Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Därför folk har svårt att dra gränser för varifrån beteenden kommer ifrån, om det är biologi eller ren personlighet.
För några hundra år sedan var det en självklarhet att epileptiker var besatta av demoner. Nu har vetenskapen talat om för folk att den sjukdomen har enklare förklaringar och allteftersom vetenskapen fortsätter förklara för folk om hur kritisk och avgörande miljön är för biologi och därigenom även personligheten så tror iaf jag att ordet idiot kommer försvinna med tiden.
I framtiden kallar vi nog idioterna för "människa som växte upp under olyckliga omständigheter" eller något liknande.
Varför skiljer du på biologi och ren personlighet? Vad menar du?
Jag får intrycket av att du har bestämt dig för att det är miljön som är avgörande och inte biologin. Jag skulle tvärtom vilja mena på att biologin är en del av miljön, miljöorganismen (ungefär som rumstid), och att uppdelningen är artificiell. Generna kan mycket väl vara viktigare än uppfostran, men båda är delar av miljön (eller miljöorganismen). Vad gör det för skillnad eller spelar för roll vilken faktor som väger tyngst för huruvida vi bör hata personen? Medkänsla framstår som det bättre alternativet i bägge fall. Intern eller extern miljö spelar mindre roll, det är vi som definierar var gränsen går, inte universum.