Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-09, 15:21
  #1
Medlem
Jag gjorde idag en inbetalning till mitt skattekonto för den preliminära skatten. Banken skickar dock inte pengarna förrän imorgon (12-09-10).

Så här står det på kontot:
Bokföringsdatum: 12-09-10
Transaktionsdatum: 12-09-09

När ska betalningen bokföras?

Jag kör med faktureringsmetoden.
Citera
2012-09-09, 15:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Jag gjorde idag en inbetalning till mitt skattekonto för den preliminära skatten. Banken skickar dock inte pengarna förrän imorgon (12-09-10).

Så här står det på kontot:
Bokföringsdatum: 12-09-10
Transaktionsdatum: 12-09-09

När ska betalningen bokföras?

Jag kör med faktureringsmetoden.

du skriver tyvärr inte vad du har före företagsform.

om du bedriver enskild näringsverksamhet så behöver ( eller ska ? ) du inte ens bokföra detta. ( detta har diskuteras tidigare och det finns som så ofta två läger )

jag bokför aldrig inbetalning av prel. skatt eftersom jag betalar in den privat med mina egna pengar. om jag skulle ta ut pengar ur företaget för att betala prel. skatt så är det ett "eget uttag" som bokförs med debet 2013.
Citera
2012-09-09, 15:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
du skriver tyvärr inte vad du har före företagsform.

om du bedriver enskild näringsverksamhet så behöver ( eller ska ? ) du inte ens bokföra detta. ( detta har diskuteras tidigare och det finns som så ofta två läger )

jag bokför aldrig inbetalning av prel. skatt eftersom jag betalar in den privat med mina egna pengar. om jag skulle ta ut pengar ur företaget för att betala prel. skatt så är det ett "eget uttag" som bokförs med debet 2013.

Hej!

Det är enskild firma jag kör. Jag betalar prel. skatt med företagskontot så det vill jag bokföra.

Men min fråga är samma vid tex fakturor eftersom banken har både bokföringsdatum och transaktionsdatum.
Vilket datum ska jag då köra efter?
Citera
2012-09-09, 16:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Hej!

Det är enskild firma jag kör. Jag betalar prel. skatt med företagskontot så det vill jag bokföra.

Men min fråga är samma vid tex fakturor eftersom banken har både bokföringsdatum och transaktionsdatum.
Vilket datum ska jag då köra efter?

i så fall hade jag använt det datum som beloppet dras på ditt konto men jag kan inte se att det skulle ha någon större betydelse vilket av datumen man använder...

OT

får man fråga varför du vill bokföra detta överhuvudtaget?
Citera
2012-09-09, 16:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
i så fall hade jag använt det datum som beloppet dras på ditt konto men jag kan inte se att det skulle ha någon större betydelse vilket av datumen man använder...

Jag kör nog på det! Innan har jag köpt bussbiljetter och på kvittot står det: 31 aug.
Sen hos banken står det:
Trans. datum: 1 sep.
Bokför. datum: 3 sep.

Rimligen borde det vara kvittot som jag ska gå efter? Och då även att jag ska redovisa momsen i augusti?

Faktureringsmetoden spelar väl ingen roll här?
Citera
2012-09-09, 16:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
OT

får man fråga varför du vill bokföra detta överhuvudtaget?

Om jag betalar med företagskontot måste jag väl bokföra det?
Citera
2012-09-09, 16:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Om jag betalar med företagskontot måste jag väl bokföra det?

ja, om du betalar från företagskontot så måste det såklart bokföras. då skulle jag rekommendera att du bokför som 2013 eget uttag och använder den dag som kontot belastas som verifikationsdatum.

är det något speciellt skäl till att du betalar din prel. skatt från företagskontot?
Citera
2012-09-09, 16:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
ja, om du betalar från företagskontot så måste det såklart bokföras. då skulle jag rekommendera att du bokför som 2013 eget uttag och använder den dag som kontot belastas som verifikationsdatum.

är det något speciellt skäl till att du betalar din prel. skatt från företagskontot?

Företagskontot har jag kopplat till mitt skattekonto så jag får tillbaka momsen i företaget. Annars hamnar momsen bland mina privata pengar. Hur bör man annars göra?

Dock hamnar skatteåterbäringen (från anställning) även på företagskontot.
Citera
2012-09-09, 16:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Företagskontot har jag kopplat till mitt skattekonto så jag får tillbaka momsen på företaget. Annars hamnar momsen bland mina privata pengar. Hur bör man annars göra?

Dock hamnar skatteåterbäringen (från anställning) även på företagskontot.

att koppla skattekonto till företagskontot ( det är så du menar? ) ställer även till det på andra sätt eller? har man pengar på skattekontot så får man ju ränta ( varje månad? ) och denna ränta är din och inte företagets eller hur?

jag har inte kopplat skattekonto till företagskontot utan till ett privat konto. dessutom har jag uttagsspärr så det betalas inte ut något per automatik från skattekontot. en annan skillnad är att jag redovisar moms i min inkomstdeklaration ( men 2012 är sista året ) så min moms ingår i prel. skatten.

jag tror att ha skattekontot kopplat till företagskontot skapar mer problem än det löser...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback