2012-09-12, 20:29
Medlem
Hej,

I dagens DN kan man läsa om en bilist som vid passage av en broskarv fick en skada på sin bil:

http://www.dn.se/sthlm/skadade-broskarven-kand-for-byggarna

Det här fallet är ganska tydligt, skadan är en direkt konsekvens av den dåliga broskarven. Vem ersätter skadan på bilen?

I andra fall som inte är lika tydliga, vem ersätter då? T.ex:
* Hål i vägbanan
* Dolda refuger vintertid där normalt stolpar suttit
Citera
2012-09-12, 20:32
Medlem
Hej och hå, två sekunder senare på google:
http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/Begaran-om-skadestand/
Citera
2012-09-12, 20:33
Medlem
haha! Folks kompetens att använda google :P
Citera
2012-09-12, 20:36
Medlem
edettomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Hej,

I dagens DN kan man läsa om en bilist som vid passage av en broskarv fick en skada på sin bil:

http://www.dn.se/sthlm/skadade-broskarven-kand-for-byggarna

Det här fallet är ganska tydligt, skadan är en direkt konsekvens av den dåliga broskarven. Vem ersätter skadan på bilen?

I andra fall som inte är lika tydliga, vem ersätter då? T.ex:
* Hål i vägbanan
* Dolda refuger vintertid där normalt stolpar suttit

Du ersätter skadan, tråkigt men sant.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=47&t=320055&hilit=v%C3%A4garbete
Citera
2012-09-12, 20:38
Medlem
toby79s avatar
Här är en informationsfolder. Den är dock inte uppdaterad till Trafikverkets layout.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1625/88454_Nar_var_hur_vid_skada.pdf
Citera
2012-09-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edettomten
Du ersätter skadan, tråkigt men sant.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=47&t=320055&hilit=v%C3%A4garbete

Nja, du betalar självrisken och ditt försäkringsbolag ersätter skadan förutsatt vagnskadeförsäkring.

Det är ditt fordons försäkring som hanterar ärendet, sen om det rent faktiskt i slutänden betalas av väghållarens försäkring spelar för fordonsägaren mindre roll. Sen ersättning för självrisk betalas väldigt sällan ut.

Kraven handlar om att väghållare ska ha agerat försumligt eller vårdslöst vid arbete. Att hävda att en trasig broskarv skulle utgöra underlag för vårdlöshet eller försumlighet då tid som passerat mellan skadans uppkomst och åtgärd inte är tillräcklig.
Citera
2012-09-12, 20:47
Medlem
Kör man sönder ex ett däck/fälg i ett potthål, vänder man sig till väghållaren som kan vara staten, kommunen eller en vägsamfällighet. Kanske finns något mer. Väghållaren får komma med en kommentar om varför vägskadan inte åtgärdats, eller vägen regelbundet besiktigats. Om det bedöms att väghållaren borde åtgärdat skadan, kan man få ersättning. Jag har egen erfarenhet.
Efter en kurva på grusväg, körde jag ner i en grop och slog sönder båda högra hjulen. Vägen sköttes av en samfällighet. Jag anmälde, besiktning utfördes. Tyvärr hade jag inte kamera, så när jag 2 dar senare åkte tillbaka för att fota, så var vägen lagad. Väghållaren förnekade skadan, trots att lagningen var tydlig.
Jag fick betala 10.000sek, men visst finns möjligheten. Enköpings kommun, t.ex., har tvingats betala ut en del. Det fick jag reda på genom en lokal bilhandlare i Enköping.
Citera
2012-09-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Nja, du betalar självrisken och ditt försäkringsbolag ersätter skadan förutsatt vagnskadeförsäkring.

Det är ditt fordons försäkring som hanterar ärendet, sen om det rent faktiskt i slutänden betalas av väghållarens försäkring spelar för fordonsägaren mindre roll. Sen ersättning för självrisk betalas väldigt sällan ut.

Kraven handlar om att väghållare ska ha agerat försumligt eller vårdslöst vid arbete. Att hävda att en trasig broskarv skulle utgöra underlag för vårdlöshet eller försumlighet då tid som passerat mellan skadans uppkomst och åtgärd inte är tillräcklig.

I mitt fall gällde inte vagnskadeförsäkringen då ingenting kunde bevisas(vägskadan). Fick betala rubbet, Länsförsäkringar i Uppsala.
Citera
2012-09-12, 21:02
Medlem
Har bilen blivit skadad gäller vagnskadeförsäkringen
Citera
2012-09-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tassie
Kör man sönder ex ett däck/fälg i ett potthål, vänder man sig till väghållaren som kan vara staten, kommunen eller en vägsamfällighet. Kanske finns något mer. Väghållaren får komma med en kommentar om varför vägskadan inte åtgärdats, eller vägen regelbundet besiktigats. Om det bedöms att väghållaren borde åtgärdat skadan, kan man få ersättning. Jag har egen erfarenhet.
Efter en kurva på grusväg, körde jag ner i en grop och slog sönder båda högra hjulen. Vägen sköttes av en samfällighet. Jag anmälde, besiktning utfördes. Tyvärr hade jag inte kamera, så när jag 2 dar senare åkte tillbaka för att fota, så var vägen lagad. Väghållaren förnekade skadan, trots att lagningen var tydlig.
Jag fick betala 10.000sek, men visst finns möjligheten. Enköpings kommun, t.ex., har tvingats betala ut en del. Det fick jag reda på genom en lokal bilhandlare i Enköping.

Man vänder sig till sitt försäkringsbolag, sedan ställer man kravet att väghållaren ska ersätta självrisken.

Däremot finns som jag var inne på, krav kring vårdslöshet/uppsåt för att väghållare ska dömas till ansvar. Visst, handlar det om en vägskada som anmälts och inte åtgärdats inom skälig tid så kan väghållaren bli ersättningsskyldig. Men de flesta skador som anmäls är ju första personen som kör i.

Annars finns det ju typexemplen där folk hävdar att väg X inte plogats/sandats och det kan visas med entreprenörsdagböcker, eller folk som kör över refuger/kantstenar och hävdar att väghållaren är ansvarig.

Citat:
Ursprungligen postat av tassie
I mitt fall gällde inte vagnskadeförsäkringen då ingenting kunde bevisas(vägskadan). Fick betala rubbet, Länsförsäkringar i Uppsala.

Vagnskadeförsäkringen gäller för skador på ditt fordon som du varit vållande till. Du betalar en självrisk, varierar något beroende på vilken sorts skada det handlar om.
Citera
2012-09-12, 23:35
Medlem
provocative77s avatar
Det beror helt på omständigheterna. Men i värsta fall är det den egna vagnskadan som träder in.
Vid ett vägarbete som var uppskyltat åkte spånet till ex över en sten som stack upp. Nej hon backade inte bort utan körde framåt vilket resulterade att man inte fick in tårna under förarsätet.

Vägenterpenören vägrade ersätta oss fram till att regionens vägverkschef drog dem i örat.
Eftersom vägen var öppen skulle den vara körbar o de fick betala hela kalaset.
Citera
2012-09-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det beror helt på omständigheterna. Men i värsta fall är det den egna vagnskadan som träder in.
Vid ett vägarbete som var uppskyltat åkte spånet till ex över en sten som stack upp. Nej hon backade inte bort utan körde framåt vilket resulterade att man inte fick in tårna under förarsätet.

Vägenterpenören vägrade ersätta oss fram till att regionens vägverkschef drog dem i örat.
Eftersom vägen var öppen skulle den vara körbar o de fick betala hela kalaset.

Fast bara för att vägen är öppen så betyder det inte att den hastighetsgräns som tidigare gällt är tillämplig. Blåser du förbi i 90 vid ett vägarbete som märkts ut korrekt och funderar över varför skadan uppkommit så är det möjligt för entreprenör/väghållare att peka ut att du inte vidtagit de åtgärder som DU som förare ska vidta. Vid vägarbeten så kan man ju ana att vägens standard/beskaffenhet inte är den normala, därav bör man anpassa sin hastighet därefter, psss man anpassar den vid halt väglag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in