Citat:
Ursprungligen postat av tassie
Kör man sönder ex ett däck/fälg i ett potthål, vänder man sig till väghållaren som kan vara staten, kommunen eller en vägsamfällighet. Kanske finns något mer. Väghållaren får komma med en kommentar om varför vägskadan inte åtgärdats, eller vägen regelbundet besiktigats. Om det bedöms att väghållaren borde åtgärdat skadan, kan man få ersättning. Jag har egen erfarenhet.
Efter en kurva på grusväg, körde jag ner i en grop och slog sönder båda högra hjulen. Vägen sköttes av en samfällighet. Jag anmälde, besiktning utfördes. Tyvärr hade jag inte kamera, så när jag 2 dar senare åkte tillbaka för att fota, så var vägen lagad. Väghållaren förnekade skadan, trots att lagningen var tydlig.
Jag fick betala 10.000sek, men visst finns möjligheten. Enköpings kommun, t.ex., har tvingats betala ut en del. Det fick jag reda på genom en lokal bilhandlare i Enköping.
Man vänder sig till sitt försäkringsbolag, sedan ställer man kravet att väghållaren ska ersätta självrisken.
Däremot finns som jag var inne på, krav kring vårdslöshet/uppsåt för att väghållare ska dömas till ansvar. Visst, handlar det om en vägskada som anmälts och inte åtgärdats inom skälig tid så kan väghållaren bli ersättningsskyldig. Men de flesta skador som anmäls är ju första personen som kör i.
Annars finns det ju typexemplen där folk hävdar att väg X inte plogats/sandats och det kan visas med entreprenörsdagböcker, eller folk som kör över refuger/kantstenar och hävdar att väghållaren är ansvarig.
Citat:
Ursprungligen postat av tassie
I mitt fall gällde inte vagnskadeförsäkringen då ingenting kunde bevisas(vägskadan). Fick betala rubbet, Länsförsäkringar i Uppsala.
Vagnskadeförsäkringen gäller för skador på ditt fordon som du varit vållande till. Du betalar en självrisk, varierar något beroende på vilken sorts skada det handlar om.