2012-09-11, 21:41
Medlem
Hej!

Har Win 7 installerat på en SSD. Bestämde mig för att partionera skiten och installera Ubuntu. Laddade ner en installer som man kunde köra från Windows och valde den nya partionen som installationsmål.

Allt gick bra. Tills jag startade om datorn. Det enda som händer är att jag kommer in i Windows utan att få välja om jag vill det eller ej.

Har provat att installera Ubuntu på en ANNAN HDD, då fungerar det jättebra eftersom jag kan välja att den HDDn ska bootas innan min SSD (där ju windows ligger). Men när jag har dem på samma HDD går det inte!

Vad ska jag göra för att lösa det här? Är ingen Linux-människa, så det är lite utav grekiska för mig!
Citera
2012-09-11, 23:25
Medlem
sommarlovs avatar
Lada ner Super-Grub Live CD, starta på en CD du gör av filen.
Installera Grub.
Citera
2012-09-11, 23:29
Medlem
JagVanns avatar
Det verkar inte som att ubuntu har installerats men när du startar datorn så poppar det ibland upp en snabb meny som säger något i stil med setup och en tangent som till exempel F2 och boot meny och en tangent, då skall du trycka den tangenten snabbt som satan så kommer du till boot menyn.

Annars kan du ju göra en LiveUsb och installera linux från usb sticka, du kan läsa hur du gör det här:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

När du väl installerat ubuntu kan du enkelt ändra boot ordningen samt timeout (exempelvis efter hur många sekunder boot vals sidan försvinner om du inte gör ett val och startar det operativ som är första val). Detta görs i ubuntu i boot grub och instructioner finns det gott om, testa denna länken:
https://www.linuxquestions.org/quest...-first-280342/

Hoppas du förstår och det löser sig.
Citera
2012-09-12, 00:04
Medlem
bl-gr-ns avatar
På våra datorer måste man trycka ner en tangent (trycka några gånger, för att vara säker på att tangenttrycket "tar") INNAN default OSet startat. Oftast när dator/Moderkortstillverkarens logga dyker upp på skärmen.
Tangenten(ev tangentkombinationen) är olika för olika datorer och tillverkare. Kolla handboken för Moderkortet eller datorn.
För en ASUS Eee PC är det Esc, Ett ASRock (vår HTPC) moderkort är det F8, har också en ASUS bärbar men kommer inte ihåg vilken tangent som gäller (dock inte Esc eller F8 )
Citera
2012-09-12, 00:54
Medlem
Tack för era svar!

Jag gjorde som en av er sa; fixade ner Ubuntu på CD och installerade det på en partition som jag allokerat för just Ubuntu.

Jag kan se min externa hårddisk på 1 TB...men konstigt nog ligger det massa folders i den. Exempelvis "Boot", "System Volume Information" etc. Vad tusan gör dem i min externa HDD? Är det kvarlevor sedan jag installerat Ubuntu på den externa tidigare? Eller ska det finnas sådana mappar i alla HDDs när man kör Ubuntu?

Har även problem med att musen blinkar och ibland försvinner, men ska googla på det och se vad jag hittar!

Tack!
Citera
2012-09-12, 02:02
Medlem
JagVanns avatar
De filerna du beskriver är för att boota med usb, trodde du skulle köra från sticka eller cd.

Ingen fara dock, kopiera allt du vill ha kvar från den externa till hdd och omformatera den externa kopiera sen över det du kopierade till den externa.

Alternativt ta bort alla suspekta filer från den externa, du behöver dock visa dolda filer annars kommer lite trams ligga kvar, men vad gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in