktus hemma? Eller känner nån som du kan få en bit av? Jag hade på samma sätt ett tag, sprack där i mungipan och då började jag använda aloe vera och det läkte direkt för mig... Man delar bara en bit av ett sånt "blad" och smetar på slemmet som finns inuti på såret. Det smakar inte så gott men det läker fort å andra sidan. Skaffa en sån kanske? Dom är billiga och jag använder det typ jämt till sår, brännskador mm Bra investering enligt mig.
Citera
2012-09-13, 18:39
Medlem
gingerladys avatar
Finns en salva på apoteket som Inityol, den är brun och ser inte så fräsch ut men du kan ju ha den hemma, den är suverän och kommer absolut att hjälpa dig att bli av med ditt munsår
Citera
2012-09-13, 18:40
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Handkräm? Funkar hth handlotion?
Den lär fungera fint. Smacka på ett fett lager inatt och ge såret tid så ska du se att det försvinner. Just i mungipan tar det tid i och med att det går upp säkert 20 gånger på ett dygn.
Citera
2012-09-13, 19:07
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Den lär fungera fint. Smacka på ett fett lager inatt och ge såret tid så ska du se att det försvinner. Just i mungipan tar det tid i och med att det går upp säkert 20 gånger på ett dygn.
Ok. Ska testa och se. Återkommer med resultatet
Citera
2012-09-13, 23:00
Bannlyst
Eller så kollar man om man har B12-brist.
Citera
2012-09-14, 01:35
Medlem
scooodys avatar
Om du vill bli frisk!!! Lyssna då här: Köp Dactacortsalva receptfritt på apotek,använd 2ggr dagligen tills det är borta och sen två dagar till för att säkra att det försvinner.Detta fungerar om det är svamp vilket är mycket vanligt ,speciellt vid kost såsom vitt bröd och läsk mm
Citera
2012-09-14, 02:16
Medlem
Hej!

Jag skulle rekommendera en helt annan metod. De flesta salvor är inte alls bra eftersom de hindrar de båda sårytorna att läka ihop när munnen är stängd. Ungefär som om du försöker limma ihop något, men ytorna är feta så fungerar det inte...

Tvätta bort allt fett och rengör munsåret noggrant. Skrapa sedan fram färskt "läkkött" på båda sårytorna med en kniv/rakblad eller liknande. Det kommer blöda en aning, men det är bara bra.

Sedan gäller det att hålla munnen så stängd som möjligt under ett par dagar. Dvs äta och prata extremt försiktigt medans det läker. Då du öppnar munnen försök öppna mest på den sida som inte har något munsår. Även tandborsten måste in i munnen från det hållet.
Citera
2012-09-14, 03:54
Medlem
TheKickss avatar
Ett sår i mungipan som inte vill läka beror ofta på B-vitaminbrist. Köp B-vitamin, ta maxdos så bör det gå över på ett par dagar.
Citera
2012-09-14, 07:30
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Eller så kollar man om man har B12-brist.
Citat:
Ursprungligen postat av TheKicks
Ett sår i mungipan som inte vill läka beror ofta på B-vitaminbrist. Köp B-vitamin, ta maxdos så bör det gå över på ett par dagar.
Men nu verkar ju detta inte vara ett munsår, då han skriver:
Citat:
Fick ett sår i mungipan när jag åt en fransbrödbulle[...]
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in