Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-08, 11:15
Medlem
Min dator (stationär Windows 7, 64-bitars operativsystem ) stänger av sig själv. Det har hänt 4 gånger sen jag köpte den (juni, 2011) varav 2 gånger var den 2/9-12 (ena gången satt jag och kollade på något youtube-klipp medans jag andra gången, ca 30 minuter senare, satt på någon modeblogg. Kanske 20 minuter efter det la mitt internet av. Och fjärde gången det hände var idag (8/9-12), min lillasyster satt på en sida kallad stardoll och "stylade sin docka" och mitt i allting la datorn av. Jag satt bredvid henne hela tiden så jag vet att hon inte gick in på något annat eller så.
Det beror inte pga av överhettning, har redan kollat fläktarna.
Men däremot så händer det ibland att fläktarna låter väldigt hemskt.
http://www.youtube.com/watch?v=kRyVDNn-LIs

Den varnar heller inte innan den stängs av. Den fungerar precis som vanligt och låter helt normalt, men sen helt plötsligt blir skärmen svart och datorn har stängt av sig självt.
Har även sökt igenom den efter virus med F-secure och inga virus har hittats.

Mina lokala diskar har gott om ledigt minne, däremot så är min externa hårddisk proppfull. Kan min dators beteende kanske ha att göra med det..? Känns ju inte så värst logiskt men man vet ju aldrig. Jag är inte så bra på det här med dator så skulle uppskatta lite hjälp!
Senast redigerad av helloworld94 2012-09-08 kl. 11:42.
Citera
2012-09-08, 12:17
Medlem
iNViSiBiLiTYs avatar
det beror på överhettning. vilka fläktar har du kollat? har du kollat så att det finns kylpasta mellan processor o moderkort? eller enklara, kollat temperatur på processor och grafikkort?
jag tror på att prollen blir för varm.
Citera
2012-09-08, 12:31
Medlem
mumindeluxes avatar
låter prescis som föregående sa som överhettning, ladda ner de här programmet så kan du se temperaturerna i datorn!

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Citera
2012-09-08, 14:02
Medlem
Menar du verkligen stänger av eller menar du startar om?
Jag frågar för att flera som bett om hjälp inte vet att det är stor skillnad mellan dom felen och blandar ihop uttrycken.

Kan vara värme, dåligt byggd dator, saker i Windows, Jättegammalt nätagg som du sparat från gamla datorn.

Vi vet för lite om din dator. Vilka delar som är gamla och nya. Nätagget märke modell ålder och vilket grafikkort som belastar den.

Gällande värme problem så räcker det inte att kolla fläktarna. Kylaren till processorn är folk dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Kontrollera kylaren med händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar den för även vi som är erfarna upptäcker fel när man kollar från sidan och underifrån (tex Intels standar kylare).

Vid dåligt byggd datorn är det bäst att ta isär allt igen. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.
Senast redigerad av panpo98 2012-09-08 kl. 14:07.
Citera
2012-09-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du verkligen stänger av eller menar du startar om?
Jag frågar för att flera som bett om hjälp inte vet att det är stor skillnad mellan dom felen och blandar ihop uttrycken.

Kan vara värme, dåligt byggd dator, saker i Windows, Jättegammalt nätagg som du sparat från gamla datorn.

Vi vet för lite om din dator. Vilka delar som är gamla och nya. Nätagget märke modell ålder och vilket grafikkort som belastar den.

Gällande värme problem så räcker det inte att kolla fläktarna. Kylaren till processorn är folk dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Kontrollera kylaren med händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar den för även vi som är erfarna upptäcker fel när man kollar från sidan och underifrån (tex Intels standar kylare).

Vid dåligt byggd datorn är det bäst att ta isär allt igen. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.
Nej alltså, den stängs bara av. Skärmen blir svart och datorn är helt avstängd. Ena gången väntade jag ca. 10 min innan jag startade den igen, men ingenting hände. Så jag trycker alltså på den igen, och så laddar den lite och sen kommer det upp "vill du starta datorn i felsäkert läge... med kommandotolk... eller som vanligt" (något i den stilen).

Jag har:
Låda miditower elite 332 - cooler master
Moderkort m4a77t - asus
Chipset 770 - AMD
Grafik ATI hd5670 1gb - asus
Nätverk integrerat 1gb - realtek

Datorn är byggd juni 2011 och har haft den sen dess.

Men jag ska lämna in datorn någon gång den här veckan så förhoppningsvis så löser sig allting. Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2012-09-20, 08:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du kollat i loggboken??

Under Program, system eller säkerhet kan du ev. finna ett felmeddelande som indikerar VAD som orsakat omstarten!
Försök kolla loggar kring de tidpunkter då omstarterna skett!

Det är en bra början!
Citera
2012-09-20, 19:53
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du kollat i loggboken??

Under Program, system eller säkerhet kan du ev. finna ett felmeddelande som indikerar VAD som orsakat omstarten!
Försök kolla loggar kring de tidpunkter då omstarterna skett!

Det är en bra början!

Att börja med så heter det "Händelseloggen" på svenska... Helt värdelöst.

Kör -> eventvwr

Titta under 'Windows logs -> System'. Högerklicka på "Sytem" och filtrera loggen med endast Error, Varning och Kritisk. Leta upp tiden så datorn dog.
Citera
2012-09-20, 20:44
Medlem
Låter definitift som värme problem, om den dessuom låter som youtube filmen är det garanterat lagert i någon fläkt som är kass, mest troligt i grafikkortet då dem oftast är av väldigt dålig kvalite på budget/mellankalass grafikkort och flänsen dessuom inte är dimensionerad för att driva grafikkortet utan fläkt.

Vad jag minns så hänger förvisso "bara" datorn när grafikkortet blir för varmt,, var förvisso ett par år sen jag höll på med denna typ av felsökning. men kolla över fläktarna igen.

jag brukade stoppa in fingret i respektive fläkt under tiden datorn är igång för att på så vis testa vilken fläkt som är kass, eller helt enkelt bara lyssna efter vilken fläkt oljudet kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in