• 1
  • 2
2012-09-11, 18:41
Medlem
General i götets avatar
Har ett irriterande problem... Tydligen ett Critical Error. Datorn fryser fast titt som tätt, hard lock kan man säga. Det är bara att starta om via strömbrytaren där bak, inget annat fungerar. När jag sen kikar i loggen ser jag att det är Kernel Power som verkar ha legat bakom, med id nummer 41 (63). Har uppdaterat drivers, kollat RAM-minnen, power supply, överhettning osv så kan nästan avskriva samtliga. Kommer f.ö aldrig över 55C. Händer dessutom bara var 2:e - 3:e dag och ofta då inpå varandra, i princip endast när jag spelar Guild Wars 2, aldrig annars.

http://support.microsoft.com/kb/2028504 Precis på det här viset, och det verkar som om jag har scenario 3. Jag fattar dock verkligen inte hur jag skall gå tillväga, jag kan inte se någon lösning?

Ytterligare text som står när jag går in på händelseinformation:

EventData
BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0×0
BugcheckParameter2 0×0
BugcheckParameter3 0×0
BugcheckParameter4 0×0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestam 0

Hjälp mottages, känner mig vilse i pannkakan!
Citera
2012-09-11, 18:48
Medlem
vonOlofs avatar
Ge oss mer info.

Windows 7 eller Server 2008? SP installerat?

Hårdvara (moderkort, bestyckning etc.)?

Perifera enheter?
Citera
2012-09-11, 19:11
Medlem
General i götets avatar
Skall bli!

Tillverkare MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Modell: 785GM-E51 - Bios 2.5
Total mängd systemminne: 4,00 GB RAM
Systemtyp: 64-bitars operativsystem, Win 7 Ultimate, SP1.
Antal processorkärnor: 4

Diskenheter: WDC WD3200AAJS-60Z0A0
Total mängd hårddiskutrymme 298 GB
Diskpartition (C) 200 GB ledigt (289 GB totalt)
Diskpartition (D) 253 MB ledigt (9 GB totalt)
Medieenhet (E) CD/DVD
Medieenhet (G) CD/DVD

Typ av grafikkort: AMD Radeon HD 6670, 1024 MB
Grafikkortets drivrutinsversion: 8.982.0.0
Primär bildskärmsupplösning: 1280x1024
DirectX-version: DirectX 11

-
Processor: AMD FX-4100 Quad-core
-
Nätverkskort: Realtek PCIe GBE Family Controller
-
Ljud: High Definition Audio Device x2 varav en inaktiverad.
Senast redigerad av General i götet 2012-09-11 kl. 19:13.
Citera
2012-09-12, 21:54
Medlem
General i götets avatar
Någon?
Citera
2012-09-13, 16:39
Medlem
Har samma skit, testat allt nu känns det som, ser att vi båda har Nvidia och nästan samma moderkort, jag har 760GM-E51. Har testat med allt utom windows xp som jag ska installera nu och se om det blir någon skillnad. hör gärna av dig om du hittar någon lösning. känns ju som någon konflikt mellan drivrutinerna, har testat med annat nättagg samt minnen.
Citera
2012-09-13, 21:01
Medlem
General i götets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1
Har samma skit, testat allt nu känns det som, ser att vi båda har Nvidia och nästan samma moderkort, jag har 760GM-E51. Har testat med allt utom windows xp som jag ska installera nu och se om det blir någon skillnad. hör gärna av dig om du hittar någon lösning. känns ju som någon konflikt mellan drivrutinerna, har testat med annat nättagg samt minnen.

Först och främst, Jag har inte Nvidia utan AMD. Kollade in vilka drivers som låg på ljud, nätverkskort och andra genom enhetshanteraren och försökte uppdatera därifrån. Fann inga. Det är ren och skär bullshit eftersom jag fann betydligt nyare drivers genom ett andrahandsprogram kallat DriverPacks Solution. Mina drivisar var innan från 2006 respektive 2008 (därför tyckte jag det var underligt) och nu efter att jag har använt programmet har jag 2011 års drivrutiner, de nyaste.

Vet inte om det kan lösa problemet in the long run, gjorde nämligen detta för några timmar sen bara. Samtidigt har man ju läst om hur utdaterade drivers kan komma att göra datorn brutalt efterbliven när man spelar eller gör andra krävande aktiviteter. Jag hoppas på en tydlig förbättring iallafall.

Ge det ett försök om du inte har hyggligt uppdaterade drivers. Lita inte på Windows uppdateringsmekanism fullt ut, den verkar ju vara rätt inaccurate.
Citera
2012-09-14, 00:38
Medlem
Laddar alltid hem mina drivrutiner från tillverkaren, har nu testat att installera olika drivrutiner i windows xp. fick en crash där också, har bytt bios och testat allt, kört testar 20000000timmar men fortfarande crash nej nu skiter jag i detta och köper ett nytt moderkort samt minnen imorgon, kanske ett nätagg också, verkar inte finnas någon bättre lösning.
Citera
2012-09-14, 12:46
Medlem
En fråga till bara, vad kör du för antivirusprogram på datorn? och är det windows 7?
Citera
2012-09-14, 17:00
Medlem
General i götets avatar
Win7 och avast!.
Citera
2012-09-14, 18:14
Medlem
har du provat att stänga av avast?
är minnena av samma fabrikat?
hur kollade du minnena?
har du testat att plocka ur minne och testat datorn

mvh
t
Citera
2012-09-14, 18:53
Medlem
Jag har löst detta mysterie efter någon månad. Det visade sig vara ljuddrivrutinerna för realtek samt nvidia som strulade iom konflikt, men inte nog med det så var jag tvungen att ta bort MSE också för att det skulle fungera, tog jag bort MSE så funkade de inte jag var tvungen att inaktivera ljudenheten också.
Citera
2012-09-14, 23:42
Medlem
General i götets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1
Jag har löst detta mysterie efter någon månad. Det visade sig vara ljuddrivrutinerna för realtek samt nvidia som strulade iom konflikt, men inte nog med det så var jag tvungen att ta bort MSE också för att det skulle fungera, tog jag bort MSE så funkade de inte jag var tvungen att inaktivera ljudenheten också.

Då är vi på samma spår iallafall. Misstänker dock att det kan dröja lite innan man kan avskriva problemet helt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in