2012-09-14, 04:52
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo säkert
Varför skulle det vara så orimligt?

De har som sagt lagt ner en jävla massa pengar på att bygga ut huset, altan, pool osv
Citera
2012-09-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Knark också.

Tja, med de definitioner av investering som dykt upp i tråden så varför inte? Har inte knarkat så mycket så jag vet inte om nettot av själva användandet blir positivt eller negativt i slutändan, men jag förmodar att hela kedjan från producenten till kranen i alla fall tjänar pengar på det hela. Från detta värde måste man ju också dra bort det negativa värde som kommer av risken att åka fast.
Citera
2012-09-14, 07:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Det bästa sättet att få en stor förmögenhet är att börja med en liten. Inget nytt under solen. För vilka pengar köpte du dina aktier? Regnade det tusenlappar från himlen?

Jag har gjort det som väldigt få gör, jobbat och tjänat pengar men inte ökat min kostnadsprofil i takt med att inkomsterna stigit och sedan har det bara rullat på. Det faktum att ingen bank ligger och plockar x antal tusen ur min ficka i räntor varje månad gör väldigt mycket..

Det känns bra att inte vara slav åt någon annan, jag kan göra vad jag vill när jag vill utan att fråga någon bank eller arbetsgivare om lov.
Citera
2012-09-14, 07:28
Medlem
Har märkt att många sätter likhetstecken mellan pengar, nytta, lycka och värde. Är det kanske därför som vissa ser lån som så fula? Lånad lycka liksom?

Själv ser jag bara pengar som en vara bland andra och tycker inte att de är vare sig goda eller onda.

Just nu är pengar ganska billiga och det är därför jag tycker att det är särskilt märkligt att så många har en så fientlig inställning till lån just nu.

Jag menar att lån helt enkelt är en tjänst som bankerna tillhandahåller så att man kan tidsfördela sin konsumtion eller investering annorlunda än vad som annars skulle vara möjligt. Bostad är ett bra exempel eftersom det är något som kräver mycket pengar upfront, som man nyttjar under lång tid samt något som man ofta har större behov av relativt tidigt i livet då man oftast också har lägre inkomst. Att bankerna tar betalt för tjänsten är inte konstigare än att min rörmokare vill ha lite marginal på sitt jobb.

Valet låna eller inte låna till bostad finns ju oftast bara om man från början är rik. För oss som inte har tillgång till pappas pengar handlar valet om att köpa bostad nu och avstå från framtida konsumtion eller att inte köpa bostad och istället betala pengar till en hyresvärd i väldigt många år innan vieventuellt har råd att köpa hus på äldre dar. Då brukar ju som sagt behovet vara som minst.

Undrar om det egentligen handlar om att förmögna (men korkade) personer tycker att de är bättre människor än de som inte är förmögna. Genom att hetsa mot lån kan de njuta av denna känsla utan att det blir uppenbart att det de egentligen bara vill skryta. Ungefär som att killen med den dyraste cykeln på skolgården flinande säger till kompisarna: i vår familj bryr vi oss inte om pengar.
Citera
2012-09-14, 07:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har märkt att många sätter likhetstecken mellan pengar, nytta, lycka och värde. Är det kanske därför som vissa ser lån som så fula? Lånad lycka liksom?

Själv ser jag bara pengar som en vara bland andra och tycker inte att de är vare sig goda eller onda.

Just nu är pengar ganska billiga och det är därför jag tycker att det är särskilt märkligt att så många har en så fientlig inställning till lån just nu.

Jag menar att lån helt enkelt är en tjänst som bankerna tillhandahåller så att man kan tidsfördela sin konsumtion eller investering annorlunda än vad som annars skulle vara möjligt. Bostad är ett bra exempel eftersom det är något som kräver mycket pengar upfront, som man nyttjar under lång tid samt något som man ofta har större behov av relativt tidigt i livet då man oftast också har lägre inkomst. Att bankerna tar betalt för tjänsten är inte konstigare än att min rörmokare vill ha lite marginal på sitt jobb.

Valet låna eller inte låna till bostad finns ju oftast bara om man från början är rik. För oss som inte har tillgång till pappas pengar handlar valet om att köpa bostad nu och avstå från framtida konsumtion eller att inte köpa bostad och istället betala pengar till en hyresvärd i väldigt många år innan vieventuellt har råd att köpa hus på äldre dar. Då brukar ju som sagt behovet vara som minst.

Undrar om det egentligen handlar om att förmögna (men korkade) personer tycker att de är bättre människor än de som inte är förmögna. Genom att hetsa mot lån kan de njuta av denna känsla utan att det blir uppenbart att det de egentligen bara vill skryta. Ungefär som att killen med den dyraste cykeln på skolgården flinande säger till kompisarna: i vår familj bryr vi oss inte om pengar.

För mig handlar det om irritation då jag såg effekterna av allt för galen lånefinansierad konsumtion redan för ~20 år sedan. Om tillräckligt många missköter sig så blir det till slut ett samhällsproblem och vi "skötsamma" får gå in och rädda "lånetorskarna".

Hade det inte funnits några bankgarantier och var och en verkligen var tvungen att ta konsekvenserna av sitt eget handlande så hade jag inte brytt mig ett skit. Är folk korkade och vill vara slavar åt banken så är det deras beslut.
Citera
2012-09-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
För mig handlar det om irritation då jag såg effekterna av allt för galen lånefinansierad konsumtion redan för ~20 år sedan. Om tillräckligt många missköter sig så blir det till slut ett samhällsproblem och vi "skötsamma" får gå in och rädda "lånetorskarna".

Hade det inte funnits några bankgarantier och var och en verkligen var tvungen att ta konsekvenserna av sitt eget handlande så hade jag inte brytt mig ett skit. Är folk korkade och vill vara slavar åt banken så är det deras beslut.

På vilket sätt lider du?

Är man slav åt banken när man lånar öht eller bara om man lånar för mycket?
Citera
2012-09-14, 09:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
På vilket sätt lider du?

Är man slav åt banken när man lånar öht eller bara om man lånar för mycket?

Eventuellt i framtiden, du vet det där obskyra som du genom att låna hela tiden håller på att inteckna?

Överbelåning är den stora faran, som vi sett redan på många platser runt om i världen, när fastighetspriserna toppar och börjar falla så står många låntagare med 120% skuld och klarar inte belastningen när räntorna stiger.

Att låna sansat och framförallt amortera håller man ner sina kostnader, visst kan lån vara nödvändigt men man skall inte glatt belåna sig och tycka det är en bra ide för att köra obelånat kommer alltid vara ett bättre alternativ om den möjligheten finns.

Givet att endast ett begränsat antal bostäder finns men tillgången på krediter i princip är obegränsad så kommer korkskallar (för det är precis vad de är) buda upp priserna på fastigheter utan annan begränsning än vad banken vågar låna ut.
Citera
2012-09-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eventuellt i framtiden, du vet det där obskyra som du genom att låna hela tiden håller på att inteckna?

Överbelåning är den stora faran, som vi sett redan på många platser runt om i världen, när fastighetspriserna toppar och börjar falla så står många låntagare med 120% skuld och klarar inte belastningen när räntorna stiger.

Att låna sansat och framförallt amortera håller man ner sina kostnader, visst kan lån vara nödvändigt men man skall inte glatt belåna sig och tycka det är en bra ide för att köra obelånat kommer alltid vara ett bättre alternativ om den möjligheten finns.

Givet att endast ett begränsat antal bostäder finns men tillgången på krediter i princip är obegränsad så kommer korkskallar (för det är precis vad de är) buda upp priserna på fastigheter utan annan begränsning än vad banken vågar låna ut.

Vad fan nu då? Vi verkar överens! Men fortfarande verkar du och många tycka att det i grunden är något ont att låna. Varför det? Är det inte bara en tjänst bland andra som dessutom är billig just nu?
Citera
2012-09-14, 09:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vad fan nu då? Vi verkar överens! Men fortfarande verkar du och många tycka att det i grunden är något ont att låna. Varför det? Är det inte bara en tjänst bland andra som dessutom är billig just nu?

Folk lipar ju redan i dag om att "räntorna måste sänkas" trots att räntorna är rekordlåga.

Folk lipar för att de är belånade upp över öronen. Om räntan höjs så går folk i konkurs.

Jag och sucuk måste då lida på grund av andras lyxkonsumtion. Dels på grund av att penningpolitiken nu måste ta hänsyn till lipsillar till bolånetorskar, dels på grund av att vi kommer att få lida ekonomiskt av deras konkurser.

Om folk lånade billiga pengar för smarta investeringar hade vi inte klagat. Men folk lånar för att köpa större hus och coolare bil.
Citera
2012-09-14, 09:55
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekotemplet
På 50-60 talet sparade till det man ville ha, fanns inga avbetalningsskulder på den tiden.
Numera sitter 30-40 talister med hus som är fria från skulder till stor del.
Det var på den tiden Sverige byggdes upp, som nu raseras av invandring i stor skala.
Man bor ju billigt.

Det tog ett f*cking inlägg sen var invandringen med i tråden. Helvete va korkade vissa är.

Invandringen är inget som raserar vår välfärd. Det som raserar välfärden är att pengar inte förs in i välfärdssystemen. På 50-talet fanns "obegränsat" med pengar. Allt för att bygga hus, vägar, skolor osv. Allt för att vanligt folk skulle få ha det bra.
Det byggdes upp, sen sket man i att underhålla.

Du missar att vi fortfarande lever i världens bästa land. Där vi alla har yttrandefrihet, du kan starta företag, du får tro på vad du vill, du får knulla vem du vill, du får rösta på vad du vill, du är fri att göra vad du vill med ditt liv.

Det du inte tänker på är att samtidigt som välfärden raseras, förs skattepengar ut till skatteparadis, pengar som ska användas till skolor, vård, omsorg. Samtidigt som det raseras blir de rikaste rikare.
Svenska företag har ALDRIG någonsin gått så bra som nu. Men pengarna går till de rikaste och inte som på 50-60-talet omfördelades.

Det som skapar tillväxt är hårt arbete. Det som inte skapar tillväxt är bidragsparasiter, skattefifflare, parkbänksalkoholister, hustrumisshandlare, White trash som hellre sitter hemma och spelar tv-spel eller på kinakrogen och dricka öl och sen gnälla på att invandrare är lata....
Citera
2012-09-14, 10:01
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbis7004
Man är inte fri med lån.

Beror på vad du använder pengarna till. Jag har lägenhet, sommarstuga och bil för lån. Skulle jag spara ihop till det skulle de ta 50 år, bo i en liten etta med tre andra.

Min frihet är att jag kan åka i min bil, gå omkring i min 114 kvm lägenhet i stockholm och köra min bil till landstället. Nu har jag frihet. Eftersom jag tjänar bra med pengar så är lånen inga problem.

Frihet är subjektiv... Jag känner mig mer fri med lån. Skönt att ligga i hängmattan på helgerna?
Vad gör du då?
Citera
2012-09-14, 10:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Lån *är* något i grunden ont, inte lånen i sig men räntan...

Att det råkar vara billigt just idag spelar mindre roll om man tänker betala av på 50 år eller tillhör de riktiga dårskallarna och nappar på bankens "erbjudande" om amorteringsfritt - bara att gratulera bankernas försäljare, de har verkligen lyckats där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in