2012-12-30, 20:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schenkmanis44
Det var bonusfrågan, svara på frågan om likhet inför lagen först (när du har gjort bakgrunden klar för dig).
Varför åklagaren gjort sin bedömning får du fråga åklagaren om.

Det finns för varje brottskategori där man åtalar en säkert tio som inte går till åtal av ett eller annat skäl -- I HL:s fall fann man brotten tillräckligen grova och bevisläget tillräckligt gott för att leda det till åtal och gjorde det. Det säger ingenting om statusen på en annan persons handlingar som man inte gjort en prövning av.
Citera
2012-12-30, 20:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nu blir jag lite ledsen, jag tycker jag har gjort en ärlig ansträngning att sätta mig in i lagen och dessutom publicerat en hel del inlägg om rättspraxis på området i tråden, och så får jag detta tillbaka. Varför kommenterar du inte mina inlägg i tråden där jag resonerar kring lagen och tillämpningen av den istället för att bara skriva att jag nog missat innebörden i lagen?
Därför att om du inte tror att den handlar om att skända lik/döda och deras vilorum etc så har du missat något väsentligt i din tolkning av lagen.
Citera
2012-12-30, 20:49
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du är ju sanslös och du får nog visa dina sk akademiska texter, och också ta upp vilka som då läst dina texter. Jösses, hjybris och så handlar det om en som åklagaren påstår är nekrofil, Ursäkta, men ta nu och dra den om rödluvan med då du ändå är igång.
Jag som känner Helena kan intyga att hon inom vissa områden definitivt tillhör de mest kunniga i Sverige, om inte till och med i världen. Går inte närmare in på vad det är, men om man sett hennes samling av böcker i dessa ämnen så förstår man att det är ett djupt och genuint intresse, annars betalar man inte tusentals kronor för smala fackböcker som inte är av intresse för lekmän.
Citera
2012-12-30, 20:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jag som känner Helena kan intyga att hon inom vissa områden definitivt tillhör de mest kunniga i Sverige, om inte till och med i världen. Går inte närmare in på vad det är, men om man sett hennes samling av böcker i dessa ämnen så förstår man att det är ett djupt och genuint intresse, annars betalar man inte tusentals kronor för smala fackböcker som inte är av intresse för lekmän.

Men nu frågade jag efter texterna inte vad hon har i sitt bibliotek, och vad böcker kostar är ingen värdemätning på kunnande. En kunnig person åker inte fast för griftefridsbrott och förnekar en självklar parafili som nekrofili , som är så uppenbar den kan bli. Dessutom vet hon inte vad den talar om inom det här området.

Men du för ju hennes talan så du kan förklara varför hon ska utbilda sig till undersköterska för att få vara nära lik? Är det inte så att enligt dig och henne själv borde hon väl minst vara obduktionstekniker eller rättsmedicin studerande. Ditt uttalande är en skymf för dom som verkligen engagerat sig och utbildat sig inom det området som döden som din vän nu har ett sjukligt tvångsstyrt intresse för.

Nej, ett råd är att både du och H inte ger i slag med rättsmedicin, obduktioner eller något som har med döda människor att göra. Det blir för oseriöst helt enkelt och sen påstå att hon kan något genom sina bildsamlingar på alla lemlästade misshandlade våldtagna är ju för fan så man blir förbannad.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-12-30 kl. 20:58.
Citera
2012-12-30, 20:55
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför åklagaren gjort sin bedömning får du fråga åklagaren om.

Den är välkänd: AT hade inget uppsåt. Vilket är kvalificerat skitsnack eftersom det enda som krävs för att man ska ha är man vet att det är riktiga skelettdelar som man flyttar.

Citat:
Det finns för varje brottskategori där man åtalar en säkert tio som inte går till åtal av ett eller annat skäl -- I HL:s fall fann man brotten tillräckligen grova och bevisläget tillräckligt gott för att leda det till åtal och gjorde det. Det säger ingenting om statusen på en annan persons handlingar som man inte gjort en prövning av.

Åklagaren väckte åtal på en grund, och domstolen fällde på en annan. Och vad gäller den grund som domstolen fällde på hade bevisläget varit likvärdigt gentemot AT. Han har inte förnekat att han flyttat skelettdelar, tvärtom har han fått beskedet från en tidigare åklagarledd brottsutredning, som inleddes när hans import av kranier fastnade i tullen, att det enbart är brott mot griftefriden att flytta skelettdelar från graven (Det är i och för sig en alltför snäv beskrivning, men det var den han fick).

Har du läst domen än? Har du läst vad domstolen skriver om uppsåtsfrågan?
Senast redigerad av Schenkmanis44 2012-12-30 kl. 20:58.
Citera
2012-12-30, 20:57
Medlem
Schenkmanis44s avatar
Citat:
Citat:
Varför kommenterar du inte mina inlägg i tråden där jag resonerar kring lagen och tillämpningen av den istället för att bara skriva att jag nog missat innebörden i lagen?
Därför att om du inte tror att den handlar om att skända lik/döda och deras vilorum etc så har du missat något väsentligt i din tolkning av lagen.

Men jag vet att lagen om griftefrid handlar om att skända lik/döda och deras vilrum etc, så det kan inte vara skälet.
Citera
2012-12-30, 21:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Den är välkänd: AT hade inget uppsåt. Vilket är kvalificerat skitsnack eftersom det enda som krävs för att man ska ha är man vet att det är riktiga skelettdelar som man flyttar.

Åklagaren väckte åtal på en grund, och domstolen fällde på en annan. Och vad gäller den grund som domstolen fällde på hade bevisläget varit likvärdigt gentemot AT. Han har inte förnekat att han flyttat skelettdelar, tvärtom har han fått beskedet från en tidigare åklagarledd brottsutredning, som inleddes när hans import av kranier fastnade i tullen, att det enbart är brott mot griftefriden att flytta skelettdelar från graven (Det är i och för sig en alltför snäv beskrivning, men det var den han fick).

Har du läst domen än? Har du läst vad domstolen skriver om uppsåtsfrågan?
Domstolen kan inte fälla någon som åklagaren inte väckt åtal mot -- är det okänt för dig?

Det är alltså åklagarens bedömning i den delen som är viktig. Åklagaren väckte inte åtal mot AT - dennes handlingar har således inte bedömts av rätten.
Citera
2012-12-30, 21:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Men jag vet att lagen om griftefrid handlar om att skända lik/döda och deras vilrum etc, så det kan inte vara skälet.
Bra - då är vi är överens om vad HL är fälld för.
Citera
2012-12-30, 21:19
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Du menar att nästa gång de ser ett paket i tullen så skall de utgå ifrån att de kommer att användas i samma syfte som HL haft och förvarat sina kranier? Varför då?

Vad har du för bevis på att HL använt sina bendelar för något sexuellt syfte mer än en förvirrad åklagare och en massa lösa rykten över internet, hitintills har jag inte sett ett ända hållbart bevis på detta samt misstänker starkt att när hon överklagar kommer domen mot griftefrid bli borttagen.

Sen griftefrid och sexuellt användande av kvarlevor är inte samma sak.
Citera
2012-12-30, 21:21
Medlem
4.10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Du skämdes för att du sköt genom fönstret, men skäms inte över det du skrivit om att du tänder på liklukt, att du föredrar att gnida dig mot lik framför levande människor?
Jo hon skäms så mycket att hon helt förnekar att hon skrivit det.
Citera
2012-12-30, 21:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Vad har du för bevis på att HL använt sina bendelar för något sexuellt syfte mer än en förvirrad åklagare och en massa lösa rykten över internet, hitintills har jag inte sett ett ända hållbart bevis på detta samt misstänker starkt att när hon överklagar kommer domen mot griftefrid bli borttagen.

Sen griftefrid och sexuellt användande av kvarlevor är inte samma sak.
Var har jag skrivit något om sexuellt syfte? Bespara mig dina fantaiser tack.

För egen del har skrivit att den delen är av helt underordnad betydelse - man behöver inte slå fast det. Hon är dömd för brott mot griftefriden - exakt samma brott som hon hade dömts för även om man hade kunnat påvisa penetration med benpipor. Hennes morbida hobby är inte okej helt enkelt.

Edit:
Och jo - det är samma brott. Det finns inget som heter skelettknulleri eller likknulleri i brottsbalken. Brottet är - brott mot griftefriden.
Citera
2012-12-30, 21:30
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Nej, jag ser att den tillvaratar det intresse som finns hos allmänheten i frågan. Likskändare är inte en efterfrågad grupp.

Vadå likskändare?
Vad menar du med det exakt?

Idag får samlare av konstverk, professorer, läkare, studenter osv äga skelett och ha de lite som dom vill. Men du vill att ingen ska ha rätten till att ha skelett och dödskallar. Förstår jag dig rätt då?

Du vet vi har kommit en bit på vägen från kyrka och stat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in