2005-03-28, 17:36
Medlem
Tråknicks avatar
I Malmö har takeawayutbudet med indiska förtecken exploderat och jag handlar ofta billig och framförallt god mat på dessa etablissemang under devisen 2 (små) rätter för 45 spänn. Det rör sig oftast om kantinmat i grytform, men oj va gott det är.

1. Min favoritgubbe gör en grym lammgryta med spenat. Skulle vilja göra den hemma men hittar inga bra recept. Sitter nån inne med nåt? I den jag är ute efter är det i princip bara kött och hackad spenat kanske lite lök och någon vätska som gör det "grytigt" samt kryddor förstås, alltså inga andra huvudsakliga grönsaker.

2. Favoriten har typ färdigskurna grönsaker, valfritt kött/räkor och kryddor i sina rätter. I alla dessa har han i nån form utav modersbuljong som står och puttrar på spisen, vad kan det vara i den? Han har den verkligen i allt och den borde ju inte innehålla köttbuljong iom att han säljer mycket vegetariskt, dock har jag mina misstankar. Jag tror att en del av hans framgång går att spåra till överdrivet användande av olja men det kan väl ändå inte vara olja som han häller i all mat? Maten är snarare fräsh än oljig.

Proceduren:

1. Stekning av adekvata kryddor i wokpanna (gamla teflonpannor där beläggningen skrapats bort allteftersom han använt metallredskap, burr..)

2.Tillsättande av kött och grönsaker (förtillagade i möjligaste mån)

3. Tillsättande av moder "buljongen".

Mycket enkelt, skall väll tilläggas att den mystiska moderblandningen som verkar ingå i samtliga rätter smakar extremt långt ifrån grönsaksbuljongstärning...
Citera
2005-03-28, 17:58
Medlem
Queen Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
I
I alla dessa har han i nån form utav modersbuljong som står och puttrar på spisen, vad kan det vara i den? Han har den verkligen i allt ...

Det vill du nog inte veta
Citera
2005-03-28, 18:10
Medlem
OliTs avatar
Förmodligen är det en hemkokt grönsaksbuljong på allsköns olika grönsaker, örter och kryddor. Det är svårt att säga vad den innehåller utan att ha smakat.
Citera
2005-03-29, 00:15
Medlem
StigAllans avatar
Inte indiskt men en masterstock.
http://www.abc.net.au/tasmania/stories/s775097.htm.
Kan kanske vara till någon vägledning.
Finns även ett hos Allt Om Mats hemsida det heter Kinesisk Masterstock.
De snåltaskarna vill ha tre kronor för att du ska få se. Familjen Bonnier, ska inte säga mer.
Citera
2005-04-13, 02:55
Medlem
Tråknicks avatar
Masterstock! Kan vara världens skönaste ord! Sidan e bokmärkad och här ska det allt lagas...
Citera
2005-04-13, 08:43
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
I Malmö har takeawayutbudet med indiska förtecken exploderat och jag handlar ofta billig och framförallt god mat på dessa etablissemang under devisen 2 (små) rätter för 45 spänn. Det rör sig oftast om kantinmat i grytform, men oj va gott det är.

1. Min favoritgubbe gör en grym lammgryta med spenat. Skulle vilja göra den hemma men hittar inga bra recept. Sitter nån inne med nåt? I den jag är ute efter är det i princip bara kött och hackad spenat kanske lite lök och någon vätska som gör det "grytigt" samt kryddor förstås, alltså inga andra huvudsakliga grönsaker.

2. Favoriten har typ färdigskurna grönsaker, valfritt kött/räkor och kryddor i sina rätter. I alla dessa har han i nån form utav modersbuljong som står och puttrar på spisen, vad kan det vara i den? Han har den verkligen i allt och den borde ju inte innehålla köttbuljong iom att han säljer mycket vegetariskt, dock har jag mina misstankar. Jag tror att en del av hans framgång går att spåra till överdrivet användande av olja men det kan väl ändå inte vara olja som han häller i all mat? Maten är snarare fräsh än oljig.

Proceduren:

1. Stekning av adekvata kryddor i wokpanna (gamla teflonpannor där beläggningen skrapats bort allteftersom han använt metallredskap, burr..)

2.Tillsättande av kött och grönsaker (förtillagade i möjligaste mån)

3. Tillsättande av moder "buljongen".

Mycket enkelt, skall väll tilläggas att den mystiska moderblandningen som verkar ingå i samtliga rätter smakar extremt långt ifrån grönsaksbuljongstärning...

Om du menar Ganesha som är min favorit i MÖ så är det bara att fråga kocken på plats! Han har ju en jättegod stark sås med massor av koriander som jag frågade om, han berättade stolt och glatt då det var hans egna recept!

Våga fråga!
Citera
2005-04-13, 14:26
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Finns det mycket Vegetarisk mat på dessa ställen? Jag menar dom flesta i Indien är ju vegetarianer..
Citera
2005-04-13, 14:27
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
Finns det mycket Vegetarisk mat på dessa ställen? Jag menar dom flesta i Indien är ju vegetarianer..

Och det är fanimig den bästa maten på jorden!

sorry skulle ändra kom åt fel knapp
Citera
2005-04-19, 02:02
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Om du menar Ganesha som är min favorit i MÖ så är det bara att fråga kocken på plats! Han har ju en jättegod stark sås med massor av koriander som jag frågade om, han berättade stolt och glatt då det var hans egna recept!

Våga fråga!

Näe, G är den långt uppe på S:a förstadsgatan va? Jag menar han på Bergsgatan nästan ända uppe vid Möllan. Alltid gott och lite varmare mat tycker jag dessutom är han lite trevligare även om han e grymt bossig mot de andra där, dessutom talade han sist högt i en handsfree så att jag trodde att mina öron skulle trilla av, nog är det bara halvfräscht därinne men hans lamm i spenat är nog min motsvarighet till Emmas kebabträd om jag hade varit på robinsonön.
Citera
2005-04-19, 11:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG

På Indian Haweli på Södra Förstadsgatan i Malmö har de säkert 10 vegetariska rätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in