• 1
  • 2
2012-09-06, 13:39
Medlem
Bylines avatar
Men vad faen!
Nu har väl ändå Aftonbladet nått ett nytt lågvattenmärke?
Man "rekonstruerar" en lapp som kanske har suttit i ett trapphus, och kanske kan kopplas till ett mord - allt enligt hörsägen - och så tar men ett foto av denna lapp, som alltså är skriven av en av AB's reportrar, och gör sedan en nyhet av detta komplett med bildspel på den rekonstruerade lappen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15395343.ab

Kan detta överhuvud taget försvaras journalistiskt sett?
Senast redigerad av Byline 2012-09-06 kl. 13:49.
Citera
2012-09-06, 14:48
Medlem
Mr Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline

Nej – och frågan är om Aftonbladet över huvud taget kan försvaras journalistiskt sett.
Citera
2012-09-06, 15:10
Medlem
Gollumns avatar
De överträffar sig själva med allt kortare mellanrum, detta tidningarnas allra smutsigaste avskräde

För oss som in i döden vägrar klicka på en länk till dem, kan man få veta lite mer?
Citera
2012-09-06, 15:15
Medlem
burberrys avatar
Aftonbladet kan sparka alla sina journalister och ersätta de med en slumpgenerator som generar text istället. Personligen så tror jag att slumpgeneratorn skriver bättre och mer sanningsenliga texter än journalisterna. Ett krav torde vara att var 10:e artikel skall innnehålla ordet Breivik och ordet Forserum skall dyka upp var tredje dag.
Citera
2012-09-06, 15:30
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Men vad faen!
Man "rekonstruerar" en lapp som kanske har suttit i ett trapphus, och kanske kan kopplas till ett mord - allt enligt hörsägen - och så tar men ett foto av denna lapp, som alltså är skriven av en av AB's reportrar, och gör sedan en nyhet av detta komplett med bildspel på den rekonstruerade lappen.

Obegåvat och pinsamt.
Citera
2012-09-06, 15:44
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Men vad faen!

Du har ju redan bekräftat nyhetsvärdet, och dessutom gett AB gratis reklam, så det är ju lyckat på alla sätt och vis ur deras perspektiv. Jag tycker snarare du ska fråga dig själv varför du gör dig besväret att läsa denna skittidning när du vet om hur mycket de ljuger. Tycker du att det är OK att AB tjänar pengar på lögner?
Citera
2012-09-06, 16:06
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gollumn
De överträffar sig själva med allt kortare mellanrum, detta tidningarnas allra smutsigaste avskräde

För oss som in i döden vägrar klicka på en länk till dem, kan man få veta lite mer?

Dom har illustrerat det med en egen lapp. Det är vad som rör upp sådana känslor hos TS. Ska tilläggas att det även framgår att det är en rekonstruktion (du vet på samma sätt som på efterlyst)

ps
Jag gick en gång extra länken bara för att jag svarade dig
Citera
2012-09-06, 20:48
Medlem
Fickludds avatar
Jag ser inget problem med lappen. De skriver ju i samband med bilden att de själva skrivit den.

Citat:
Observera att lappen är rekonstruerad av Aftonbladet.

Det hade varit annorlunda om de inte berättat det.
Citera
2012-09-06, 20:50
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag ser inget problem med lappen. De skriver ju i samband med bilden att de själva skrivit den.

Jo, fast vad var egentligen poängen med att "rekonstruera" en arg lapp? Blev artikeln bättre för det?

Det känns lite onödigt och fånigt. Men det kanske bara är jag?
Citera
2012-09-06, 20:54
Bannlyst
Avstår ifrån att klicka. Dock så kan jag säga att detta inte är den första eller den sista tråden om Aftonbladets bravader. Janne Josefsson, där snackar vi riktig journalistik. Aftonbladet är mer av en uppmärksamhetshora och får sitt levebröd ifrån sossar som inte har kompetens att ifrågasätta deras metoder.
Citera
2012-09-06, 21:40
Medlem
fraKturs avatar
Det här är utan tvekan ett nytt lågvattenmärke för Sveriges mest ädla arbetskår...
Citera
2012-09-06, 21:40
Medlem
Nyheten som var på löpet var alltså att någon satt upp en arg lapp? Stoppa pressarna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in