2005-03-29, 17:54
Bannlyst
någon som kan tipsa om några roliga aktier?

jag vet ingenting, men jag slog vad med en snubbe på jobbet som tror att han kan jättemycket om aktier om att jag kunde få 1000 kr att växa snabbare än han...

tacksam för tips...
Citera
2005-03-29, 17:55
Bannlyst
kom bara ihåg att en aktie inte är "billig" bara för priset per aktie är lågt
Citera
2005-03-29, 18:00
Bannlyst
nee... men det är ju roligare att kunna köpa några stycken än bara en...
Citera
2005-03-29, 18:00
Medlem
rooys avatar
Men om du ändå är ute efter en "billig" aktie så köp WSIB för ca 1,70 kr (West siberian resources)

Annars om "dyra" aktier går bra tycker jag att du ska köpa TYKS för ca 45 kr (Tanganyika Oil)

Sen vet vi ju inte vad du har för tidsperspektiv men olja och gas tror jag på både på kort och lång sikt.
Citera
2005-03-29, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
vad spelar det för roll?
Citera
2005-03-29, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
vad spelar det för roll?

Men du... Kul och ha typ 2 aktier för 500kr styck. Det blir väl roligare om man sprider ut det lite och har några där, och några här? Man låser sig väl rätt duktigt annars?

Tack för tipsen på tanganika oil...
Citera
2005-03-29, 19:44
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer
vad spelar det för roll?

Man får flera sorter så att säga om man köper 5 olika för 100 kronor styck än 1 för 500 kronor.
Citera
2005-03-29, 19:54
Bannlyst
visst ny gäller det inte så mycket pengar men farsan köpte 3000 aktier i Betong byggen AB för typ 3 kr st och dagen efter gick de i konkurs, så akta dig för att köpa för billiga som inte är ett ettablerat (stavning) företag....
Citera
2005-03-29, 22:10
Bannlyst
Jag tolkade...
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
..som att han tyckte det var roligare att ha ett större _antal_ aktier (i samma bolag).
Nu förstår jag om han menade antalet bolag.

Jag måste då bara påpeka att om man har en sån begränsad budget som 1000 kr så är det ingen större ide att köpa flera olika aktier, då courtaget kommer äta upp all vinst sålänge man inte prickar in en kursraket

Är courtaget 50 spänn och man köper aktier i 3 olika företag så har man helt plötsligt bara aktier för 850 kr, och aktierna måste stiga med ~40% för att man ska göra någon vinst överhuvudtaget.
Citera
2005-03-29, 22:14
Medlem
Då är det ju bättre att ni går in på något slags spelsida på nätet där man får satsa pengar som inte finns, så ser man vilka som vuxit mest under den senaste tiden.. Ett sådant spel är t.ex www.aktie-sm.se .. Har jag för mig att det är.. Var så längesedan jag var inne där...
Citera
2005-03-29, 22:14
Medlem
Säkre Sammys avatar
Vad är motivet till att köpa frimärksaktier???
Citera
2005-03-29, 22:52
Bannlyst
Ingen som har några tips? Tänkte satsa på 3 bolag... har 9kr i courtageavgift, så det är inte hela världen...

hursomhelst... tipsa gärna, eller håll käften, vad ni vill. Håll er till topic är allt jag begär...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in