• 1
  • 2
2012-09-08, 16:38
Medlem
Köpte i Maj i år en HP-dator. http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...670m_1gb-dvdrw
Samma som denna, dock har min 4gb ram istället för 6gb.

Nu till saken. Den har börjat hänga sig, ca 1 gång/dag. Det händer när jag inte gör något speciellt, surfar, vad som. Ingen går att röra, går bara att stänga av genom att hålla ner power knappen.

Svårt för er att säga kanske, men vad kan det vara och vad kan jag göra?

Tack på förhand.
Citera
2012-09-08, 22:17
Moderator
Protons avatar
Antar att du kör windows på den, så kolla i systemloggen om du kan se nåt som händer där.
Citera
2012-09-08, 22:17
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Windows /Mod
Citera
2012-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Antar att du kör windows på den, så kolla i systemloggen om du kan se nåt som händer där.

jag har Windows 7.

kollade systemloggen och den visade en jävla massa "information", men precis vid tidpunkten då den hängde sig idag så stod det inte "information" längre, utan dett stod "fel" istället. Massa efter varandra. Vad betyder det?
Citera
2012-09-08, 23:31
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
jag har Windows 7.

kollade systemloggen och den visade en jävla massa "information", men precis vid tidpunkten då den hängde sig idag så stod det inte "information" längre, utan dett stod "fel" istället. Massa efter varandra. Vad betyder det?

Kan du ge lite exempel på vilka fel det rör sig om? Hittar du några felkoder?
Citera
2012-09-09, 00:40
Medlem
dr.Valiums avatar
1)
Kör en CHDSK (Checkdisk), kanske hittar datorn något fel på din HDD och rätar till det.

om inte.

2)
skriv "resmon" och "perfmon" i startfältet och kör programmen, och titta hur din dator beter sig.

(Googla "resmon" och "perfmon", läs på lite, så att du får ett hum om sakerna)

Skapa en "Användardefinerad logg" i perfmon och låt den gå i ca 60 sekunder.
Kika sedan i loggen - där hittar du bokstavligen talat ALLT som skett under de 60 sekunderna, och det räcker mer än nog för att ge flera ledtrådar till ditt problem ;-)

(Det gäller all mjukvara, tjänster, hårdvara med mera)

Lycka till!
Citera
2012-09-09, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr.Valium
1)
Kör en CHDSK (Checkdisk), kanske hittar datorn något fel på din HDD och rätar till det.

om inte.

2)
skriv "resmon" och "perfmon" i startfältet och kör programmen, och titta hur din dator beter sig.

(Googla "resmon" och "perfmon", läs på lite, så att du får ett hum om sakerna)

Skapa en "Användardefinerad logg" i perfmon och låt den gå i ca 60 sekunder.
Kika sedan i loggen - där hittar du bokstavligen talat ALLT som skett under de 60 sekunderna, och det räcker mer än nog för att ge flera ledtrådar till ditt problem ;-)

(Det gäller all mjukvara, tjänster, hårdvara med mera)

Lycka till!

Körde en checkdisk, den hittade inget fel.

Fattar inte dedär resmon och perfmon, vad ska jag leta efter?
Citera
2012-09-10, 01:39
Medlem
High.as.allwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Körde en checkdisk, den hittade inget fel.

Fattar inte dedär resmon och perfmon, vad ska jag leta efter?
Du ska ba klicka på start o sen söker du efter resmon.exe eller perfmon.exe så kan du see vad r knaset med.
Citera
2012-09-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av High.as.allways
Du ska ba klicka på start o sen söker du efter resmon.exe eller perfmon.exe så kan du see vad r knaset med.

Har kört checkdisk, resmon, perfmon och kollat loggboken nu. Vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Nu har datorn börjat hänga sig när jag sätter den i viloläge med

Vet inte vad jag ska göra nu, kan jag ha fått något virus eller skit? Har ju avast...

Skulle behöva en detaljerad beskrivning på var och vad jag ska kolla i resmon och perfmon. Förlåt för min okunnighet
Citera
2012-09-11, 00:20
Medlem
Gh0steds avatar
Det är omöjligt att hjälpa dig när du undanhåller informationen ifrån loggarna.
Att det står "fel", "varning eller "information" säger inte oss någonting då detta bara är de tre flaggor som finns. Vad du behöver skriva ut i tråden är den information som flaggorna 'fel' samt 'varning' innehåller.

Vi kan omöjligen veta vad som är fel annars eftersom.. Vi inte har någonting att gå på?
Citera
2012-09-11, 00:37
Medlem
High.as.allwayss avatar
scanna hella datorn med Eset nod 32 om den hittar inget då är det mkt bättre o prova re-installera windows eller vad du har.
det kan också bero på att datorn ha fått mkt damm i sig så försök o rensa själva datorn med nåt.(jag använde dammsugare xD)
Citera
2012-09-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Det är omöjligt att hjälpa dig när du undanhåller informationen ifrån loggarna.
Att det står "fel", "varning eller "information" säger inte oss någonting då detta bara är de tre flaggor som finns. Vad du behöver skriva ut i tråden är den information som flaggorna 'fel' samt 'varning' innehåller.

Vi kan omöjligen veta vad som är fel annars eftersom.. Vi inte har någonting att gå på?

Jo jag har försökt att kopiera loggen men det går inte. Ska jag bara skriva av vad jag ser bara??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in