• 1
  • 2
2012-09-14, 12:28
Medlem
För att båda kan vara riktigt jävla jobbiga, men det är svårt att rättfärdiga ogillandet av en handikappad människa, eftersom det är mycket mer synligt att det inte är de handikappades fel.
Citera
2012-09-14, 12:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När nu ämnet är idioter så kom jag att tänka på följande citat.
Citat:
It's morally wrong to allow a sucker to keep his money.
W. C. Fields
Citera
2012-09-14, 23:13
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuppet
Varför skiljer du på biologi och ren personlighet? Vad menar du?

Jag får intrycket av att du har bestämt dig för att det är miljön som är avgörande och inte biologin. Jag skulle tvärtom vilja mena på att biologin är en del av miljön, miljöorganismen (ungefär som rumstid), och att uppdelningen är artificiell. Generna kan mycket väl vara viktigare än uppfostran, men båda är delar av miljön (eller miljöorganismen). Vad gör det för skillnad eller spelar för roll vilken faktor som väger tyngst för huruvida vi bör hata personen? Medkänsla framstår som det bättre alternativet i bägge fall. Intern eller extern miljö spelar mindre roll, det är vi som definierar var gränsen går, inte universum.

När jag försökte formulera ett svar på hur jag menade märkte jag hur komplicerat det kan vara att förklara en persons beteende.
Nej jag har inte bestämt mig för att miljön är avgörande, bara det att biologi har inget annat val än att verka tillsammans med en miljö.

Ja gener är viktiga, och när vi pratar om idioter, som ofta anklagas för låg intelligens, så vet vi ju att desto äldre fader, festo lägre intelligens hos barnet oftast.

Sen finns det ett annat sätt att se på folks beteeden, det neurobiologiska. Ingenting kan uppstå ur tomma intet i hjärnan, för att få output behövs input. Livserfarenheter behövs som över tid plastisiterar hjärnan. Hjärnan gör så gott den kan, och kan inte veta annat än vad den har erfarenheter av. Och just därför kan en person inte välja sina beteenden rakt av om den aldrig lärt sig något annat, och det är ingenting man direkt kan klandra någon för eftersom vi inte väljer miljön vi uppfostras i.

Nu pratar jag om vilka tankar som vårat undermedvetna leverar åt oss när vi tänker och ska prestera i olika situationer, tankarna som influerar våra vardagliga val.

Sen har vi miljön och uppfostringen som tex avgör hur stark empati vi får, och känslorna som influerar våra val.
Så om man tex tar ett exempel från samhället, ensamkommande flyktingbarn från afghanistan spelar fotboll, en katt springer in på planen och genast börjar ungdomarna sparka efter katten istället.

Om någon skriker idioter så kommer ungdomarna inte ha den blekaste aning om varför, det existerar inte i deras universum att deras handlingar skulle vara fel. Hur skulle det?
Flera saker som gått fel här med andra ord. Och samma resonemang kan man applicera på alla avikande beteenden. Det gör dom inte till idioter i min mening, Det gör ingen till idiot.
Citera
2012-09-14, 23:53
Medlem
MrMuppets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
När jag försökte formulera ett svar på hur jag menade märkte jag hur komplicerat det kan vara att förklara en persons beteende.
Nej jag har inte bestämt mig för att miljön är avgörande, bara det att biologi har inget annat val än att verka tillsammans med en miljö.
En organism är bara ett system. Och miljön är inget annat än en samling system som verkar tillsammans. Miljön har inte heller något annat val än att verka tillsammans med de system och organismer den består av. Ta bort systemen och du tar bort miljön. De är en och samma och går inte att separera. Ändrar du den ena, ändrar du båda.

Citat:
Ja gener är viktiga, och när vi pratar om idioter, som ofta anklagas för låg intelligens, så vet vi ju att desto äldre fader, festo lägre intelligens hos barnet oftast.
Det kände jag inte till. Sker det fler mutationer vid produktionen av äldre mäns sperma eller något?

Intressant i så fall, för det skulle betyda att äldre fäder kortsiktigt innebär en dummare population, men att det långsiktigt snabbar på evolutionen (genom att också producera fler fördelaktiga mutationer). Äldre fäder skulle alltså ge en intelligentare befolkning på längre sikt. Ungefär på samma sätt som jordbruket och befolkningsexplosionen.

Citat:
Sen finns det ett annat sätt att se på folks beteeden, det neurobiologiska. Ingenting kan uppstå ur tomma intet i hjärnan, för att få output behövs input.
Hjärnan kan inte heller uppstå ur tomma intet. Det är miljön som skapat generna och hjärnan. Generna och hjärnan är en del av miljön. De går inte att separera. Generna och hjärnan är en del av miljöns output.

Citat:
Livserfarenheter behövs som över tid plastisiterar hjärnan. Hjärnan gör så gott den kan, och kan inte veta annat än vad den har erfarenheter av. Och just därför kan en person inte välja sina beteenden rakt av om den aldrig lärt sig något annat, och det är ingenting man direkt kan klandra någon för eftersom vi inte väljer miljön vi uppfostras i.
Nej, och vi väljer inte heller våra gener och kan inte heller välja beteenden våra gener inte tillåter. Det är meningslöst att klandra varandra på det sättet. Du skyller på mig, jag skyller på de gener och den dåliga uppväxtmiljö mina föräldrar tillhandahållit, de skyller i sin tur på sina föräldrar och de är antingen döda eller skyller på sina som är döda, men hade de levt skulle de i sin tur också bara skylla på sina döda föräldrar, osv... Vi knuffar hela tiden bara tillbaka skuldbördan i tiden och kommer aldrig fram till något. Det för tankarna till arvssynd, fast tvärtom, förfadersskuld. Universum bär ansvaret för allt, gott som ont.

(Föräldrarna är såklart bara en del av miljön som går att skylla på, men exemplifierar tydligt fruktlösheten.)

Frågan är inte vem som orsakade vad , utan vem som är vad nu och vad vi ska göra (åt det) nu?

Citat:
Nu pratar jag om vilka tankar som vårat undermedvetna leverar åt oss när vi tänker och ska prestera i olika situationer, tankarna som influerar våra vardagliga val.
Du identifierar dig alltså inte med dina tankar, eftersom de bara är en ström av gåvor från din kanske äldsta vän? Samma här!

Men, jag identifierar mig inte heller med mina val. Jag kan inte välja alternativ som inte kommer till mig. Jag vet inte hur jag väljer mer än hur jag slår mitt hjärta eller får solen att skina och kan inte göra val som inte kommer till mig. Mina val kommer till mig på samma sätt som min puls och solskenet. Jag är inte mina val eller mitt förflutna, det är inget jag kan påverka, endast något jag kan klandra eller förlåta. Jag är här och nu.

Citat:
Sen har vi miljön och uppfostringen som tex avgör hur stark empati vi får, och känslorna som influerar våra val.
Så om man tex tar ett exempel från samhället, ensamkommande flyktingbarn från afghanistan spelar fotboll, en katt springer in på planen och genast börjar ungdomarna sparka efter katten istället.

Om någon skriker idioter så kommer ungdomarna inte ha den blekaste aning om varför, det existerar inte i deras universum att deras handlingar skulle vara fel. Hur skulle det?
Flera saker som gått fel här med andra ord. Och samma resonemang kan man applicera på alla avikande beteenden. Det gör dom inte till idioter i min mening, Det gör ingen till idiot.
Varför sparkar de på katten? Det låter sadistiskt. De är idioter, men det är meningslöst att hata dem för att de ger uttryck för sin natur. På samma sätt som att det är meningslöst att hata ett virus för sin natur. Det betyder dock inte att man ska avstå från att lösa de problem som finns, antingen genom att bota dem från sadismen eller (om sadismen är obotlig) bota världen från dem. På samma sätt som vi försöker bota våra kroppar från sjukdomar.
Senast redigerad av MrMuppet 2012-09-15 kl. 00:07.
Citera
2012-09-15, 00:05
Medlem
Handikappade har inte en direkt negativ effekt på ditt liv (dock indirekt pga bidrag/hjälp osv), vilket innebär att det rent evolutionärt inte är så farligt att ha en handikappad eller två i sin omgivning.

Däremot kan en idiot helt konkret förstöra för dig på ett helt annat sätt. Personer som inte accepterade idioter har haft större chans att föra sina gener och sina åsikter vidare, vars konsekvenser vi kan observera nu.
Citera
2012-09-15, 21:54
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Det kände jag inte till. Sker det fler mutationer vid produktionen av äldre mäns sperma eller något?

Intressant i så fall, för det skulle betyda att äldre fäder kortsiktigt innebär en dummare population, men att det långsiktigt snabbar på evolutionen (genom att också producera fler fördelaktiga mutationer). Äldre fäder skulle alltså ge en intelligentare befolkning på längre sikt. Ungefär på samma sätt som jordbruket och befolkningsexplosionen.

Mutationer är en tänkbar förklaring ja.
http://newsblogs.chicagotribune.com/...thers-age.html
http://www.sciencedaily.com/releases...0309092941.htm
http://www.nytimes.com/2009/03/10/health/10dads.html

Citat:
Nej, och vi väljer inte heller våra gener och kan inte heller välja beteenden våra gener inte tillåter. Det är meningslöst att klandra varandra på det sättet. Du skyller på mig, jag skyller på de gener och den dåliga uppväxtmiljö mina föräldrar tillhandahållit, de skyller i sin tur på sina föräldrar och de är antingen döda eller skyller på sina som är döda, men hade de levt skulle de i sin tur också bara skylla på sina döda föräldrar, osv... Vi knuffar hela tiden bara tillbaka skuldbördan i tiden och kommer aldrig fram till något. Det för tankarna till arvssynd, fast tvärtom, förfadersskuld. Universum bär ansvaret för allt, gott som ont.

(Föräldrarna är såklart bara en del av miljön som går att skylla på, men exemplifierar tydligt fruktlösheten.)

Frågan är inte vem som orsakade vad , utan vem som är vad nu och vad vi ska göra (åt det) nu?

Precis och detta är ett av samhällets största problem enligt mig iaf. Vi skuldbelägger och straffar folk som inte kan ro för sina handlingar. Och vi röstar på politiker som skapar samma förutsättningar som försatte folk i svåra situationer från första början.

Mitt favoritförslag på en lösning är iaf att skrota detta samhälle och bygga ett nytt som inte innefattar pengar.

Citat:
Du identifierar dig alltså inte med dina tankar, eftersom de bara är en ström av gåvor från din kanske äldsta vän? Samma här!

Men, jag identifierar mig inte heller med mina val. Jag kan inte välja alternativ som inte kommer till mig. Jag vet inte hur jag väljer mer än hur jag slår mitt hjärta eller får solen att skina och kan inte göra val som inte kommer till mig. Mina val kommer till mig på samma sätt som min puls och solskenet. Jag är inte mina val eller mitt förflutna, det är inget jag kan påverka, endast något jag kan klandra eller förlåta. Jag är här och nu.

Hur jag på djupet identifierar mig själv är jag inte säker på, och kommer nog inte vara säker förens vi knäckt medvetandet.
Vad vi är, ljuset i skallen, rösten vi hör när vi tänker, the crystal, är ett nätverk med självmedvetna neuroner som hör sig själva prata. Vi lyssnar bara på samtalet och åker med av själva farten, Eller snarare vi är samtalet. Samtalet när nya synapser bildas och därför också tankarna. Så därför är våran innersta identitet våra tankar, men vad händer då om vi gör en personlig kopia? en dublett?

Citat:
Varför sparkar de på katten? Det låter sadistiskt. De är idioter, men det är meningslöst att hata dem för att de ger uttryck för sin natur. På samma sätt som att det är meningslöst att hata ett virus för sin natur. Det betyder dock inte att man ska avstå från att lösa de problem som finns, antingen genom att bota dem från sadismen eller (om sadismen är obotlig) bota världen från dem. På samma sätt som vi försöker bota våra kroppar från sjukdomar.

Dom sparkar på katten för att dom inte ännu lärt sig att katter är husdjur i Sverige, och fortsätter sparka för dom är oförmögna att sätta sig in i smärtan som katten känner.

Detta hände i staden jag bor i, dock hört historien från tredje person så kan inte verifiera sanningshalten. Fortfarande ett fullt tänkbart scenario.
Citera
2012-09-21, 09:43
Medlem
en idiot hatar du för vad den gör eftersom att handlingen är idiotisk, men det betyder inte att personen är dömd till idiot för livet. En handikappad hatar du för vad den är, en handikappad är dömd till handikappad för livet. Därför är det inte okej att hata en handikappad.
Citera
2012-09-21, 10:20
Medlem
Genophobias avatar
Känns som att denna tråd har blivit en monsterinläggs tråd..

Det jag personligen upplever är att om någon ställer sig i 10 minuter på Ica och bråkar om att dem inte fick sina 3kr rabatt på jordgubbar så är dem i min mening 'idioter' då dem slösar mer tid på en skitsak som i slutändan bara slösar tid och pengar inte bara för dem själv utan för dem i kassan och alla bakom sig. Men om någon tex uppför sig dåligt och avsaknad på empati emot andra levande varelser och vet om detta utan att försöka ändra på det beteendet så förtjänar dem den ilska/frustration de får ifrån andra för i min mening är det inte längre synd om dem pga uppväxts miljö och dylikheter(alltså om dem vet om vad deras handlingar gör). Sen om dem försöker ändra sitt beteende kan man vara lite snällare i sitt bemötande emot dessa individer och klart markera när de gör fel så dem vet.

Men om folk har tex Downs och uppför sig dåligt beror ju detta på deras sjukdom/syndrom då den kan hämma den sociala utvecklingen i hjärnan vilket gör att de får svårt att empatisera eller förstå vad deras handlingar gör vilket i sinom tur kanske inte helt ursäktar beteendet men dem förtjänar då inte att frustrationen och ilskan folk upplever när de beter sig som svin går ut över dem utan att man kanske bara informerar dem om vad de gör för fel så lugnt man kan.

Vet inte om jag har varit tydlig eller om någon förstår mig, kännde dock att jag var tvungen att lägga till min tanke kring ämnet.

// Genop
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in