Hej!
Jag har följt den här tråden från start och läst det mesta jag kommit över om det här fallet. Känner att jag inte varit sugen på att lägga mig i diskussionerna om jag inte haft något som kan tänkas ha betydelse. Reagerade när jag hörde ljudklippet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5359436
Någon här tyckte det lät som att hon kan tänkas vara från Skåne. Själv är jag från Göteborg och hör direkt att hon har bott här ett bra tag. Dock finns det ett inslag av småländska i hennes uttal av vissa ord. Det är enligt mig tydligt i början av ljudfilen. Ingen smålänning som håller med?
Sättet hon säger "gör" på är det tydligaste exemplet. Lyssnade även på Efterlyst-inslaget och där sa hon nån gång "går" som också lät som att hon sa det med en småländsk dialekt. Det var lite andra betoningar som lät småländska också, men dessa var de ord jag tyckte var tydligast. Det kan ju vara så att det är ett talfel hon har, men hon har ju bilder från bårhuset i Eksjö. Det är där det börjar bli intressant. Hon kanske har varit där en hel del. Jag pluggade i Småland för många år sedan och när jag kom tillbaka hit så trodde nya bekantskaper här att jag var från Jönköpingstrakten. Det behöver inte betyda att hon är därifrån från början, men hon kanske har varit där mycket eller pratat mycket med folk från de trakterna.
En annan sak jag tyckte var lite intressant i Efterlyst-inslaget var att när det togs upp att det ena kraniet härrör från Skandinavien hör man någon hosta på ett väldigt nervöst sätt. Tro mig, jag känner igen nervösa hostningar. Har själv stora problem av nervös hosta på grund av panikångest. Det hörs hostningar på andra håll i intervjun också, men då låter det som de kommer längre bort ifrån. Nu vet jag ju inte om det är hon eller någon annan som hostar, men om det är hon så tyder det på att hon har något att dölja i det fallet. Så vitt jag förstår så lider hon av just panikångest.
Är det förresten bara jag som tycker det daltas lite väl mycket med henne av det man har fått höra? Kommer taktiken ändras idag torsdag? Hon låter vacklande och svag på rösten ibland, men sedan får hon som ny kraft och låter stark och säker. Knäck henne och skit i att försöka knäcka koderna på hårddiskarna. Det är helt omöjligt utan hennes hjälp. Inte fan har hon glömt koden på hårddiskarna. Med hårdare press bryter hon ihop och då kommer sanningen fram. Svenska rättssamhället har gjort värre saker än knäckt en nekrofil för att få reda på sanningen.
Nu ska jag för tillfället inte ta upp mer spekulationer i den här tråden. Vi får se om jag känner att jag vill delge några fler tankar om det här i framtiden.