2012-10-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja naturligtvis!

Att betala andra med räntepengar är jag inte intresserad av!

Jag har en del utdelningsaktier som ger sammanlagt en utdelning på ca 7%, ändå så väljer jag att sälja av aktier för att vara skuldfri eftersom det ger mig ett större värde (inte ekonomiskt) än de 3-4% jag förlorar i utdelningar
För att du är rädd för att bli av med dina pengar i en börskrasch, eller?
Citera
2012-10-13, 01:40
Medlem
Citat:
Är inte så säker på det eftersom folk går in i väggen, super ner sig, spöar kärringen osv.. Allt detta tror jag är pga all stress för att få fram pengar till lån, konsumtion osv..

Det var nog ett av de sämsta argumenten jag har hört hittills. Allt ont kommer från lån alltså? Cancer också?

Vadå få fram pengar till lån förresten? Att låna är motsatsen, man tar ju emot pengar. Det är liksom hela poängen.
Senast redigerad av Fanvilldu 2012-10-13 kl. 01:43.
Citera
2012-10-13, 10:49
Medlem
Problemet är väl inte lån eller ens ränta i sig. Problemet är att man av girighet lånat ut 1000 kr trots att man bara har 100 kr i kontanter. Resten är hittepå-pengar som man dessutom vill ha ränta på.
Olagligt för Svensson som inte har licens = Icke fungerande marknad.
Skillnaden ser man förstås i storleken på upp och nedgångar i konjunkturen.
Om alla kunde göra som bankerna så hade vi åtminstone inte hunnit upp till bergstoppen före kraschen.

Tror man på tomtar och sagan om oändlig tillväxt så finns det säkert skäl att tro på oändligt stora skulder också.
Citera
2012-10-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Det var nog ett av de sämsta argumenten jag har hört hittills. Allt ont kommer från lån alltså? Cancer också?

Vadå få fram pengar till lån förresten? Att låna är motsatsen, man tar ju emot pengar. Det är liksom hela poängen.

Är bevisat att fattiga och folk med dålig ekonomi är sjukare än folk med god ekonomi så kanske det är större risk att få cancer som fattig än rik! I vilket fall tror jag att en rik har större chans att överleva cancer än vad en fattig har!

Om det är så bra att va fattig och skyldig en massa pengar så förstår jag inte varför Kamprad, HM Persson, Gates, Buffert osv.. slänger alla sina pengar och tillgångar och går och skuldsätter sig upp till öronen o lever lyckliga i alla sina dar
Citera
2012-10-13, 11:25
Medlem
Citat:

Man tar inte emot pengar utan man byter framtida frihet mot något du köper idag, tex så får du en 60 tums smarttv nu men du jobbar ihop den i framtiden och eftersom du omöjligt kan veta din framtid så vet du inte hur dyrt du betalar för tvn, blir du tex arbetslös i framtiden så betalar du med fler arbetsmånader än vad du gör om du får ett jobb med högre lön tex
Citera
2012-10-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Problemet är väl inte lån eller ens ränta i sig. Problemet är att man av girighet lånat ut 1000 kr trots att man bara har 100 kr i kontanter. Resten är hittepå-pengar som man dessutom vill ha ränta på.
Om alla kunde göra som bankerna så hade vi åtminstone inte hunnit upp till bergstoppen före kraschen.

Tror man på tomtar och sagan om oändlig tillväxt så finns det säkert skäl att tro på oändligt stora skulder också.

Jag letar nytt hus just nu, känns som jag kan välja och vraka och pruta hur mycket som helst, de hus jag kollat på har legat för försäljning i 150 dar och uppåt, får dessutom se nuvarande ägares lån och de allra flesta kommer göra en minus affär!

Tror inte de är så glada idag av att de belånat sina hus till skorstenen!
Citera
2012-10-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
För att du är rädd för att bli av med dina pengar i en börskrasch, eller?

Nu har jag endast utdelningsaktier så en börskrasch hade gjort mig väldigt glad då jag kunnat handla kvalitetsbolag på rea
Citera
2012-10-13, 13:00
Medlem
Citat:
Är det bättre att hyra och betala någon annans lån?

Vem har sagt att denne "annan" har lån?
Citera
2012-10-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna

Bankernas affärsidé är att låna ut pengar och att tjäna på det. Jag förstår inte varför du tycker att detta är girigt. Tycker du att det är girigt att snickare, rörmokare och taxichaffisar vill tjäna på sina verksamheter?
Citera
2012-10-14, 10:56
Medlem
Citat:
Vem har sagt att denne "annan" har lån?

De allra flesta fastighetsbolag har det och även om de inte har de så tar de nog lika mycket hyra som motsvarande belånade bolag.

Jag fattar inte varför det är dåligt att betala sina egna kapitalkostnader till en bank, men inte dåligt att betala till ett fastighetsbolags kapitalkostnader.
Citera
2012-10-14, 12:04
Medlem
Citat:
De allra flesta fastighetsbolag har det och även om de inte har de så tar de nog lika mycket hyra som motsvarande belånade bolag.

Jag fattar inte varför det är dåligt att betala sina egna kapitalkostnader till en bank, men inte dåligt att betala till ett fastighetsbolags kapitalkostnader.

Om du äger ditt eget boende och när det är dags för renoveringar osv.. så lär inte du ha samma (låga) priser som ett stort fastighetsbolag som tex kan köpa in hundratals vitvaror på en gång och med det har stora rabatter etc..

Om du dessutom har tex en mille i lån så skall du betala 30-40 000 om året i ränta om du då även istället för att betala ränta investerat dessa pengar och fått 3-8% i ränta/utdelning, om du då även investerat det du amorterar varje månad så blir det rätt stora belopp du förlorar eller rättare sagt pengar du inte tjänar. Så om du har 3% i ränta på ditt lån och dessutom förlorar 3% i ränta på det du betalar i ränta så har du byggt dig en raka motsatsen till en pengarmaskin, du har byggt dig en avgiftsmaskin
Citera
2012-10-14, 18:08
Medlem
Citat:
Om du äger ditt eget boende och när det är dags för renoveringar osv.. så lär inte du ha samma (låga) priser som ett stort fastighetsbolag som tex kan köpa in hundratals vitvaror på en gång och med det har stora rabatter etc..

Om du dessutom har tex en mille i lån så skall du betala 30-40 000 om året i ränta om du då även istället för att betala ränta investerat dessa pengar och fått 3-8% i ränta/utdelning, om du då även investerat det du amorterar varje månad så blir det rätt stora belopp du förlorar eller rättare sagt pengar du inte tjänar. Så om du har 3% i ränta på ditt lån och dessutom förlorar 3% i ränta på det du betalar i ränta så har du byggt dig en raka motsatsen till en pengarmaskin, du har byggt dig en avgiftsmaskin

Asså. Det är väl klart att det kostar att bo. Vad är problemet? Ja, jag betalar en del ränta, precis som att jag betalar för annat här i livet. Vad vill du visa med ditt räkneexempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in