• 1
  • 2
2012-09-12, 03:04
Medlem
Ojustices avatar
Som det står i artikeln: http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle15425302.ab så vill EU standardisera cigaretter. Är detta bra eller dåligt? Är det smart att lansera en sån grej nu när ekonomin går så illa, t.ex. kan grekerna behöva en cigg att trösta sig med när kraven är hårda. Kan tänka mig att det kommer bli ganska starka reaktioner.
Senast redigerad av Ojustice 2012-09-12 kl. 03:08.
Citera
2012-09-12, 03:47
Medlem
Waenns avatar
Det låter väldigt tandlöst, det kommer ju inte att övertyga någon som redan röker att sluta.
Det är ju inte direkt så att man tycker att det är så himla skoj att röka bara för att det råkar stå Elixyr på paketet mot en bakgrund av cybernetiska tarmar och kulörta linoleummattor.
Citera
2012-09-12, 03:59
Medlem
Ojustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waenn
Det låter väldigt tandlöst, det kommer ju inte att övertyga någon som redan röker att sluta.
Det är ju inte direkt så att man tycker att det är så himla skoj att röka bara för att det råkar stå Elixyr på paketet mot en bakgrund av cybernetiska tarmar och kulörta linoleummattor.

Kanske inte men folk som fest röker eller ska börja röka kanske blir lite avskräckta när de kommer till en tobaksdisk som ser ut som något från Sovjetunionen. Nu finns det "klick" och annan skit som lockar till köp.
Citera
2012-09-12, 04:14
Medlem
alecxzis avatar
går rykten om att EU ska förbjuda Co2 också
Citera
2012-09-12, 04:37
Medlem
Waenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ojustice
Kanske inte men folk som fest röker eller ska börja röka kanske blir lite avskräckta när de kommer till en tobaksdisk som ser ut som något från Sovjetunionen. Nu finns det "klick" och annan skit som lockar till köp.
Jag kan köpa att klick cigarretter kan uppmuntra yngre till att börja men jag tror att den största anledningen till att unga börjar röka är för att det är förbjudet.
Att göra cigaretter ännu mera otillgängligt och förbjudet kommer nog snarare ha den effekten att fler unga börjar röka.
Citera
2012-09-12, 05:05
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waenn
Jag kan köpa att klick cigarretter kan uppmuntra yngre till att börja men jag tror att den största anledningen till att unga börjar röka är för att det är förbjudet.
Att göra cigaretter ännu mera otillgängligt och förbjudet kommer nog snarare ha den effekten att fler unga börjar röka.

Dummaste jag hört.

Det har ju aldrig rökt så lite som nu, och det har aldrig varit mer förbud heller.
Citera
2012-09-12, 07:23
Medlem
epost72s avatar
Tristare paket ska få fler att låta bli att röka

Tristare paket ska få fler att låta bli att röka
EU ökar trycket mot tobaksindustrin. Reklam på cigarettpaket och snusdosor ska förbjudas och på de anonyma, enhetliga förpackningarna får det bara finnas hälsovarningar. Om fem år ska logotyperna på cigarettpaketen vara helt borta. Sveriges förhoppningar om att i framtiden få exportera snus grusas. I stället föreslår man att all rökfri tobak förbjuds för export.

Det krävs krafttag för att nå EU-kommissionens folkhälsoexperters mål om ett rökfritt Europa 2050.

Varje märke får bara sälja en sorts cigarretter eller snus. Inte Marlboro röd, Marlboro vit och så vidare.
Så länge det finns cigaretter så kommer folk att röka, eller vad tror ni?
Detta kommer att drabba tobaksindustrin hårdast.
Citera
2012-09-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Detta kommer att drabba tobaksindustrin hårdast.
Ja, vem skulle det annars drabba?
Citera
2012-09-12, 07:36
Medlem
FarbrorKjells avatar
Jag tror inte att det blir någon skillnad alls, rökarna kommer fortsätta att röka.
Citera
2012-09-12, 07:42
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ja, vem skulle det annars drabba?
Ja de stackars rökarna som då enligt tanken ska avstå från att röka när paketen blir så tråkiga.
En skrivbordsprodukt som skapats av personer som inte själva röker eller har insikt om varför folk röker.
Citera
2012-09-12, 08:09
Medlem
felstavadds avatar
Äh, det är klart det inte hjälper, nåt liknande har väl testats förr har jag för mig vilket resulterade i att man köpte eller fick med en "ficka" till ciggpaketet med resp märke på.
-Minns inte om det var här eller i nåt annat land, jag var rätt liten då, kan ha varit när man började trycka foton på skador på paketen.
Citera
2012-09-12, 09:02
Medlem
Nja. Nu är det väl inte befintliga rökare som är huvudmålgruppen för denna kampanj.
Tanken med att förfula paketen är väl snarare att man ska få ner andelen nya rökare.
Man räknar med att om paketen är fula så blir det inte längre samma "coolhetsfaktor" i rökandet och dessutom svårare att göra reklam. Med andra ord blonderade Kajsa som tror det är skithäftigt att suga i sig gift för 17 000 om året kommer inte börja med det.

De personer som däremot rökt i 20 år tror jag inte man kommer åt med denna kampanj.
För de behövs andra insatser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in