Ordet som han försöker använda är desorienterad. Det brukar man dock inte använda i ett sådant sammanhang, snarare är det vid tillfällen när någon blivit påverkad av yttre våld eller någon mindre trevlig substans. (" vara förvirrad ifråga om rum, tid och personlighet, se desorientering (psykiskt tillstånd)")
Jo tack! jag vet vad desorienterad betyder, men skribenten visste uppenbarligen inte vad han skrev, trots att han gjorde sig lustig över folk som använder för svåra ord. ^^
Blev ett sk självmål där.
Senast redigerad av brotuck 2012-09-08 kl. 21:27.
Min far var möbelhandlare, och en gång kom det in en fin dam som ville ha en "venerisk" lampkrona. Han lyckades med stor möda hålla sig för skratt. [För icke möbelkunniga - det avsågs en "venetiansk" lampkrona, en sorts kristallkrona.]
Har en polare som konstant använder ''ironiskt'' fel.
T.ex.
-Du är så jävla seg på att köra
Jag ligger ju för fan 15 över hastighetsbegränsningen
-Jag var ironisk, idiot.
Vanligt misstag men ack så störigt det är!
Det är väl hyfsat korrekt?
Hatar folk som kallar allt som är bra, gott, trevligt med ordet "epic"/"episkt". Är någon kvarleva från WoW-chatten vilket bara gör det ännu mer efterblivet.
Har en korkad polare som en dag fick för sig att hans ordförråd var för litet. Han kände därmed att folk uppfattade han som korkad vilket inte var fallet enligt honom. Några dagar senare så hade han två nya ord i sitt förråd nämligen "absurd" och "bisarr". Som han sedan när helgen var kommen och vi var på fest lyckades använda i minst varannan mening, ofta helt opassande. Man kunde riktigt se hur han sken av självsäkerhet över sitt nyfunna intellekt. Detta fortsatte i några veckor trots upprepade rättningar osv. Som tur är har han slutat med dessa idiotbeteenden nu.
Jag kan inte uttala psykiatrer, jag försökte en gång och ordet jag uttalade blev något helt annat. Nu säger jag psykolog istället, fast om det är samma sak vet jag inte
Folk som tror att de är smartare än alla andra eftersom de tror att de vet skillnaden mellan "ironisk" och "sarkastisk" stör jag mig något enormt på! Du, till exempel.
"Ironisk" kan betyda att man säger något man egentligen inte menar, i syfte att försöka vara rolig. Det kan också vara "ödets ironi" som Wikipedia uttrycker det. Exempelvis om en kille som precis rånat banken blir rånad på väg hem efteråt, det är också ironiskt. Därmed inte sagt att något av dessa exempel är mer eller mindre rätt än det andra.
"Sarkastisk" däremot betyder att man är ironisk (säger något man inte menar) mot någon, oftast i syfte att "håna" den man pratar med.
Slutsats: "Ironisk" kan både betyda att man säger det motsatta från vad man egentligen menar och "ödets ironi". "Sarkastisk" betyder bara det förstnämnda, att man säger något man inte menar i ett försök att göra sig rolig. Läste du inte ens inlägget du citerade?
Nu talar jag till många och för få: Lär er eller håll käften!
Härligt, nu blev det inte ens OT.
Senast redigerad av klockan123 2012-09-08 kl. 21:45.
Jag kan inte uttala psykiatrer, jag försökte en gång och ordet jag uttalade blev något helt annat. Nu säger jag psykolog istället, fast om det är samma sak vet jag inte
Prova på att säg psykiatriker istället, lite lättare. Psykiater låter inte lika bra på nåt sätt
En klasskompis ville poängtera att några i klassen var impotenta (i samband med att dom inte hade förstått vissa saker osv).
Jag undrade om hade menade inkompetenta.
Jag tror att han gick och googlade "impotent" efter det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!