Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-10, 21:55
Medlem
Som rubriken säger, kan inte stänga av min stationära dator!
Har varit så här i ca en vecka nu. Kan bara stänga av genom att hålla in startknappen på datorn.
När jag trycker på "Stäng av" så låser sig datorn, Ingenting fungerar.
Har inga andra kända problem med datorn, jag har även skannat virus/spyware men är virus/spywarefri.

Värt att tillägga är att jag använder mig av truecrypt, kan det kanske vara där ifrån problemet kommer?
dock så tillkom problemet långt efter jag börjat använda mig av det.

/Tack på förhand
Senast redigerad av HerrBira 2012-09-10 kl. 21:59.
Citera
2012-09-10, 21:59
Medlem
cherryhikes avatar
Hur gammal är datorn och låser sig datorn direkt när du ska stänga av den eller under "nerstängningen"?
Citera
2012-09-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryhike
Hur gammal är datorn och låser sig datorn direkt när du ska stänga av den eller under "nerstängningen"?

Den är ca 2år gammal, och det är ingen skitburk.
Svar ja, den låser sig omgående när jag trycker på "stäng av"
Citera
2012-09-10, 22:19
Medlem
mask.i.ns avatar
Är omformatering ett alternativ så kör på det (om du inte får någon annan hjälp)
Citera
2012-09-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mask.i.n
Är omformatering ett alternativ så kör på det (om du inte får någon annan hjälp)

Jo har också funderat på det, har fruktansvärt mycket på datorn så vore surt att gå miste om allt men måste man så måste man. Ska dock försöka hitta någon lösning om det går, men vill inte utsätta datorn för "onödig fara" genom att för många gånger hålla in strömknappen och riskera ha sönder hårdvara så förr eller senare måste jag väl göra det tyvärr.
Citera
2012-09-11, 06:53
Moderator
Protons avatar
Börja med att kolla i systemloggen om det står nåt där när du stoppar systemet. Kanske är nåt som hakar upp sej och därmed förhindrar en avstängning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in