2012-09-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
Mig veterligen är det fortfarande inte bekräftat vilket vapnet var, förutom att det var en 7.65:a, vilket det finns hur många som helst av. Om du har sett detta bekräftat någon stans får du gärna länka källa, så att detta inte blir en trådsanning.

Nu är väl inte Daily Mail den trovärdigaste av tidningar, men de har i alla fall skrivit följande:
Citat:
Detailed ballistic analysis of 25 spent cartridges found at the murder scene close to Lake Annecy has shown they all came from one 7.65mm sub-machine gun, probably a Czech-made Skorpion.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-09-12 kl. 15:25.
Citera
2012-09-12, 15:25
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kloka slutsatser, eftersom vapnet dödade effektivt.

En teori/spekulation som saknas är att en gärningsman var med i bilen från början. Familjen blev vilseledda av en vän, släkting eller ny bekant som skulle vara med på en utflykt med bilen och bjuda på lunch. De var elegant klädda, i kläder olämpliga för promenad i terrängen de dödades i.

Jag tror inte kriminella dödar en hel familj. Det verkade vara en avrättning. Jag tror inte Mossad eller någon underrättelsetjänst mördar kvinnor och skadar barn. Att kvinnorna hatade Israel och U.S.A. är inget märkligt då de kommer från länder i mellanöstern.

Det är många personer från oroshärdarna i arabvärlden som kan hantera vapen och vara hänsynslösa mot egna familjemedlemmar. Religion och pengar är starka motiv. Fadime och flera andra mördade offer i Sverige har blivit lockade in i fällor av sina släktingar som gett sken av att vara vänligt sinnade, men utfört bestialiska mord.

Mossad har dödat åtminstone kvinnor tidigare med skjutvapen och Israel använder kvinnliga soldater. Israel har skadat/dödat enormt mycket civila i oroligheter med grannländer och med andra etniska grupper i Israel.
Citera
2012-09-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allakantralla
De var på väg i bil, för att vandra längre upp enligt franska medier. Oklart varför Philippe D klev ur bilen, om han gjorde det när han såg mr Raf, eller av annan anledning.

Var står det att de gick upp till mordplatsen? Har bara läst att Philippe D följde efter RAF. Det skulle han ju kunna gjort med bil.

Här är en möjlig flyktväg, det skulle förklara varför bara RAF-cyklisten har sett den gröna 4x4.
http://goo.gl/maps/tmZU9
Citera
2012-09-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Var står det att de gick upp till mordplatsen? Har bara läst att Philippe D följde efter RAF. Det skulle han ju kunna gjort med bil.

Här är en möjlig flyktväg, det skulle förklara varför bara RAF-cyklisten har sett den gröna 4x4.

Snyggt jobbat !
Citera
2012-09-12, 16:02
Medlem
Citat:

Om man fortsätter i den riktningen kommer man snart till Ugine där den stora fabriken som framställer material till atomindustrin ligger. Där jobbade ju vår vän Sylvain Mollier om det nu kan ha någon betydelse.
Citera
2012-09-12, 16:03
Medlem
Vasterass avatar

Intressanta funderingar du har. Eftersom Raf-mannen enligt tidigare påstående var tvungen att krossa en ruta för att komma in i bilen i syfte att stänga av motorn så torde kanske rutorna varit hela?

Jag kan tänka mig ett scenario där skytten går fram till bilen och föraren öppnar dörren. Skytten höjer en ljuddämpad pistol (som inte kan spåras i register) och sätter ett par skott i pannan på mannen i förarsätet. Kvinnorna bak i bilen uppfattar hotbilden och gömmer ett av barnen under kjolen (barnet är chockat till passivitet).

Skytten går fram till förarsätet böjer sig in genom förardörren och skjuter passagerarna i baksätet i huvudet. Sylvain Mollier kommer cyklande och blir vittne till händelsen, det går åt några extra skott för att få honom tystad eftersom han rör sig och det blir svårare att träffa direkt.

En liten flicka springer ut och skytten skjuter mot henne, flera skott missar men ett träffar henne i axeln och ammunitionen tar slut. Skytten försöker att slå ihjäl flickan och resten är historia.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inte svårt att skjuta någon i huvudet som sitter ganska still i en bil när man befinner sig nära personen. Däremot att skjuta någon som springer eller cyklar är betydligt svårare.

Angående vapen så brukar det röra sig om ett magasin på mellan 7 och 15 patroner. Ponera att offren i bilen får 2 skott var, cyklisten kanske kräver 4 skott för att stoppas och den lilla flickan får 3 skott efter sig varav ett träffar.

Vi har då avfyrat totalt 13 skott i detta scenario, vilket är möjlig mängd ammunition i sammanhanget. Både mängden avfyrade skott i kombination med vapnets kapacitet kan mycket väl variera med ett par patroner plus eller minus.
Citera
2012-09-12, 16:17
Medlem
jardins avatar
Citat:

Det finns andra mojligheter ocksa att komma darifran. Omradet har en hel del formodligen ratt daliga vagar.
Citera
2012-09-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras

Intressanta funderingar du har. Eftersom Raf-mannen enligt tidigare påstående var tvungen att krossa en ruta för att komma in i bilen i syfte att stänga av motorn så torde kanske rutorna varit hela?

Jag kan tänka mig ett scenario där skytten går fram till bilen och föraren öppnar dörren. Skytten höjer en ljuddämpad pistol (som inte kan spåras i register) och sätter ett par skott i pannan på mannen i förarsätet. Kvinnorna bak i bilen uppfattar hotbilden och gömmer ett av barnen under kjolen (barnet är chockat till passivitet).

Skytten går fram till förarsätet böjer sig in genom förardörren och skjuter passagerarna i baksätet i huvudet. Sylvain Mollier kommer cyklande och blir vittne till händelsen, det går åt några extra skott för att få honom tystad eftersom han rör sig och det blir svårare att träffa direkt.

En liten flicka springer ut och skytten skjuter mot henne, flera skott missar men ett träffar henne i axeln och ammunitionen tar slut. Skytten försöker att slå ihjäl flickan och resten är historia.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Inte svårt att skjuta någon i huvudet som sitter ganska still i en bil när man befinner sig nära personen. Däremot att skjuta någon som springer eller cyklar är betydligt svårare.

Angående vapen så brukar det röra sig om ett magasin på mellan 7 och 15 patroner. Ponera att offren i bilen får 2 skott var, cyklisten kanske kräver 4 skott för att stoppas och den lilla flickan får 3 skott efter sig varav ett träffar.

Vi har då avfyrat totalt 13 skott i detta scenario, vilket är möjlig mängd ammunition i sammanhanget. Både mängden avfyrade skott i kombination med vapnets kapacitet kan mycket väl variera med ett par patroner plus eller minus.

Det låter bra men polisen har redan gjort en detaljerad ballistisk undersökning alltså spårat kulornas väg. Vad jag vet har man inte kommit fram till att dörrarna skulle varit öppna när det sköts.
Det som däremot framkom som var intressant var att flickan på 7 år skulle ha träffats av ett vådaskott. Detta skott skulle egentligen ha varit avsett för Saad al Hilli enligt fransk polis.
Skytten stod nära bilen på höger sida när han avlossade skotten och i en brittisk bil sitter föraren på höger sida. Flickan ligger snett framför fordonet på vänster sida så kulan har passerat genom sidoruta och vindruta innan den har träffat. Det låter kanske konstigt om du först tittar på bilderna av fordonet, men tittar du noga ser du att det finns ett skotthål längst ned på vindrutan. Hålen är mycket mindre än man skulle tro. Det beror på att bilglas är armerade mot att splittras. Det var väl också anledningen till att RAF var tvungen att krossa glaset.

Magasinets storlek är svår att veta. Det kan finnas olika typer av magasin till ett vapen av den här typen en tjeckisk Skorpion 7.65.
Citera
2012-09-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Mossad har dödat åtminstone kvinnor tidigare med skjutvapen och Israel använder kvinnliga soldater. Israel har skadat/dödat enormt mycket civila i oroligheter med grannländer och med andra etniska grupper i Israel.
Det är alltid så att kvinnor och barn är utsatta i krig. Men jag tror inte på att någon underrättelsetjänst avrättar fiender med två små barn närvarande och en gammal mormor.

Det kan inte vara omöjligt att eliminera den man är ute efter om man är "proffs", utan att hela familjen är med. Det var skriverier om att mormor hade en våldsam son och tidigare skrevs det om arvstvist med en bror och en fader som dog under märkliga omständigheter. En bråkig familj. Jag tror mordet var personligt. Det är någon som hatade dem och mordet är bestialiskt.

Jag tror alltid att saker är enklare än de verkar, och det är inte logiskt att man är uppklädd och åker runt om man inte avtalat något. Kanske en trevlig lunch. Jag tror att mördaren stämde träff med familjen och var med i bilen på en utflykt när det skedde.
Citera
2012-09-12, 17:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är alltid så att kvinnor och barn är utsatta i krig. Men jag tror inte på att någon underrättelsetjänst avrättar fiender med två små barn närvarande och en gammal mormor.

Det kan inte vara omöjligt att eliminera den man är ute efter om man är "proffs", utan att hela familjen är med. Det var skriverier om att mormor hade en våldsam son och tidigare skrevs det om arvstvist med en bror och en fader som dog under märkliga omständigheter. En bråkig familj. Jag tror mordet var personligt. Det är någon som hatade dem och mordet är bestialiskt.

Jag tror alltid att saker är enklare än de verkar, och det är inte logiskt att man är uppklädd och åker runt om man inte avtalat något. Kanske en trevlig lunch. Jag tror att mördaren stämde träff med familjen och var med i bilen på en utflykt när det skedde.

Jag är för det mesta också en varm anhängare av enkla förklaringar och jag tror som du att arvstvisten är intressant. Dock några funderingar kring din teori.
Skulle det alltså varit 6 personer i bilen? De flesta bilar har platser och säten för 5 och även i Frankrike händer det att polisen kollar sånt så en viss risk vore det.
Och vart tog sen den välklädde mördaren vägen? Promenerade han från platsen?
Och varför var bildörrarna låsta?
Citera
2012-09-12, 17:29
Medlem
Citat:

Din teori om att någon skulle varit med i bilen som sedan skulle ha dödat familjen är fel. Det finns flera saker som talar emot. För det första så var bilen i princip full. Passagerarsätet fram var upptaget av en barnstol. I baksätet satt två vuxna och 2 barn. Jag har svårt att tro att det skulle ha varit fler vuxna där bak. Sedan kan man fråga sig hur den här personen skulle ha tagit sig ifrån mordplatsen.
Normalt sett skulle han ha snott cykeln eller bilen och inte ha gått därifrån till fots.

Det här med varför flera personer i familjen kunde ha dödats finns det många tänkbara förklaringar till tidigare i tråden. En kan ha varit för att avskräcka andra. En annan kan ha varit att detta var det perfekta tillfället och då spelade det ingen roll vilka som var med.

Men du har helt rätt i att det finns flera möjliga motiv och mördare. Det är det som gör fallet så intressant. Det liknar en TV-deckare.

Familjen är helt klart en möjlighet med tanke på konflikten med brodern och den mentalsjuke sonen i Sverige. Det är bara det att vi har väldigt lite information om dom här spåren. Har någon mer information om sonen till Suhaila al-Allaf eller brodern Zaid al Hilli?
Citera
2012-09-12, 18:07
Medlem
Inte mycket nytt från presskonferensen
* Man jobbar för närvarande på tre spår, familjen, företaget och Irak
* Åklagaren beklagar att uppgifter om vapnet läckt ut till pressen. Kan inte kommentera huruvida uppgifterna stämmer med hänsyn till utredningen.
* Åklagaren kommer åka till England för att arbeta tillsammans med de brittiska utredarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in