Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-07, 20:32
  #1
Medlem
Hej!

Jag brukar raka mig varje morgon och då jag har grov och svart skäggväxt vill jag ha bort allt. Det går bra i ansiktet men på halsen går det aldrig bort! Jag kan göra ett motpass och ett medpass och det går ändå inte bort. Samma mängd kvar. Jag känner inte håret när jag drar handen upp och ner på halsen, men åt höger eller vänster känns det förbannat väl och i spegeln ser det ut som någon jävla infektion då jag är rakad i ansiktet men inte på halsen. Hur fan löser jag detta?

Funderar på att byta från Gillette Fusion/Mach3 (använder båda) till säkerhetsrakhyvlar men vet inte om det löser problemet. Har varit såhär ända sen jag började raka mig, för kanske 10 år sen?
Citera
2012-09-07, 20:43
  #2
Medlem
Märkligt problem du beskriver, jag har inga direkta tips att komma med. Men att det skulle vara din rakhyvel som är boven i dramat tror jag icke.

Det jag däremot skulle ha gjort, om jag var i din situation, är att besöka en riktig barberare och rådfråga om mitt "problem" där. Vet dock inte var du bor, men bor du i Sthlm så kan jag rekommendera dig Prinsar & Prinsessor ~ Eastmansvägen 19.
Citera
2012-09-07, 21:00
  #3
Medlem
Stiltons avatar
Tror absolut att bytet till säkerhetshyvel kan lösa problemet för dig. Även en rakborste som lyfter upp skäggstråna och underlättar för rakhyveln att komma åt.
När du rakar dig så raka dig i tre omgångar, första gången medhårs, andra gången "horisontellt" emot skäggväxten och tredje rakt upp (emot). Då ska det vara fixat. Undersök gärna innan i vilken riktning skägget på det svåråtkomliga stället växer så du vet vilken riktning du ska raka just där.
Citera
2012-09-07, 21:04
  #4
Avstängd
barkborrens avatar
Det gamla hederliga sättet rakkniv fixar detta, men tyvärr en rakkniv kräver viss träning innan det blir bra.
Citera
2012-09-07, 21:15
  #5
Medlem
Jag tror ändå att alla med någotsånär skäggväxt kan känna igen sig med svårigheterna vid halsen. Just det där med »infektion« kan jag dock inte relatera till. Inte heller att det skulle se särdeles märkligt ut. Men ja, det är svårare vid halspartiet: dels för att huden vid halspartiet är känslig, dels för att det är ojämna ytor som man rakar.
__________________
Senast redigerad av scheutz 2012-09-07 kl. 21:17.
Citera
2012-09-08, 00:55
  #6
Medlem
ganglere2s avatar
Har själv gått över till säkerhetshyvel så jag kan rekommendera det.
Citera
2012-09-08, 19:06
  #7
Medlem
Glengarnocks avatar
Även jag vill slå ett slag för säkerhetshyveln. Rakningen blir bättre och det är mycket billigare med rakblad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback