• 1
  • 2
2012-09-13, 15:06
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Idioter med dåliga personligheter t.ex. de som förstör för andra och de som beter sig väldigt dåligt allmänt, bara förstör saker och skiter i andra.

Dessa personer har väl inte valt att bli såna? De har väl inte valt att bli äckliga drägg som alla hatar?

Lika lite har personer med downs syndrom valt att bli handikappade.

Varför är det helt okej att klaga på personer som är dumma i huvudet men absolut inte okej att klaga på handikappade personer?

Jag själv undrar bara varför det är såhär. Jag klagar inte på handikappade personer men jag klagar gärna på idioter.
Citera
2012-09-13, 16:09
Medlem
Prollus avatar
Bland annat så kan idioter ändra sitt tankesätt och sluta vara idioter
Citera
2012-09-13, 17:54
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Bland annat så kan idioter ändra sitt tankesätt och sluta vara idioter

Mm, du har en poäng där men jag vet en person som är en riktig jävla idiot och jag skulle aldrig kunna gilla honom för han skulle aldrig kunna ändra på sig.
Citera
2012-09-13, 20:29
Medlem
Zoms avatar
Rör inte psykologi, men däremot etik så vitt jag kan avgöra.

Psykologi och psykiatri → Filosofi

/mod
Citera
2012-09-13, 22:36
Medlem
Intotherainbows avatar
Därför folk har svårt att dra gränser för varifrån beteenden kommer ifrån, om det är biologi eller ren personlighet.

För några hundra år sedan var det en självklarhet att epileptiker var besatta av demoner. Nu har vetenskapen talat om för folk att den sjukdomen har enklare förklaringar och allteftersom vetenskapen fortsätter förklara för folk om hur kritisk och avgörande miljön är för biologi och därigenom även personligheten så tror iaf jag att ordet idiot kommer försvinna med tiden.

I framtiden kallar vi nog idioterna för "människa som växte upp under olyckliga omständigheter" eller något liknande.
Citera
2012-09-13, 22:39
Medlem
Redcloudss avatar
Finns en simpel förklaring till det hela.

En människa som är handikappad efter en olycka eller en person som föds med en fel i skallen som tex CP har inte precis valt det själva. Det är ju nåt som man får leva med resten av sitt liv.

Men en person som beter sig som en skitstövel och drygar mot allt och alla kan ändra sitt betende utan problem. Att vara en idiot väljer man ju själv och inget man föds med (Även om det finns folk som verkar vara idioter sen dom föddes.)

Finns också handikappade och folk med ett fel eller två i skallen som beter sig som idioter men kan vara svårt att avgöra om dom är idioter pga deras symtomer eller om dom är bara helt enkelt en idiot.

Just my two cents
Citera
2012-09-14, 11:03
Medlem
MrMuppets avatar
Kanske för att många av oss själva är idioter och att förlåta sig själv är bland det svåraste finns?

Det är mycket riktigt absurt att hata idioter, i bemärkelsen att klandra dem eller tro att det ska komma något uppbyggligt ur hatet. Å andra sidan är det inte absurt att hata handikappade (eller idioter) i bemärkelsen att erkänna att de faktiskt ställer till med en massa elände, krångel, bekymmer, och lidande för dig och andra. Visa medkänsla med alla, om det går, inte minst dig själv, men se det inte som en ersättning till vishet, utan ett steg på vägen.
Senast redigerad av MrMuppet 2012-09-14 kl. 11:09.
Citera
2012-09-14, 11:11
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Därför folk har svårt att dra gränser för varifrån beteenden kommer ifrån, om det är biologi eller ren personlighet.

För några hundra år sedan var det en självklarhet att epileptiker var besatta av demoner. Nu har vetenskapen talat om för folk att den sjukdomen har enklare förklaringar och allteftersom vetenskapen fortsätter förklara för folk om hur kritisk och avgörande miljön är för biologi och därigenom även personligheten så tror iaf jag att ordet idiot kommer försvinna med tiden.

I framtiden kallar vi nog idioterna för "människa som växte upp under olyckliga omständigheter" eller något liknande.
Varför skiljer du på biologi och ren personlighet? Vad menar du?

Jag får intrycket av att du har bestämt dig för att det är miljön som är avgörande och inte biologin. Jag skulle tvärtom vilja mena på att biologin är en del av miljön, miljöorganismen (ungefär som rumstid), och att uppdelningen är artificiell. Generna kan mycket väl vara viktigare än uppfostran, men båda är delar av miljön (eller miljöorganismen). Vad gör det för skillnad eller spelar för roll vilken faktor som väger tyngst för huruvida vi bör hata personen? Medkänsla framstår som det bättre alternativet i bägge fall. Intern eller extern miljö spelar mindre roll, det är vi som definierar var gränsen går, inte universum.
Senast redigerad av MrMuppet 2012-09-14 kl. 11:18.
Citera
2012-09-14, 11:24
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redclouds
Men en person som beter sig som en skitstövel och drygar mot allt och alla kan ändra sitt betende utan problem. Att vara en idiot väljer man ju själv och inget man föds med (Även om det finns folk som verkar vara idioter sen dom föddes.)
Hur vet du detta? Och vad menar du med att man väljer det själv? Har du valt dina gener? Har du valt din miljö? Vad är det du har valt egentligen? Vem är det som har valt det? Du kanske kan förklara?

Du framstår f.ö. som en skitstövel som drygar dig mot allt och alla för mig just nu. Ser fram emot att du ändrar på det utan problem, men det finns naturligtvis flera sätt att flå en katt.
Citera
2012-09-14, 11:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att direkt hata Mongoloider är det väl inte så många som gör.
Men trenden dom senaste åren är ju istället att man skall tvingas att älska dom. Överallt växer det upp teatrar, körer & musikgrupper.
Sen efter ett framförande, som tvingats på en på jobbet eller någon julfest, så får man frågan -"Vad tyckte du?". Då måste man ju svara att det var jättebra, för att visa vilken god & fördomsfri människa man är. Fast det är det ju egentligen ingen som tycker, hur kul är det att lyssna på 10 mongoloider som står & skriker.
Citera
2012-09-14, 11:31
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att direkt hata Mongoloider är det väl inte så många som gör.
Men trenden dom senaste åren är ju istället att man skall tvingas att älska dom. Överallt växer det upp teatrar, körer & musikgrupper.
Sen efter ett framförande, som tvingats på en på jobbet eller någon julfest, så får man frågan -"Vad tyckte du?". Då måste man ju svara att det var jättebra, för att visa vilken god & fördomsfri människa man är. Fast det är det ju egentligen ingen som tycker, hur kul är det att lyssna på 10 mongoloider som står & skriker.
Ett samhälle som tolererade, gärna accepterade, och allra helst även respekterade ärlighet vore toppen. Tolerans även för "intoleransen" och de ideologeiskt "svaga". Hoppas att jag uttrycker mig någorlunda begripligt.
Citera
2012-09-14, 12:17
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Jag blir bara osäkrare av svaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto