• 1
  • 2
2012-09-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Borde vara gratis.
Varför?
Citat:
Men besmannen sa att det inte behövs en ombes om en ackrediterad verkstad fixar bromsen. Mekonomen bland annat. Då är frågan om Mekonomen har samma pris som små verkstäder.
Förmodligen inte.

Och det är för fasen bara 200kr det handlar om...
Citera
2012-09-11, 01:00
Medlem
Det är tyvärr väldigt sällan det är så lätt att bara spänna vajern. Då borde det ha räckt med att dra handbromsen något högre än vanligt. Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, om du har separata bromsbackar eller om de använder den vanliga bromsen. Iallafall så finns det antagligen självjusterare som kompenserar för när bromsarna börjar bli slitna.

Det brukar bli att man får byta allt som har med handbromsen att göra för att få det bra, förutom vajern då. Värsta är om man börjar spänna och ha sig och det visar sig att det inte hjälper, så istället får man andra problem med anliggande bromsar etc.

Jag fick själv avslag på handbromsen på en äldre ford som har trumbromsar bak. Jag trodde också det var så lätt att bara spänna vajern eftersom bakbromsarna var mycket bra. Det visade sig när jag började rota i det att handbromsen använder bara en liten del av själva bromsytan på backen. Just denna del hade blivit nedsliten, så det enda som fanns att göra var och byta bromsbackarna även om bakbromsarna var perfekta.

Det som var riktigt svårt var att justera in vajern till det ursprungliga läget igen.
Citera
2012-09-11, 12:57
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Fick bara nedslag på parkeringsbromsen. Men han nämnde rosten på bromsskivorna.
Nu är du motsägesefull. I andra trådar är du en frikyrklig Batman. Men när det kommer till din egna bil så vill du bara få den att gå igenom en besiktning.
Du vet att i 90 på 90väg så är det dina bromsar i kombinationation med dina däck som avgör om du ska överleva eller inte.
Handbromsen bromsar där bak. Har du även rostiga bakbromsar kan du räkna med dåliga belägg.
Då bromsarna är det viktigaste du har på en bil så är det korkat att vara moralkärring ena dagen o sedan bara satsa på att få bilen godkännd nästa.
Ser du några polisbilar med rostiga bromsar?
När en unge springer ut framför dig o du inte hinner stanna. Är det besiktningsmannens fel om ungen skadas allvarligt eller är det ungens? Tydligen är det iaf inte ditt fel då du inte åtgärdat det som du vet är dåligt.
Citera
2012-09-11, 13:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Nu är du motsägesefull. I andra trådar är du en frikyrklig Batman. Men när det kommer till din egna bil så vill du bara få den att gå igenom en besiktning.
Du vet att i 90 på 90väg så är det dina bromsar i kombinationation med dina däck som avgör om du ska överleva eller inte.
Handbromsen bromsar där bak. Har du även rostiga bakbromsar kan du räkna med dåliga belägg.
Då bromsarna är det viktigaste du har på en bil så är det korkat att vara moralkärring ena dagen o sedan bara satsa på att få bilen godkännd nästa.
Ser du några polisbilar med rostiga bromsar?
När en unge springer ut framför dig o du inte hinner stanna. Är det besiktningsmannens fel om ungen skadas allvarligt eller är det ungens? Tydligen är det iaf inte ditt fel då du inte åtgärdat det som du vet är dåligt.

Har jag nämnt någonstans att jag inte ska fixa rosten på bromsarna? Jag skrev att jag bara fick ett nedslag och inte två som du trodde.
Citera
2012-09-11, 14:34
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Har jag nämnt någonstans att jag inte ska fixa rosten på bromsarna? Jag skrev att jag bara fick ett nedslag och inte två som du trodde.
Har jag skrivit att jag tror? Ett nedslag innebär att det ska åtgärdas. Men inte ombesiktning.
Ska du ha raka skivor när du tar bort rost så är det en svarv som gäller. Har du ingen egen svarv så är nya skivor billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in