Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Jag kan förstå och respektera den åsikten, men vi har alla olika preferenser. Jag vill absolut inte dra ned min konsumtion med 90%. Jag tror att min och familjens livskvalitet skulle bli mycket sämre då.
Jag tror att vi inom min livstid kommer att bli tvungna. Inte 90% kanske, men 50% eller så. För övrigt anser jag att folk som tror att livskvalitet = konsumtion har fel. Man blir inte lyckligare av att köra en bil som drar 1 liter milen jämfört med att köra en bil som drar 0,4 liter milen, tex, även om många (nästan alla) beter sig som om de trodde det.
Då jag själv sparar mellan 75-80% av lönen vågar jag påstå att det motsatta gäller: Folk* blir lyckligare av att inte äga en massa skräp, av att cykla, av att inte behöva krypa för sin arbetsgivare, aldrig behöva oroa sig för att någon skall stjäla hans ägodelar eller betala dyra försäkringspremier för att slippa oroa sig, aldrig bekymra sig över nån räkning, kunna flytta på en eftermiddag, kunna ta en resa när som helst, etc.
* Med folk menar jag här en hel drös med människor, okänt antal, som idag tror att de blir lyckliga av att spendera men inte blir det. Det gäller inte alla människor, det finns säkert en och annan som blir hur lycklig som helst av att äga en 7.1-stereo istället för en 5.1-stereo och fortsätter att vara lycklig även en månad eller två efter inköp, att ha en finare bil än grannen trots att bilen då kostade mer än värdet på allt annat han äger sammanlagt, ett visst märke på t-shirten och så vidare.
Jag är inte nedlåtande mot folk som köper sånt, även om det verkar så, såvida de själv är medvetna om vad de gör. Jag tror dock många inte är det.
Citat:
Om vi mot förmodan skulle lyckas med konststycket att dra ned så mycket på vår konsumtion skulle ekonomin dessutom kollapsa fullständigt, vi skulle få jätteproblem med arbetslöshet och få väldigt svårt att finansiera det välfärdssamhälle som många vill ha.
Vissa påstår det, andra påstår att ekonomin inte skulle förändras något särskilt. Incitamentet att tjäna pengar, det som driver innovationer, tillväxt och ultimat ekonomin, kommer att finnas kvar även om alla halverade sin arbetstid från och med i morgon.
Jag gissar att om folk får halverad lön så kommer främst skräpföretag gå i konkurs, då folk använder sina numera sällsynta slantar till viktiga saker. Men å andra sidan så kommer kvalitetsföretagen att behöva anställa dubbelt så många eftersom arbetstiden halverades.
Jaja, OT och bara fantasier, så nu släpper jag det.
Citat:
Tror jag med, men jag tror att risken för en jättekrasch är ganska liten.
Jag har ingen aning om det blir en jättekrasch eller en pyspunka, men att låna
mer pengar minskar inte risken för en krasch direkt.
Att ha ett lån innebär en risk, även om lånet är gratis.