• 6
  • 7
2012-11-01, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Ett argument för att vi har en fri vilja, anser jag, är att vi kan välja att göra eller inte göra, det någon säger åt oss. Vi har en frihet att välja det ena eller andra alternativet. Även om vårt förnuft och logiska tänkande säger åt oss att ett val är bättre (likt en dator), kan vi fortfarande välja det sämre alternativet. Vilket en dator inte skulle göra.

Sen att det valet i sin tur är ett resultat av ett antal avancerade processer i hjärnan är väl något vi aldrig kommer att "komma ifrån". Min definition av fri vilja, är ovanstående... den är fri trots att valen är baserade på tidigare erfarenheter. Å andra sidan väljer vi väl också att basera val på tidigare erfarenheter? För att det är smartast så? Vad skulle "absolut"-fri vilja göra för nytta? Skulle vi ens vilja ha det?

Jag skulle säga att vi är evolutionärt programmerade till att basera våra val på tidigare erfarenheter - det är smartast så. Vi undviker dåliga val och ökar på så sätt våra chanser till överlevnad osv.

Just vår förmåga att välja tvärtom vad vårt förnuft, logiska tänkande och alla andra människor i världen säger åt oss anser jag vara ett bra argument för vår fria vilja. Det skiljer oss från många djur, som till skillnad från oss förlitar sig mest på instinkter. Man kanske skulle kunna säga att de är slavar under sina instinkter. Det är inte vi, "människan som vet att hon vet".

Inte för att vara "den killen", men ditt första stycke kan exemplifieras rätt snyggt med en scen från The Matrix: http://www.youtube.com/watch?v=mHyKDrGzn-I

Däremot är det mycket möjligt att argumentera emot det. Att t.ex. välja det sämre av två alternativ innebär inte att det bara är vilja bakom. Även om det bara är ett principiellt sätt att bevisa möjligheten att göra det så ligger det någon slags process bakom. Det kanske var det du menade med erfarenhet, fast andra skulle kanske härleda det till en "instinkt".
Citera
2012-11-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Här har vi ett exempel på dessa myriader av dolda premisser jag har talat om. Varför är det uppenbart?

Sedan tillkommer naturliga följdfrågor, som varifrån du hittat din metafysik om 'orsak och verkan'.

Det behövs inte metafysik för att inse att orsak och verkan är rådande i universum. Alla kända fysiklagar är riktade åt detta. Vad metafysiken beträffar spelar ingen roll eftersom den ordinarie fysiken i praktiken är det som styr allt och är det enda som behövs för att förklara hur saker fungerar i vårt universum.

Utifrån allt vi vet om hjärnan så är beror våra responser på vår neurologi, som i sin tur beror på våra erfarenheter (och vissa geneologiska predispositioner). Våra erfarenheter beror i sin tur på vår tidigare neurologi samt på tidigare händelser. Tidigare händelser beror på våra tidigare responser, samt på andra tidigare händelser, och så vidare ad infinitum. Feedback loops => ekologiska system.

Evolutionen är den statistiska utvecklingen över tiden och den verkar inom alla system som påverkar vårt öde och vilja, såväl det genetiska som det kulturella som det psykologiska som det neurologiska.

Dock så var som sagt min mening i föregående inlägg att även fast vi inte egentligen har någon fri vilja, så är det inte väldigt praktisk inställning för oss i våra liv som människor. Vi kan snarare föreställa oss att vi har en fri vilja, eftersom vår mentala kraft verkar på en så pass högt flexibel nivå att vi de facto får en fri vilja ändå.
Senast redigerad av ecglsd 2012-11-02 kl. 02:03.
Citera
2012-11-02, 04:00
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Det behövs inte metafysik för att inse att orsak och verkan är rådande i universum. Alla kända fysiklagar är riktade åt detta. Vad metafysiken beträffar spelar ingen roll eftersom den ordinarie fysiken i praktiken är det som styr allt och är det enda som behövs för att förklara hur saker fungerar i vårt universum.

Utifrån allt vi vet om hjärnan så är beror våra responser på vår neurologi, som i sin tur beror på våra erfarenheter (och vissa geneologiska predispositioner). Våra erfarenheter beror i sin tur på vår tidigare neurologi samt på tidigare händelser. Tidigare händelser beror på våra tidigare responser, samt på andra tidigare händelser, och så vidare ad infinitum. Feedback loops => ekologiska system.

Evolutionen är den statistiska utvecklingen över tiden och den verkar inom alla system som påverkar vårt öde och vilja, såväl det genetiska som det kulturella som det psykologiska som det neurologiska.

Dock så var som sagt min mening i föregående inlägg att även fast vi inte egentligen har någon fri vilja, så är det inte väldigt praktisk inställning för oss i våra liv som människor. Vi kan snarare föreställa oss att vi har en fri vilja, eftersom vår mentala kraft verkar på en så pass högt flexibel nivå att vi de facto får en fri vilja ändå.
Delar något utav samma syn vad gäller den fria viljan, i.e. model-dependent-realism. Varje användbar samt praktiskt modell av mänskligt beteende kräver att vi betraktar människor som rationella agenter som innehaver en "fri vilja" att göra val även om universum i grund och botten är deterministiskt/indeterministiskt - beroende på hur långt man väljer att reducera. Likväl som tid är en nödvändig komponent i en användbar modell av verkligheten, även om konceptet vid kvantnivå inte "existerar".
Senast redigerad av baylife 2012-11-02 kl. 04:08.
Citera
2012-11-02, 08:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd

Eftersom du påstår att det inte behövs metafysik för 'orsak och verkan', och att "Alla kända fysiklagar är riktade åt detta", så får jag be dig ge några exempel. Jag tror inte att du hittar ett enda.
Citera
2012-11-02, 10:10
Bannlyst
Det hela är väldigt enkelt. Ställ dig på kanten av ett stup.
Då känner du att du har en fri vilja.
Citera
2012-11-02, 10:32
Medlem
ElTacoLocos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandOldParty
Hur skulle fri vilja kunna existera? Varje verkan har ju sin orsak. Anledning till de "beslut" man tar, eller rättare sagt sker är ett resultat av biokemiska reaktioner i nervsystemet. Inget vi styr över. Hur skulle det gå till?

När man bryter sitt livsmönster och gör något man inte annars skulle vilja eller våga göra just den saken för studen, slår fri vilja in.
Jag förstår hur du menar dock...
Citera
2012-11-02, 10:50
Medlem
Citat:
'Summan' är ett ganska konstigt begrepp i sammanhanget. Hjärnans aktivitet är mycket komplexa strukturer av aktiverade neuroner. Dessa mönster som ständigt skiftar kan väl inte förenklas till en 'summa'!
Ja hjärnan är fantastiskt komplex. Men oavsett huruvida fri vilja existerar, kan vi vara överens om att alla beslut beror på hjärnans fysiska tillstånd, eller menar du att det finns någon form av metafysik inblandad?

Ett beslut beror alltså på hjärnans fysiska tillstånd - däribland dess olika neurala mönster (erfarenheter, åsikter, instinkter med mera) - samt vilken input som kommer från omgivningen i nuet. Dessa mönster är i ständig förändring genom intern feedback och ny input. Vi kan säga att denna extremt komplexa förmåga att bearbeta information utgör fri vilja. Det är en definitionsfråga.

Min poäng är i vilket fall att det inte finns någon metafysisk själ som styr de fysiska processerna i hjärnan.

Citat:
I övrigt kan jag bara hänvisa till dessa tidigare inlägg i denna tråd:
https://www.flashback.org/sp39345112
https://www.flashback.org/sp40098921
Japp, och jag besvarade ditt inlägg i den tråden här: https://www.flashback.org/sp39351105
Citera
2012-11-02, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Ja hjärnan är fantastiskt komplex. Men oavsett huruvida fri vilja existerar, kan vi vara överens om att alla beslut beror på hjärnans fysiska tillstånd, eller menar du att det finns någon form av metafysik inblandad?

Ett beslut beror alltså på hjärnans fysiska tillstånd - däribland dess olika neurala mönster (erfarenheter, åsikter, instinkter med mera) - samt vilken input som kommer från omgivningen i nuet. Dessa mönster är i ständig förändring genom intern feedback och ny input. Vi kan säga att denna extremt komplexa förmåga att bearbeta information utgör fri vilja. Det är en definitionsfråga.

Min poäng är i vilket fall att det inte finns någon metafysisk själ som styr de fysiska processerna i hjärnan.

Japp, och jag besvarade ditt inlägg i den tråden här: https://www.flashback.org/sp39351105
Hur vet du att det inte finns nån själ, menar du? Är det bara ett antagande eller har du belägg för det?
Citera
2012-11-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur vet du att det inte finns nån själ, menar du? Är det bara ett antagande eller har du belägg för det?
Det är så klart ett antagande. Ateister tror väl inte på själen? Det är omöjligt att bevisa att något metafysiskt så som gud eller själen inte existerar - men det innebär inte att vi måste tro på sådant.
Citera
2012-11-02, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Det är så klart ett antagande. Ateister tror väl inte på själen? Det är omöjligt att bevisa att något metafysiskt så som gud eller själen inte existerar - men det innebär inte att vi måste tro på sådant.
Okey, du skrev det som att det var en självklarhet, därför blev jag lite nyfiken
Citera
2012-11-04, 14:38
Medlem
Saken är den att BaalZeBub infogar mellan raderna ett religiöst perspektiv i den här diskussionen.
Han försöker propagera för världssynen att kroppen är en fysisk behållare för en metafysisk själ, dvs att vi människor är spirituella varelser som har en mänsklig upplevelse. Och att den fria viljan då ligger hos själen, och inte i hjärnan.

Jag har inget emot metafysiska diskussioner, och det är spännande att tänka sig hur multiversum fungerar (om det existerar), men det är ett långt steg till att påstå att det är så vår fria vilja fungerar. För om man bara tittar på vad vi vet om den fysiska verkligheten, så pekar det mesta på att den är rent deterministisk. Men givetvis så beror det på hur långt ned vi reducerar, som en föregående talare skrev. På kvantnivå kan man bara prata om rena sannolikheter t ex. På en mänskligt praktisk nivå så får man ändå säga att vi har fri vilja, men bara inom en viss "flexzon". Mänsklig natur sätter kraftiga begränsningar på vad som är möjligt i de yttre områdena av vår upplevelse.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in