Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-09, 14:10
Medlem
nackskott1414s avatar
Hallå!

Detta är nog i mitt tycke ett "ilandsproblem" men till saken..

Har precis slutat gymnasiet och har haft tur och fått ett fast jobb inom handelssektorn som genererar fast lön på 22.000 i månaden plus traktamente och milersättning. Jag bor hemma fortfarande och betalar 1000 för "mat och husrum". (Jag ska plugga vidare nästa år och bor borta mycket just nu därför tänker jag inte flytta hemifrån)

Detta är mer ett rådfrågande till hur jag ska gå tillväga med sparandet. Jag lever självklart inte snålt men kan ändå lägga undan cirka 12000/månad. Jag har även ett sparkapital på 40.000 samt en buffert på 15.000 på olika konton. Har även en nyinköpt bil för 60.000

Hur tycker ni att jag ska spara? Vanligt räntekonto? Indexfonder? Vill inte ha högoddsare och mina fonder har i dagsläget i princip gått +/-0.

Vill inte att detta ska bli en ts skryter tråd så vill bara ha lite schyssta tips!!
Senast redigerad av nackskott1414 2012-09-09 kl. 14:30.
Citera
2012-09-09, 14:19
Medlem
Investmentbolag kanske!
Citera
2012-09-09, 14:21
Medlem
John-Pauls avatar
Inte alla äggen i en och samma korg är väl inte helt fel.
Sedan ska du kanske försöka formulera lite mål, vad ska du spara till?
Till exempel så kan du fundera på att om fortsatt vill ha en bil så behöver den nu har bytas ut mot en nyare om X år och det kostar Y pengar.
Den du har nu behöver service och kanske nya däck etc. det kostar X kr om och över Y tid.
Du kanske vill ha ett startkapital till en bostad om Z år, kostar minst ca. 15% av bostadens pris
etc.
Citera
2012-09-09, 14:29
Medlem
nackskott1414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Inte alla äggen i en och samma korg är väl inte helt fel.
Sedan ska du kanske försöka formulera lite mål, vad ska du spara till?
Till exempel så kan du fundera på att om fortsatt vill ha en bil så behöver den nu har bytas ut mot en nyare om X år och det kostar Y pengar.
Den du har nu behöver service och kanske nya däck etc. det kostar X kr om och över Y tid.
Du kanske vill ha ett startkapital till en bostad om Z år, kostar minst ca. 15% av bostadens pris
etc.

Tanken är att sälja bilen tills jag börjar plugga på högskolan då jag inte behöver den.. Ett tag var jag inne på att spara ihop 200.000 tills nästa höst och låsa 75% under 4a år medans jag pluggar? Dom flesta räntekonton som man låser verkar vara maxinsats på 50.000? Eller bara jag som missuppfattat? Behöver troligtvis inte mera pengar då jag kommer gå på studielån+bidrag samt att jag har en låg månadskostnad (2500) när jag ska plugga i stockholm..
Citera
2012-09-09, 14:53
Medlem
John-Pauls avatar
Surfa runt, exempel på info om räntekonton har du här
http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Citera
2012-09-09, 15:53
Bannlyst
Skall du spara och vill vara säker på att behålla din besparing, så skall du satsa på säkra kort, bankkonto eller liknande och du skall förvissa dig om att dina besparingar omfattas av bankgarantin, visst du kan få högre ränta på annat vis, men risken är lika stor att du blir av med dina besparingar, bättre en lägre avkastning, än att få stå med lång näsa och blivit blåst.
Endast etablerade banker skall du anlita.
Citera
2012-09-09, 15:54
Medlem
Svizzeras avatar
Köp inga aktier eller aktiefonder eftersom du kommer att behöva pengarna ganska snart och du har för lite sparkapital.
Citera
2012-09-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackskott1414
Tanken är att sälja bilen tills jag börjar plugga på högskolan då jag inte behöver den.. Ett tag var jag inne på att spara ihop 200.000 tills nästa höst och låsa 75% under 4a år medans jag pluggar? Dom flesta räntekonton som man låser verkar vara maxinsats på 50.000? Eller bara jag som missuppfattat? Behöver troligtvis inte mera pengar då jag kommer gå på studielån+bidrag samt att jag har en låg månadskostnad (2500) när jag ska plugga i stockholm..

Kolla in akelius invest istället för akelius spar.
Citera
2012-09-09, 17:54
Medlem
Blocket.ses avatar
Av dom 12000 du vill spara per månad så skulle jag lägga 4000kr på aktier, 6000kr på ett högräntekonto till framtida bostad och 2000kr skulle jag förstärka min buffert..

Aktierna skulle jag välja bla Scania, AlfaLaval, Ratos, Axis, Abb, Lundbergs, HM. Dock är det bara några få av många fina bolag. Men satsa på att bygga upp en portfölj med 7-10 bolag...

Sparandet till bostaden skulle jag satsa på ett kontakt med minst 3% i sparränta, och insättningsgaranti....

Buffertkontot får också gärna vara ett högräntekonto, men det bör vara fria uttag på det..
Citera
2012-09-10, 20:17
Medlem
nackskott1414s avatar
Okej, tack för tipsen!

I dagsläget har jag 3st blandfonder som är Action, Premium Baserad samt Solid. Solid har jag 50% av kapitalet medan de andra 25% vardera. Tycker ni att jag ska sälja av allt Action fonden som ska vara en så kallad "högriskblandfond" och istället investera dessa i aktier? Det rör sig endast om cirka 10000.. Många bäckar små..

Alla dessa fonder visar mellan 1,5-2,6% värdehöjning sedan jag skaffade dem. Action är den som gått sämst.
Citera
2012-09-10, 21:30
Medlem
nackskott1414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Av dom 12000 du vill spara per månad så skulle jag lägga 4000kr på aktier, 6000kr på ett högräntekonto till framtida bostad och 2000kr skulle jag förstärka min buffert..

Aktierna skulle jag välja bla Scania, AlfaLaval, Ratos, Axis, Abb, Lundbergs, HM. Dock är det bara några få av många fina bolag. Men satsa på att bygga upp en portfölj med 7-10 bolag...

Sparandet till bostaden skulle jag satsa på ett kontakt med minst 3% i sparränta, och insättningsgaranti....

Buffertkontot får också gärna vara ett högräntekonto, men det bör vara fria uttag på det..

Tog till mig av dina tips, tack!

Som det ser ut nu så kommer jag lägga Buffert i e-sparkonto (swedbank), Sparkonto på GEmoneybanks 2,9% med avgiftsfria uttag osv.. Vill inte låsa dom pengarna (ännu) för har inte kommit upp i kapital nog för att det ska vara lönt då det handlar om marginaler på räntor..
Sedan har jag tittat på en portfölj med liknande:
Lundbergs
HM B
Scania
Betsson
Axfood
Google
Skanska
Volvo
Atlas Copco
Hur tycker du/ni jag ska sprida dessa?
Kommer lägga 7000 till sparande, 2000 (+ ev. pengar jag får över per månad ändå) samt 3000/månad på aktier.
Citera
2012-09-10, 23:26
Medlem
Blocket.ses avatar
Låter fint..
Men tänk på att investeringar i aktier är långsiktigt, jag ligger fortfarande back på mina, men jag har bara haft mina i drygt två år..
Bara så att du tänker på det, ganska surt att behöva sälja av aktier med förlust bara för att man behöver pengarna..

Tänk också på att inte köpa för små poster, då courtage lätt kan äta upp en stor del av pengarna när man handlar för småsummor..
Om du ska köpa aktier för 10k, sprid dom på max två bolag, gärna ett..
Själv gör jag mina köp via Avanza Mini..

Bolagen ser fina ut, dock skulle inte jag köpa Skanska och Betsson Men det betyder inte att det är dåliga bolag för det..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in