Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
När jag försökte formulera ett svar på hur jag menade märkte jag hur komplicerat det kan vara att förklara en persons beteende.
Nej jag har inte bestämt mig för att miljön är avgörande, bara det att biologi har inget annat val än att verka tillsammans med en miljö.
En organism är bara ett system. Och miljön är inget annat än en samling system som verkar tillsammans. Miljön har inte heller något annat val än att verka tillsammans med de system och organismer den består av. Ta bort systemen och du tar bort miljön. De är en och samma och går inte att separera. Ändrar du den ena, ändrar du båda.
Citat:
Ja gener är viktiga, och när vi pratar om idioter, som ofta anklagas för låg intelligens, så vet vi ju att desto äldre fader, festo lägre intelligens hos barnet oftast.
Det kände jag inte till. Sker det fler mutationer vid produktionen av äldre mäns sperma eller något?
Intressant i så fall, för det skulle betyda att äldre fäder kortsiktigt innebär en dummare population, men att det långsiktigt snabbar på evolutionen (genom att också producera fler fördelaktiga mutationer). Äldre fäder skulle alltså ge en intelligentare befolkning på längre sikt. Ungefär på samma sätt som jordbruket och befolkningsexplosionen.
Citat:
Sen finns det ett annat sätt att se på folks beteeden, det neurobiologiska. Ingenting kan uppstå ur tomma intet i hjärnan, för att få output behövs input.
Hjärnan kan inte heller uppstå ur tomma intet. Det är miljön som skapat generna och hjärnan. Generna och hjärnan är en del av miljön. De går inte att separera. Generna och hjärnan är en del av miljöns output.
Citat:
Livserfarenheter behövs som över tid plastisiterar hjärnan. Hjärnan gör så gott den kan, och kan inte veta annat än vad den har erfarenheter av. Och just därför kan en person inte välja sina beteenden rakt av om den aldrig lärt sig något annat, och det är ingenting man direkt kan klandra någon för eftersom vi inte väljer miljön vi uppfostras i.
Nej, och vi väljer inte heller våra gener och kan inte heller välja beteenden våra gener inte tillåter. Det är meningslöst att klandra varandra på det sättet. Du skyller på mig, jag skyller på de gener och den dåliga uppväxtmiljö mina föräldrar tillhandahållit, de skyller i sin tur på sina föräldrar och de är antingen döda eller skyller på sina som är döda, men hade de levt skulle de i sin tur också bara skylla på sina döda föräldrar, osv... Vi knuffar hela tiden bara tillbaka skuldbördan i tiden och kommer aldrig fram till något. Det för tankarna till arvssynd, fast tvärtom, förfadersskuld. Universum bär ansvaret för allt, gott som ont.
(Föräldrarna är såklart bara en del av miljön som går att skylla på, men exemplifierar tydligt fruktlösheten.)
Frågan är inte vem som
orsakade vad
då, utan vem som
är vad
nu och vad vi ska göra (åt det)
nu?
Citat:
Nu pratar jag om vilka tankar som vårat undermedvetna leverar åt oss när vi tänker och ska prestera i olika situationer, tankarna som influerar våra vardagliga val.
Du identifierar dig alltså inte med dina tankar, eftersom de bara är en ström av gåvor från din kanske äldsta vän? Samma här!
Men, jag identifierar mig inte heller med mina val. Jag kan inte välja alternativ som inte kommer till mig. Jag vet inte hur jag väljer mer än hur jag slår mitt hjärta eller får solen att skina och kan inte göra val som inte kommer till mig. Mina val kommer till mig på samma sätt som min puls och solskenet. Jag är inte mina val eller mitt förflutna, det är inget jag kan påverka, endast något jag kan klandra eller förlåta. Jag är här och nu.
Citat:
Sen har vi miljön och uppfostringen som tex avgör hur stark empati vi får, och känslorna som influerar våra val.
Så om man tex tar ett exempel från samhället, ensamkommande flyktingbarn från afghanistan spelar fotboll, en katt springer in på planen och genast börjar ungdomarna sparka efter katten istället.
Om någon skriker idioter så kommer ungdomarna inte ha den blekaste aning om varför, det existerar inte i deras universum att deras handlingar skulle vara fel. Hur skulle det?
Flera saker som gått fel här med andra ord. Och samma resonemang kan man applicera på alla avikande beteenden. Det gör dom inte till idioter i min mening, Det gör ingen till idiot.
Varför sparkar de på katten? Det låter sadistiskt. De är idioter, men det är meningslöst att hata dem för att de ger uttryck för sin natur. På samma sätt som att det är meningslöst att hata ett virus för sin natur. Det betyder dock inte att man ska avstå från att lösa de problem som finns, antingen genom att bota dem från sadismen eller (om sadismen är obotlig) bota världen från dem. På samma sätt som vi försöker bota våra kroppar från sjukdomar.