Hej när jag startar min dator så står det "Disk read error occurred" "press Ctrl alt del to restart"
Har windows 7 ultimate på datorn
Hur fixar jag detta?
tack i förhand
Senast redigerad av Zimpan304 2012-09-09 kl. 12:50.
men asså problemet uppstod när jag installerade windows xp på en annan hårddisk i datorn, å xp funkar nu men windows 7 hårddisken la av..
Om du har en Windows 7-installationsskiva kan du använda den för att försöka reparera din hårddisk. Kan du se den trasiga disken när du har startat XP?
Plocka över allt du vill spara till din fungerande hårddisk, formattera om den trasiga disken om det går, kör Chkdsk inklusive ytkontroll, installera om Windows 7 om disken nu verkar vara ok.
Hur du kör Chkdsk:
Högerklicka på datorikonen på skrivbordet, välj Öppna. Högerklicka på den hårddisk/partition du vill kontrollera/reparera. Välj Egenskaper. Klicka på fliken för Verktyg. Under rubriken Felkontroll, klicka på Kontrollera nu. Kryssa i båda rutorna och klicka på Starta. Om datorn frågar om du vill utföra diskkontrollen efter omstart, svara ja och starta om.
Alternativt släng hårddisken och köp en ny. Jag hade haft svårt att lite på en sådan disk i framtiden. Men kolla först om du får några fel i Chkdsk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!